Παρότι κανείς θα περίμενε ότι οι νεότερες γενιές θα αποτελούσαν τους ρυθμιστές στον χώρο των διαδικτυακών αγορών, ο επικεφαλής του τμήματος ηλεκτρονικού εμπορίου, Guy Wolfe, ανέφερε στην πλατφόρμα του drinks business ότι το 60% των online παραγγελιών οίνου στην Αυστραλία, την Ιταλία, την Γαλλία, την Αγγλία προέρχονται από άτομα που ανήκουν στην γενιά των boomers και της Gen X (έτος γέννησης μεταξύ 1965 και 1980).
Εξαίρεση στον κανόνα αποτελούν οι αγορές της Βραζιλίας και της Κίνας, όπου οι περισσότεροι αγοραστές ανήκουν στις γενιές των millennials και της Gen Z, με ποσοστό 64% και 80% αντίστοιχα. Κάπου στην μέση βρίσκεται το πεδίο του διαδικτυακού εμπορίου οίνου των ΗΠΑ, με το 43% των αγοραστών να ανήκουν στους millennials, και το υπόλοιπο 57% στους boomers και την gen X.
Ο υψηλός μέσος όρος ηλικίας των καταναλωτών δεν είναι, όμως, το μόνο πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο διαδικτυακό εμπόριο κρασιού. Τα στοιχεία της online πλατφόρμας μεταπώλησης οίνου, Naked Wines, που δημοσιεύτηκαν στα τέλη του Αυγούστου, έδειξαν πως για μια περίοδο 52 εβδομάδων με καταληκτική ημερομηνία την 1η Απριλίου του 2024, η αξία των πωλήσεων «γκρεμίστηκε» από τις 354 εκατ. λίρες το 2023, στις μόλις 290 εκατ. πωλήσεις φέτος.
Την κατιούσα έχουν πάρει και οι πωλήσεις που οφείλονται σε τακτικούς αγοραστές της Naked Wines, οι οποίες για την φετινή περίοδο μεταφράζονται στις 65,3 εκατ. λίρες, σημαντικά κάτω από τις 86,5 εκατ. λίρες του 2023.
Πρωταγωνιστές της αγοράς είναι οι ακριβότερες ετικέτες, όπως δείχνουν τα δεδομένα των εταιρειών που ειδικεύονται στην ανάλυση της αγοράς των αλκοολούχων ποτών, Solos ShipCompliant και WinesBusiness Analytics. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις φιαλών οίνου με αξία ίση ή ανώτερη των 100 δολαρίων αυξήθηκαν κατά 5,6% σε σχέση με το 2022, εν αντιθέσει με τον όγκο των αποστολών κρασιού αξίας χαμηλότερης των 30 δολαρίων, που έχουν σημειώσει μια εκκωφαντική πτώση της τάξεως του 34,8%, από το 2020 και έπειτα.
Το μέλλον του διαδικτυακού εμπορίου οίνου
Παρά την κυριαρχία των μεγαλύτερων ηλικιών στην διαδικτυακή αγορά του οίνου, που θα πρέπει να ληφθεί σημαντικά υπόψιν την παρούσα στιγμή για την διαμόρφωση των στρατηγικών marketing των εταιρειών, αναμφίβολα στο μέλλον ρυθμιστές των παγκοσμίων τάσεων θα υπάρξουν σταδιακά οι νεότεροι καταναλωτές.
Ήδη στην ανερχόμενη αγορά της Κίνας, η κυριαρχία των νεότερων καταναλωτών στο διαδικτυακό εμπόριο δείχνει την «παραλαβή της σκυτάλης» που τους καθιστά ρυθμιστές των τάσεων της βιομηχανίας, με τα πρώτα σημάδια της μεταστροφής των προτιμήσεων να γίνονται αντιληπτά, ελέω των οργανικών κρασιών, της εναλλακτικής συσκευασίας και των νέων τρόπων απόλαυσης του οίνου που προωθούνται μέσω των social media.
Για να μπορέσει, λοιπόν, η παγκόσμια αγορά να αντέξει στο πέρασμα του χρόνου οφείλει να δείξει ευελιξία και να διατηρήσει μια ισορροπία όσον αφορά τις προωθητικές της καμπάνιες. Μπορεί η πρωτοκαθεδρία των μεγαλύτερων ηλικιών στο online εμπόριο οίνου αυτή τη στιγμή να αποτελεί ρυθμιστή των τάσεων της αγοράς, όμως, σύντομα στην θέση του οδηγού θα βρίσκονται και τα μέλη των νεότερων γενεών, καθώς μεγαλώνουν και αυξάνουν την αγοραστική τους δυνατότητα.
Με πληροφορίες από Drinks business και vinetur