Το Prosecco DOC ανέφερε παραγωγή ρεκόρ 660 εκατομμυρίων φιαλών το 2024. Ωστόσο, μόνο το 6% των αμπελώνων του (περίπου 1.800 εκτάρια) είναι πιστοποιημένα βιολογικά, ποσοστό που έχει παραμείνει σταθερό. Ο Giancarlo Guidolin, πρόεδρος του Consorzio DOC Prosecco, τονίζει ότι η στρατηγική βιωσιμότητας του Prosecco επεκτείνεται πέρα από τη βιολογική πιστοποίηση σε ευρύτερες αγρονομικές και κοινωνικές πρακτικές. Ο Michele Noal, πρόεδρος του Consorzio Asolo Prosecco, συμφωνεί, δίνοντας έμφαση στη διατήρηση της βιοποικιλότητας έναντι της μοναδικής εστίασης στη βιολογική παραγωγή.
Προκλήσεις στη βιολογική αμπελουργία
Το υγρό κλίμα του Τreviso καθιστά δύσκολη τη βιολογική καλλιέργεια λόγω των κινδύνων μυκητολογικών ασθενειών, που απαιτούν δαπανηρή και εντάσεως εργασίας διαχείριση του αμπελώνα. Ο Francesco Galardi του βιολογικού παραγωγού La Jara περιγράφει το Treviso ως ένα από τα πιο δύσκολα μέρη για την καλλιέργεια βιολογικών σταφυλιών. Στους απόκρημνους αμπελώνες του Conegliano-Valdobbiadene και του Asolo, όπου η μηχανοποίηση είναι περιορισμένη, η διατήρηση της βιολογικής πιστοποίησης είναι ακόμη πιο δαπανηρή.
Παράλληλα, η Anna Nardi, διευθύντρια της Perlage, σημειώνει ότι η κλιματική αλλαγή έχει εντείνει αυτές τις προκλήσεις, επηρεάζοντας την κερδοφορία των αμπελώνων. Η Perlage, ένας από τους λίγους πλήρως βιολογικούς παραγωγούς Prosecco DOCG, έχει επενδύσει σε μέτρα βιωσιμότητας πέραν των βιολογικών, συμπεριλαμβανομένης της πιστοποίησης vegan, του καθεστώτος B Corp και των στόχων ουδετερότητας του άνθρακα έως το 2030. Ωστόσο, η Nardi παραδέχεται ότι οι βιώσιμες πρακτικές, όπως τα ανθεκτικά στην ξηρασία υποκείμενα που κοστίζουν 50% περισσότερο, απαιτούν σημαντική οικονομική δέσμευση.
Οικονομικές εκτιμήσεις και εκτιμήσεις της αγοράς
Για πολλούς παραγωγούς Prosecco, η βιολογική πιστοποίηση δεν είναι οικονομικά βιώσιμη. Ο Stefano Gava, διευθύνων σύμβουλος της Val d’Oca, υποστηρίζει ότι η αγορά δεν υποστηρίζει επί του παρόντος υψηλότερες τιμές για το βιολογικό Prosecco. Αντ’ αυτού, η Val d’Oca δίνει προτεραιότητα στο SQNPI (Εθνικό Σύστημα Ποιότητας για Ολοκληρωμένη Παραγωγή) της Ιταλίας, μια πιστοποίηση βιωσιμότητας που είναι ευκολότερο και πιο προσιτό να εφαρμοστεί.
Εν συνεχεία, οι επικριτές, συμπεριλαμβανομένου του Galardi, ισχυρίζονται ότι το λογότυπο μέλισσας του SQNPI μπορεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές και να τους κάνει να νομίζουν ότι είναι ισοδύναμο με τη βιολογική πιστοποίηση. Ορισμένοι παραγωγοί έχουν μεταπηδήσει από τη βιολογική γεωργία στο SQNPI λόγω του χαμηλότερου κόστους και των απαιτήσεων σε εργασία, ιδίως μετά τις κανονιστικές αλλαγές που εξίσωσαν τις δύο αυτές κατηγορίες όσον αφορά τις ποσοστώσεις παραγωγής.
