απόδοση Ζήσης Πανάγος
Ο Δρ Rezwanul Rana είναι οικονομολόγος στον τομέα της υγείας. Αλλά όταν ένας συνάδελφος του ζήτησε να κάνει κάποια στατιστική ανάλυση σε δεδομένα που συλλέχθηκαν το 2019-2020 από περίπου 2500 οινοπότες στην Αυστραλία, τη Χιλή, τη Γαλλία, την Ιταλία, την Ολλανδία, τη Νότια Αφρική και τις Ηνωμένες Πολιτείες, του κίνησε το ενδιαφέρον.
Το πορτρέτο ενός πότη βιολογικού κρασιού
Όπως τα βιολογικά τρόφιμα, το βιολογικό κρασί είναι σχετικά ακριβό στην παραγωγή. Έτσι, η κύρια εστίαση της έρευνας ήταν στο πόσο premium θα πλήρωναν οι καταναλωτές για αυτήν.
«Λίγο λιγότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες είπαν ότι θα πλήρωναν μόνο 1-5 δολάρια περισσότερο για ένα μπουκάλι κρασί που ήταν βιολογικό», λέει ο Δρ Rana. «Εάν είναι διατεθειμένοι να το αγοράσουν καθόλου, οι περισσότεροι καταναλωτές σε όλες τις χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα θα πλήρωναν λίγο περισσότερο για βιολογικό κρασί».
Δεν ήταν οι ηλικιωμένοι οινοπότες, πιθανώς πιο εύποροι και ευαισθητοποιημένοι στην υγεία από τους νεότερους ομολόγους τους, που ήταν πρόθυμοι να πληρώσουν επιπλέον για κρασί που παράγεται χωρίς χημικά λιπάσματα, φυτοφάρμακα, μυκητοκτόνα και ζιζανιοκτόνα και χωρίς συντηρητικά με βάση το διοξείδιο του θείου.
«Σε χώρες του «νέου κόσμου», όπως η Αυστραλία, οι νεότεροι άνθρωποι, ειδικά αυτοί που ζουν σε αστικές περιοχές, είναι αυτοί που αγαπούν περισσότερο το βιολογικό κρασί και είναι πιο πιθανό να το πίνουν σε κοινωνικές καταστάσεις», αναφέρει ο Δρ Rana.
«Αυτό πιθανώς οφείλεται στο ότι είναι πιο τολμηροί, ασχολούνται περισσότερο με το περιβάλλον και είναι πιο πιθανό να έχουν φάει βιολογικά τρόφιμα. Σημειώνεται ότι, όσοι τρώνε βιολογικά τρόφιμα δεν έδειξαν την προδιάθεση για κατανάλωση βιολογικού κρασιού που θα περίμενε κανείς.
«Οι καταναλωτές βλέπουν πολύ διαφορετικά τα βιολογικά τρόφιμα και το βιολογικό κρασί».
Είναι θέμα γούστου
Τα δεδομένα της έρευνας έδειξαν ότι οι Ευρωπαίοι στο νέο κόσμο ήταν οι μεγαλύτεροι πότες βιολογικού κρασιού. Ο Δρ Rana πιστεύει ότι υπάρχουν ταξινομικοί και ιστορικοί λόγοι για αυτό.
«Σε αντίθεση με τις χώρες της ΕΕ, οι χώρες του νέου κόσμου είναι αυστηρές όσον αφορά τις ταξινομήσεις βιολογικών προϊόντων», λέει. «Το εάν οποιοδήποτε διοξείδιο του θείου μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε βιολογικό κρασί είναι ένα θέμα συνεχούς και παθιασμένης συζήτησης.
Όμως σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Αυστραλία, είτε καθόλου είτε χρησιμοποιείται πολύ λίγο διοξείδιο του θείου, ενώ στην Ευρώπη είναι λίγο πιο χαλαρά με τα συντηρητικά. Έτσι, στην Ευρώπη, τα βιολογικά κρασιά δεν είχαν ποτέ τόσο διαφορετική γεύση από τα μη βιολογικά κρασιά που είχαν συνηθίσει οι άνθρωποι».
