Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Ανατροπές στη λίστα με τις επιδόσεις εκλεκτών κρασιών το 2023

Η λίστα «Power 100 2023» του δείκτη Liv-ex αποκαλύπτει τον αντίκτυπο της διόρθωσης της αγοράς στις πιο ισχυρές μάρκες εκλεκτών κρασιών στον κόσμο και νέες ευκαιρίες για ανάπτυξη.

Η φετινή έκδοση της Power 100 καλύπτει την περίοδο που η αγορά πλησίασε στο απόγειό της την 1η Οκτωβρίου 2022 στο χαμηλό στις 30 Σεπτεμβρίου 2023. Μάλιστα συγκρίνονται τα φετινά ευρήματα με τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν στην κατάταξη του 2022 και τον αντίκτυπο στις επενδύσεις εκλεκτών οίνων.

Η λίστα Liv-ex Power 100 κορυφαίες επιδόσεις 2023

  • Το Domaine Leflaive είναι η πιο ισχυρή μάρκα, ωθώντας τη Leroy στην πρώτη θέση
  • Το Domaine de la Romanée Conti πρώτο για την αξία του κρασιού που διαπραγματεύεται ξανά στο Liv-ex
  • Η Dom Perignon είναι ο κορυφαίος παραγωγός για τον όγκο του κρασιού που διακινείται στο Liv-ex
  • Το Kei Shiogai της Βουργουνδίας κατατάσσεται πρώτο για απόδοση τιμών με μέση ανάπτυξη 185,72% καθώς κάνει το ντεμπούτο του στην Power 100.

Η φετινή κατάταξη Liv-ex Power 100 εξετάζει την αγορά εκλεκτών κρασιών λαμβάνοντας υπόψη το οικονομικό περιβάλλον όπου τα επιτόκια αυξήθηκαν διαδοχικά για να φτάσουν σε επίπεδα που δεν είχαν δει εδώ και δεκαετίες καθώς οι κεντρικές τράπεζες προσπαθούσαν να αντιμετωπίσουν τον παγκόσμιο πληθωρισμό. Η στρατηγική λειτούργησε και στο Ηνωμένο Βασίλειο ο πληθωρισμός συγκρατήθηκε από το υψηλότερο σημείο του στο 11,1% τον Οκτώβριο του 2022 στο 6,7% τον Σεπτέμβριο του 2023.

Μάλιστα κάποιες μπράντες είδαν τις τιμές τους να εκτοξεύονται στα ύψη και στη συνέχεια δέχθηκαν μερικά από τα πιο σκληρά χτυπήματα. Ως αποτέλεσμα, η διόρθωση εκτόπισε ελίτ επωνυμίες σε πιο κανονικές θέσεις στην λίστα Power 100.

Η σύνθεση της κατάταξης στην Power 100 για το 2023 έχει μετακινηθεί και αντικατοπτρίζει με έμφαση την πτώση από τη Βουργουνδία και τη Καμπανία, καθώς οι αγοραστές αναζητούσαν αξία και ασκούσαν πτωτική πίεση στις τιμές. Υπήρχε μια ευρύτερη εστίαση σε όλες τις περιοχές και μια επιστροφή στο Μπορντό, συν αυξημένη ζήτηση για ιταλικά κρασιά.

Η κατάταξη του 2022 των δέκα κορυφαίων εμπορικών σημάτων κρασιού περιελάμβανε επτά παραγωγούς της Βουργουνδίας και τρεις σαμπάνιες, αντανακλώντας την εστίαση της πρωτογενούς αγοράς σε αυτές τις περιοχές κατά την περίοδο ανόδου. Πέντε από τις πιο ισχυρές μάρκες εκλεκτών κρασιών του 2021 κατατάχθηκαν επίσης στην πρώτη δεκάδα του 2022.

Μόνο μία από τις δέκα πρώτες μάρκες του περασμένου έτους μπήκε στην πρώτη δεκάδα του 2023. Η Leroy, η πιο ισχυρή μάρκα για τα τρία προηγούμενα χρόνια, έπεσε 10 θέσεις σε αυτή την έκδοση.

Ο αντιπρόεδρος της Liv-ex, Τζάστιν Γκιμπς, αναφέρει ότι «Οι μάρκες που οδήγησαν την αγορά στο αποκορύφωμά της τον Οκτώβριο του 2022 αισθάνονται τώρα τη διόρθωση περισσότερο». Δηλώνει επίσης ότι «Αυτή η Power 100 αντικατοπτρίζει μια πτήση προς την ποιότητα».