Εξαγωγικές προκλήσεις και καταναλωτικές τάσεις
Οι διεθνείς εμπορικοί κανονισμοί περιπλέκουν περαιτέρω τη βιολογική πιστοποίηση. Από τον Μάρτιο του 2024, οι ΗΠΑ απαιτούν πιστοποιητικό εισαγωγής NOP (Εθνικό Πρόγραμμα Βιολογικής Γεωργίας) για όλα τα βιολογικά προϊόντα, προσθέτοντας κόστος και γραφειοκρατία. Ομοίως, η επερχόμενη πιστοποίηση Organic JAS της Ιαπωνίας (με ισχύ από τον Οκτώβριο του 2025) θα εισάγει άλλο ένα γραφειοκρατικό εμπόδιο. Ο Galardi σημειώνει ότι ορισμένοι Αμερικανοί αγοραστές προτιμούν πλέον κρασιά χωρίς βιολογική σήμανση για να αποφύγουν πρόσθετα έξοδα.
Παρά τα εμπόδια αυτά, η ζήτηση για βιολογικά κρασιά αυξάνεται. Ο Richard Dennis, εμπορικός διευθυντής της Watermill Wines, αναφέρει ότι οι πωλήσεις βιολογικών κρασιών αυξάνονται κατά 8% σε ετήσια βάση. Η Ocado έχει παρατηρήσει αύξηση 20% στις αναζητήσεις βιολογικών κρασιών, με μεγάλη ζήτηση στην κατηγορία premium Prosecco αξίας 10 έως 15 λιρών. Μάρκες όπως η Terra Organica επεκτείνουν την παρουσία τους στην αγορά, αξιοποιώντας τη βιωσιμότητα ως σημείο πώλησης. Για παράδειγμα, η κατάργηση των κλεισιμάτων από αλουμινόχαρτο έχει συμβάλει στη μείωση των αποβλήτων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Το μέλλον του Prosecco
Την στιγμή που τα βιολογικά προϊόντα παραμένουν σημείο συζήτησης, ορισμένοι παραγωγοί Prosecco δίνουν προτεραιότητα σε άλλα μέτρα βιωσιμότητας. Ο Gabriele Cescon της Cantine Maschio τονίζει τις ανθεκτικές στις ασθένειες ποικιλίες σταφυλιών ως έναν τρόπο μείωσης των χημικών επεξεργασιών. Ο Matteo Lunelli, πρόεδρος της Bisol1542, πιστεύει ότι το Prosecco θα πρέπει να επικεντρωθεί στην πριμοδότηση και στην παραγωγή με γνώμονα το terroir και όχι μόνο στη βιολογική πιστοποίηση.
Το Mionetto, υπό την Henkell Freixenet, αξιοποιεί τάσεις όπως το Prosecco χωρίς αλκοόλ και τα ποτά τύπου aperitivo-style, συμπεριλαμβανομένου του Mionetto Aperitivo Kit, για να ενισχύσει την ελκυστικότητα της μάρκας του.
Σε αντίθεση με την Cava, η οποία κινείται επιθετικά προς την πλήρη βιολογική πιστοποίηση, οι παραγωγοί Prosecco ακολουθούν μια πιο μετρημένη προσέγγιση. Η ζήτηση της αγοράς, η οικονομική σκοπιμότητα και οι περιβαλλοντικές προκλήσεις διαμορφώνουν τη στρατηγική βιωσιμότητας του Prosecco, με τα βιολογικά προϊόντα να αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό μέρος μιας ευρύτερης δέσμευσης.
Τέλος, προς το παρόν, οι παραγωγοί Prosecco παραμένουν επικεντρωμένοι στην εξισορρόπηση της ποιότητας, της βιωσιμότητας και της κερδοφορίας. Ενώ ο βιολογικός Prosecco θα συνεχίσει να υπάρχει, ο ευρύτερος κλάδος επενδύει περισσότερο στις καινοτόμες αμπελουργικές πρακτικές, στην τοποθέτηση σε premium θέσεις και στην προσαρμοστικότητα σε μια ανταγωνιστική παγκόσμια αγορά.
ΠΗΓΗ: thedrinksbusiness.com