Εκτός από τη διαφορετική γεύση, το βιολογικό κρασί σε χώρες του νέου κόσμου είχε συχνά δυσάρεστη γεύση στο παρελθόν.
«Στις δεκαετίες του 1970 και του 1980, οι παραγωγοί βιολογικών κρασιών το έφτιαχναν καθώς προχωρούσαν και τα αποτελέσματα ήταν συχνά υποβέλτιστα», λέει ο Δρ Rana.
«Η ποιότητα των βιολογικών κρασιών έχει βελτιωθεί δραματικά, αλλά ένας λόγος που πολλοί ηλικιωμένοι οινοπότες είναι επιφυλακτικοί γι’ αυτά θα μπορούσε να είναι κακές εμπειρίες του παρελθόντος».
Μπορούν να κερδηθούν οι δύσπιστοι Αυστραλοί;
Ο Δρ Rana έχει τέσσερις προτάσεις για όσους θα ήθελαν να δουν τους Αυστραλούς να πίνουν περισσότερο βιολογικό κρασί.
Πρώτα, κάντε τη σωστή τοποθέτηση. «Σκεφτείτε πώς τοποθετούνται τα βιολογικά τρόφιμα στα σούπερ μάρκετ», λέει ο Δρ Rana. «Τα βιολογικά φρούτα και λαχανικά εμφανίζονται σε περίοπτη θέση στο τμήμα φρούτων και λαχανικών, διευκολύνοντας τους αγοραστές να τα παρατηρήσουν και μετά να τα αγοράσουν. Αν πάτε σε ένα κατάστημα με μπουκάλια, τα βιολογικά κρασιά συχνά «γκετοποιούνται» σε μια σκοτεινή γωνιά του καταστήματος».
Δεύτερον, πάρτε τη σωστή σήμανση.
«Οι Ευρωπαίοι, που μεγαλώνουν σε πολιτισμούς που παράγουν κρασί εδώ και αιώνες, είναι σίγουροι για την αγορά κρασιού», λέει ο Δρ Rana.
«Οι Αυστραλοί δίνουν πολύ μεγαλύτερη προσοχή στις ετικέτες. Θέλουν να καθησυχαστούν από τις πληροφορίες που αναγράφονται στην ετικέτα ότι αγοράζουν το «σωστό» κρασί. Οι βιολογικοί οινοπαραγωγοί έχουν χτυπήσει τα πόδια τους με την αποτυχία τους να επινοήσουν και να υιοθετήσουν παγκοσμίως ένα λογότυπο που να καθιστά σαφές ότι το κρασί τους δεν περιέχει χημικές ουσίες».
Τρίτον, πάρτε σωστά τις συσχετίσεις μάρκας.
«Ορισμένοι από τους πιο διάσημους οινοποιούς του κόσμου φτιάχνουν τώρα βιολογικά κρασιά και αυτά τα κρασιά έχουν κερδίσει πολλά βραβεία», λέει ο Δρ Rana.
«Ωστόσο, πολλοί Αυστραλοί πιστεύουν ότι το βιολογικό κρασί εξακολουθεί να είναι προϊόν μιας βιομηχανίας χίπι κατοικιών. Πρέπει να τους γίνει σαφές ότι το βιολογικό κρασί του 2022 είναι πολύ ανώτερο από αυτό του 1972».
Τέταρτον, κυνηγήστε πρώτα τους hipsters.
«Τα περισσότερα χρήματα για το μάρκετινγκ θα προέλθουν από τη στόχευση νέων επαγγελματιών της πόλης», τονίζει ο Δρ Rana.
«Αυτοί είναι οι καταναλωτές που θέλουν να δείξουν ότι είναι οξυδερκείς και φιλικοί προς το περιβάλλον παραγγέλνοντας ένα ποτήρι βιολογικό κρασί σε ένα εστιατόριο.»
ΠΗΓΗ: lighthouse.mq.edu.au