Πώς αντέδρασαν οι επενδυτές επώνυμων κρασιών το 2023 σε σύγκριση με το 2022;

Η αγορά εκλεκτού κρασιού υπέστη διόρθωση σε επίπεδο κλάδου το 2023. Όταν το εκλεκτό κρασί είχε σημειώσει μέση δωδεκάμηνη ανάπτυξη 21% έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2022, ακολούθως είχε μια μέση πτώση της αξίας του -11,2% το 2023. Μια έντονη αναπαράσταση σε αντίθεση των δύο περιόδων είναι η ατομική απόδοση τιμών των δέκα κορυφαίων πιο ισχυρών εμπορικών σημάτων από έτος σε έτος:

  • Το 2022 η πρώτη μάρκα Leroy είδε τις τιμές της σε όλα τα κρασιά να αυξάνονται κατά 59,5%
  • Το 2023 κατατάχθηκε στη 10η θέση, η μέση απόδοση τιμής της Leroy ήταν πτώση -4,25%
  • Το 2022 η Arnoux Lachaux κατέγραψε μέση άνοδο 487,2% και κατετάγη 2η
  • Το 2023 η Lachaux κατατάχθηκε στην 99η θέση με μέση πτώση τιμής -19,03%.

Όμως δεν ήταν όλα «χαμός και κατήφεια». Μια πτήση με βάσει όρους αξίας αποκαλύπτει κορυφαίους παίκτες στην οινοπαραγωγή από άλλες περιοχές να απολαμβάνουν την προσοχή και νεότερες ετικέτες να λάμπουν. Το κρασί με τις κορυφαίες επιδόσεις όσον αφορά την απόδοση τιμής το 2023 ήταν το σχετικά νέο βουργουνδικό Kei Shiogai. Κάνοντας το ντεμπούτο της στην κατάταξη, η ιαπωνική ομάδα της Kei Shiogai είδε τη μέση τιμή των κρασιών της να αυξάνεται κατά 185,72% φέτος. Άλλες λιγότερο γνωστές μάρκες της Βουργουνδίας Caroline Morey (κατάταξη 78 από 147 το 2022) και Hubert Lamy (στη θέση 37 αυξήθηκαν από 196) σημείωσαν μέση αύξηση τιμών 43,51% και 34,75% φέτος.

Η διαφορά στην απόδοση των τιμών των δέκα κορυφαίων εμπορικών σημάτων μεταξύ των δύο ετών είναι εκπληκτική, αλλά δείχνει επίσης τη δυνατότητα μελλοντικής αύξησης των τιμών καθώς η ζήτηση και η αγορά εξελίσσονται με την πάροδο του χρόνου. Η μέση κίνηση των τιμών το 2023 είναι μέτρια σε σύγκριση με το επίπεδο ανάπτυξης πέρυσι. Η Leflaive, για παράδειγμα, έχει σημειώσει αύξηση 3,15% φέτος σε σύγκριση με το 94,1% του 2022. Ομοίως, η Leroy είδε τη μέση τιμή της να προσαρμόζεται -4,25% με αύξηση 59,5%.

Το Bordeaux κέρδισε τις περισσότερες πρόσθετες συμμετοχές στην Power 100 2023 με πέντε ακόμη μάρκες να προστίθενται. Δεξιά στις όχθες του Μπορντό, το Cheval Blanc (6) και το Angelus (9), μπήκαν στην πρώτη δεκάδα της λίστας Power 100. Αλλά το κορυφαίο εμπορικό σήμα της περιοχής, το μοναδικό First Growth της Sauternes, το Chateau d’Yquem (2), ήταν το λαμπρό αστέρι. Η Sauternes ήταν η ονομασία του Μπορντό με τις κορυφαίες επιδόσεις, έχοντας τον μικρότερο αντίκτυπο από την προσαρμογή της αγοράς. Αυτό αντανακλά επίσης τη σταθερότητα των γλυκών κρασιών γενικά.

Ένα βασικό στοιχείο από αυτά τα δεδομένα είναι ότι όλες αυτές οι ετικέτες του Μπορντό είδαν την κατάταξή τους να αυξάνεται το 2023, εκτός από την First Growth Latour που υποχώρησε δέκα θέσεις. Οι επωνυμίες Powerhouse First Growth εξακολουθούν να κατατάσσονται στην πρώτη δεκάδα με βάση την αξία και τον όγκο συναλλαγών στο Liv-ex.

Το Μπορντό είχε μεγάλη ζήτηση φέτος με χαμηλότερες τιμές σε εμβληματικές περιοχές να προσελκύουν επενδυτές. Το Chateau Climens ήταν ο υψηλότερος ανερχόμενος στο Power 100, σημειώνοντας άνοδο 255 θέσεων από 353 το 2022 σε 98 το 2023.

