Από το 1968 η μέση θερμοκρασία στο Douro κατά τη διάρκεια της καλλιεργητικής περιόδου έχει αυξηθεί κατά 2,3%.
Για τον Matt Gant στο Quinta da Pedra Alta, ωστόσο, δεν είναι η άνοδος της θερμοκρασίας αλλά η αύξηση των οικονομικών πιέσεων που θα απειλήσουν την κερδοφορία της περιοχής.
«Το θέμα στην πραγματικότητα δεν είναι τόσο η κλιματική αλλαγή. Αφορά περισσότερο τις κοινωνικοοικονομικές προκλήσεις που θα έχουν ακόμη μεγαλύτερο αντίκτυπο», υπογραμμίζει.
Σύμφωνα με τον Gant, οι γηγενείς ποικιλίες σταφυλιών της περιοχής, συμπεριλαμβανομένων των Touriga Franca και Touriga Nacional, έχουν «ανοχή στην ξηρασία», ιδιαίτερα όταν φυτεύονται σε υψηλότερα υψόμετρα.
Λαμβάνοντας υπόψη «την ποικιλομορφία των ποικιλιών, την ποικιλομορφία των τοποθεσιών, τα υψόμετρα και τις πτυχές», λέει ο Gant, «αν μπορείτε να ευθυγραμμίσετε τους αμπελώνες σας ανάλογα, το Douro είναι σε θέση να μπορεί να αντιμετωπίσει τις τάσεις θέρμανσης».
Αλλά με την αύξηση της θερμοκρασίας έρχεται και το κόστος.
Η Πορτογαλία στο σύνολό της έχει τη φήμη ότι παράγει κρασιά καλής ποιότητας. Για τον Gant, το να ανεβάσει το προφίλ της περιοχής ενώ συμβαδίζει με τις πιέσεις κόστους είναι ένα ακόμη πιο δύσκολο κατόρθωμα.
«Το Douro τα τελευταία 25 χρόνια καθιερώθηκε ως παραγωγός επιτραπέζιου κρασιού premium και ultra premium, αλλά αυτό οφείλεται στις χαμηλές αποδόσεις», εξηγεί.
«Όλα τα κόστη αυξάνονται και η πρόκληση είναι να βγάλουμε το κρασί εκεί έξω, να δείξουμε την ποιότητα του Douro και των κρασιών του, σε αντίθεση με το φόντο της Πορτογαλίας που έχει τη φήμη ότι είναι ποιοτικά κρασιά, αλλά και value for money».
Ειδικότερα, η πρόκληση είναι να δεσμευτούν και να εκπαιδευτούν νέοι καταναλωτές. Για την Gant, ο καλύτερος τρόπος για να αναδείξετε την ποιότητα είναι μέσω του on-trade, και ιδιαίτερα μέσω των γυάλινων προσφορών. Με τις τιμές σε ανοδική τροχιά, η περιοχή δείχνει να δυσκολεύεται να σερβίρει το κρασί σε ποτήρια μπαρ και εστιατορίων.
Ο Gant επισημαίνει ότι δεν υπάρχει αμφιβολία όταν πρόκειται για την αντιμετώπιση των πιέσεων στις τιμές και είναι βέβαιος ότι η ιστορία του Douro και η ποιότητα των κρασιών θα κερδίσουν.
Πέρα από το να κάνει τους καταναλωτές να γευτούν το κρασί, πιστεύει ακράδαντα στην ανάγκη να εξηγηθεί η κληρονομιά του terroir του Douro ως μέσο προσέλκυσης των καταναλωτών.
Πηγή: drinksbusiness.com