Η Βουργουνδία υπέφερε από την επιτυχία της το 2022, δεδομένου ότι τα κρασιά της περιοχής ήταν τα πιο δημοφιλή και είχαν τη μεγαλύτερη πτώση στη διόρθωση. Οκτώ από τα υψηλότερα ποσοστά πτώσης στην κατάταξη του 2023 ήταν τα κρασιά της Βουργουνδίας με επικεφαλής την Arnoux Lachaux που εκτοπίστηκε από τη 2η θέση το 2022 στην 99η το 2023, με τη μέση τιμή εμπορικής τους πτώσης στο 19% από έτος σε έτος. Η Armand Rousseau κατετάγη 4η το 2022 και έπεσε στην 64η φέτος. Η περιοχή εξακολουθούσε να προσφέρει αξία.  Το Domaine de la Romanée Conti – σούπερ σταρ της Βουργουνδίας – κατατάσσεται και πάλι στην πρώτη θέση για το εμπορικό σήμα με τις περισσότερες συναλλαγές ανά αξία στο δείκτη Liv-ex με μέση τιμή (12 x 75cl) £85.461 την περίοδο.

Μερικά από τα κρασιά της Βουργουνδίας έχουν ωφεληθεί από τη μετατόπιση της εστίασης μακριά από τις ελίτ μάρκες με δραματικές επιπτώσεις στην απόδοση των τιμών. Η Kei Shiogai είχε την κορυφαία απόδοση τιμών, με μέση αύξηση 185,72% για τα κρασιά της το έτος. Το Louis Latour ήταν ο δεύτερος υψηλότερος ορειβάτης στην λίστα Power 100 2023, από 193 το 2022 σε 23 φέτος. Όσοι παραγωγοί με μεγαλύτερο αριθμό κρασιών κάτω από την ετικέτα έτειναν επίσης να τα πηγαίνουν καλύτερα σε αυτήν την έκδοση.

Η σαμπάνια είχε τρεις παραγωγούς στην πρώτη δεκάδα της Power 100 πέρυσι: Dom Perignon (6), Louis Roederer (7) και Krug (10). Φέτος, κανένας δεν μπήκε στην πρώτη δεκάδα και η Louis Roederer βρέθηκε στην 33η θέση και ήταν υψηλότερη στην κατάταξη. Η Salon ήταν μία από τις μάρκες με τις κορυφαίες επιδόσεις το 2022, καταλαμβάνοντας τη 10η θέση στην απόδοση τιμών με μέση ανάπτυξη 64,2%. Η μάρκα σημείωσε μέση πτώση τιμής -5,7% σε σχέση με πέρυσι και έφυγε από την Power 100 το 2023. Τα χαμηλότερα επίπεδα προσφοράς συνέβαλαν στην πτώση της εμπορικής δραστηριότητας για την Salon, όπου τα υψηλότερα επίπεδα προσφοράς ενίσχυσαν γενικά το εμπόριο στη σαμπάνια. Είναι σημαντικό να αναλογιστούμε τη φαινομενική ανάπτυξη το 2022 και ότι το επίπεδο προσαρμογής δεν έχει σημαντική επίδραση στο μέγεθος της ανοδικής ανάπτυξης σε αυτό το στάδιο.

Παρά τη διόρθωση των τιμών, το εμπόριο σαμπάνιας παρέμεινε ενεργό καθ’ όλη την περίοδο. Καθώς η μέση τιμή που καταγράφηκε από τον δείκτη Liv-ex Champagne 50 έπεσε -19,4% τους 12 μήνες, οι αγορές αυξήθηκαν καθώς επενδυτές, συλλέκτες και καταναλωτές επωφελούνται από τις προσφερόμενες εκπτώσεις. Η Louis Roederer κατατάσσεται στη 2η θέση ως προς τον όγκο συναλλαγών και στην 4η θέση ως προς την αξία διαπραγμάτευσης στο Liv-ex το 2023.

Η Rhone αισθάνθηκε τον ισχυρότερο αντίκτυπο της διόρθωσης της αγοράς με περιφερειακή μέση διόρθωση κατά 12 μήνες -21,4% έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2023. Τα κορυφαία κρασιά της περιοχής διατίθενται με σημαντική έκπτωση το 4ο τρίμηνο του 2023.

Οι αποδόσεις της ομάδας Liv-ex Rest of the World καθοδηγείται κυρίως από τα αμπελοτόπια της Napa, ωστόσο φέτος πέντε βασικές ετικέτες εγκατέλειψαν την λίστα Power 100. Η κορυφαία μάρκα της Καλιφόρνια το 2023 είναι η Opus One, η οποία έχει σημειώσει εντυπωσιακή άνοδο από την 82η θέση το 2022 κατεγάγη στην 4η θέση της Power 100 του 2023. Αυτή η απόδοση υποστηρίζεται από τις ισχυρές συναλλαγές στο τρίτο τρίμηνο και την αξιοπρεπή μέση αύξηση της τιμής κατά 4,87% στις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς. Η Harlan Estate είδε την κατάταξή της να αυξάνεται δέκα θέσεις στην 31η με δεύτερη συνεχόμενη χρονιά ανοδικής κίνησης στην κατάταξη και μια λογική μέση αύξηση 3,66% στην τιμή στις £12.861 (12 x 75cl) για την περίοδο. Το εμβληματικό Screaming Eagle ήταν η κορυφαία μάρκα των ΗΠΑ το 2022 και κατατάχθηκε στην 29η θέση, ωστόσο η ετικέτα έχει πέσει στην 83η θέση φέτος. Αυτό εν μέρει οφείλεται στην κανονική τιμή του καθώς οι αγοραστές αποσύρθηκαν από τα πιο ακριβά κρασιά γενικά. Η τιμή του 4ου τριμήνου 2023 προσφέρει σημαντική έκπτωση και ευκαιρία για μελλοντική ανάπτυξη.

Η Penfolds της Αυστραλίας παραμένει η πιο σημαντική μάρκα εκλεκτών κρασιών για επενδυτές στο νότιο ημισφαίριο. Κατατάχθηκε λίγο έξω από την πρώτη δεκάδα, στην 11η θέση το 2023, η μέση πτώση της τιμής του μόλις -0,87% σημαίνει ότι έχει σχεδόν διατηρήσει αξία στη διόρθωση φέτος και οι επενδυτές θα πρέπει να λάβουν υπόψη την ελκυστικότητα της διαφοροποίησης όταν χτίζουν ένα στρογγυλεμένο χαρτοφυλάκιο κρασιών.

Το ισπανικό εκλεκτό κρασί γνωρίζει κάποια ανάπτυξη, αλλά όπως πολλές περιοχές αντιμετωπίζει επίσης σημαντικές προκλήσεις στην αμπελοκαλλιέργεια με την κλιματική αλλαγή. Οι δύο βασικές μάρκες παραμένουν η Vega Sicilia και η Pingus. Και οι δύο σημείωσαν άνοδο στην κατάταξή τους στην Power 100 το 2023, με το Pingus να αυξάνεται κατά 40 θέσεις και να έχει μέση αύξηση τιμών 3%.

Πηγή: vin-x.com

Σχετικά Άρθρα

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Η διαχείριση της αμπελουργικής γης με όρους βιωσιμότητας μέσα σε ένα αστικό περιβάλλον και τα νομικά εργαλεία για την συνύπαρξη με την οικιστική ανάπτυξη...

REPORTS

Ένας Κινέζος απατεώνας καταδικάστηκε σε ποινή φυλάκισης πέντε ετών, αφού συνελήφθη με 786 μπουκάλια πλαστού κρασιού που έφεραν αναγνωρισμένες ετικέτες όπως το Petrus.

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Συνέδριο ιδιαίτερης σημασίας για τον αμπελοοινικό κλάδο της χώρας, διοργανώνουν από κοινού ο Κλαδικός Εθνικός Αγροτικός Συνεταιρισμός Αμπελοοινικών Προϊόντων (ΚΕΟΣΟΕ) και η Εθνική Διεπαγγελματική...

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Μια μοναδική οινο - γευστική ταξιδιωτική εμπειρία θα έχουν την ευκαιρία να βιώσουν οι φίλοι και οι φίλες του κρασιού σε όλη την Ελλάδα,...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Το 1955, η Σταυρούλα Κουράκου είχε γράψει στο «Ο οίνος, µια αιώνια θεότητα για την Ελλάδα»: «Η αµπελουργία είναι στενά δεµένη µε την κίνηση...

REPORTS

Κάθε χρόνο τέτοια εποχή, εφεξής, λίγο πριν από τον ετήσιο εορτασμό του θεσμού των «Ανοικτών Πορτών», στα οινοποιεία της χώρας, όσοι αγαπούν τη Γουμένισσα,...

REPORTS

Μια Μαλαγουζιά που έχει δηµιουργηθεί για να εξελίσσεται στο χρόνο, διατηρώντας τη φρεσκάδα και τον γαστρονοµικό χαρακτήρα της.

REPORTS

∆εν έχουν συµπληρωθεί 10 χρόνια από την ηµέρα που ο Γιάννης Τσαπάρας µαζί µε τη σύζυγό του Ελεάνα Παρλαβάντζα αποφάσισαν να αφιερωθούν ολοκληρωτικά στην...