Η τρέχουσα συσκευασία βαραίνει σε μεγάλο βαθμό το αποτύπωμα άνθρακα του κλάδου, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι η εναλλακτική συσκευασία έχει το πάνω χέρι. Το τελευταίο Business Report της ProWein περιγράφει λεπτομερώς τα εμπόδια στην υιοθέτησή τους και τις αγορές που ευνοούν περισσότερο τη διείσδυσή τους.
Εάν σκοπεύετε να λανσάρετε προϊόντα συσκευασμένα σε εναλλακτικές συσκευασίες, στοχεύστε την ομάδα χωρών που ονομάζεται «πρωτοπόροι» από την ProWein στο Business Report 2022, στο οποίο το κεφάλαιο για την υιοθέτηση διαφορετικών μορφών συσκευασίας μόλις δημοσιεύτηκε. Ως πρωτοπόρες χώρες, η έκθεση θεωρεί τη Σκανδιναβία, τη Μεγάλη Βρετανία και τον Καναδά. Η καινοτόμος πλευρά τους μπορεί να ερμηνευθεί από μερικούς βασικούς τομείς που είναι κοινοί: η προγενέστερη προσέγγιση που στοχεύει στη μείωση των απορριμμάτων που παράγονται από τις συσκευασίες, η ύπαρξη εθνικών πολιτικών που υποχρεώνουν τους φορείς/μονοπώλια να εφαρμόζουν στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης για την επίτευξη των εθνικών στόχων· και η ιδιαίτερα θετική στάση του πληθυσμού απέναντι στη βιώσιμη ανάπτυξη. Για παράδειγμα, τα σκανδιναβικά μονοπώλια ένωσαν τις δυνάμεις τους γύρω από μια κοινή στρατηγική με στόχο τη μείωση του αποτυπώματος άνθρακα κατά 50% έως το 2030. Συνεπώς, η εισαγωγή προϊόντων με εναλλακτική συσκευασία αποτελεί μέρος αυτής της στρατηγικής.
Η Bag-In-Box πρωτοστατεί
Ερευνητές από το Ινστιτούτο Geisenheim, συντάκτες της έκθεσης υπό την αιγίδα της καθηγήτριας Simone Loose, ρώτησαν σχεδόν 2.500 εμπόρους (εμπόρους κρασιού, εισαγωγείς, διανομείς, εστιάτορες και ξενοδόχους) και παραγωγούς σε 16 χώρες σχετικά με την υιοθέτηση εναλλακτικών μορφών συσκευασίας και τα σχέδια για την κυκλοφορία τους. Θεωρείται δεδομένο ότι, αφενός, οι καταναλωτές είναι πιο δεκτικοί σε αυτές τις μορφές από εκείνους που τις εμπορεύονται ή τις παράγουν και, αφετέρου, ότι το bag-in-box είναι τοποθετημένο, κατά πολύ, ως η συσκευασία η οποία είναι αποδεκτή και πιο σημαντική (εκτός από μερικές περιπτώσεις, όπως ο Καναδάς, όπου το κουτί αλουμινίου έχει προτεραιότητα). Δεν αποτελεί έκπληξη, επειδή το BIB είναι επίσης το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο εδώ και πολλά χρόνια, τονίζοντας, ότι η εξοικείωση προωθεί την αποδοχή. Συνολικά, πολύ πίσω από τα BIB, τα δοχεία αλουμινίου, τα χάρτινα μπουκάλια, τα μπουκάλια PET και οι άλλες συσκευασίες έπονται.
Δυνατότητα και στη «μεσαία ομάδα»
Εκτός από τους «πρωτοπόρους», όπου το 75% έως 100% των εμπόρων δηλώνουν έτοιμοι να ανταποκριθούν σε εναλλακτικές συσκευασίες, η ProWein ταξινομεί άλλες χώρες σε δύο διακριτές ομάδες: την «ενδιάμεση ομάδα» στην οποία βρίσκεται η Γαλλία (και επίσης το Βέλγιο, η Ισπανία, η Πορτογαλία και οι Η.Π.Α.), και οι «καθυστερημένοι» (η Γερμανία, η Ελβετία, η Αυστρία, η Ιταλία και η Ολλανδία). Στην πρώτη ομάδα, περισσότερο από το 50% των επαγγελματιών μάρκετινγκ σκοπεύουν να λανσάρουν προϊόντα σε εναλλακτική συσκευασία τα επόμενα χρόνια: το BIB και τα βαρέλια βρίσκονται στην κορυφή, ακολουθούμενα από μπουκάλια PET (ειδικά στην Πορτογαλία) και βαρέλια (πολύ κοινά στις Ηνωμένες Πολιτείες). Υπάρχει επίσης ζήτηση για χάρτινα μπουκάλια σε αυτήν την ομάδα χωρών.
Προϋποθέσεις για επιτάχυνση της υιοθέτησης εναλλακτικών συσκευασιών
Μεταξύ των κινητήριων δυνάμεων της αποδοχής εναλλακτικών συσκευασιών, η έκθεση ProWein αναφέρει «την αισιοδοξία που δείχνουν οι επαγγελματίες για εναλλακτικές λύσεις αντί του γυαλιού… Πάνω από το ένα τρίτο από αυτούς στις πρωτοπόρες χώρες πιστεύουν ότι τα περισσότερα κρασιά για καθημερινή κατανάλωση δεν θα συσκευάζονται πλέον σε γυαλί στο εγγύς μέλλον”. Η έκθεση επισημαίνει επίσης την ύψιστη σημασία της επικοινωνίας με τους καταναλωτές σχετικά με νέα προϊόντα και τα πλεονεκτήματά τους για την ενθάρρυνση της αποδοχής τους, ειδικά συναρτώμενα με την αύξηση των τιμών ενέργειας και των τιμών του γυαλιού ως παράγοντα που μπορεί να τονώσει την αύξηση της ζήτησης και να μειώσει το χάσμα της τιμής. Από την πλευρά του παραγωγού, ενώ το αυξανόμενο κόστος είναι εξίσου σημαντικό κίνητρο, η ευελιξία όσον αφορά την καινοτομία είναι πολύ μικρότερη, ειδικά εν μέσω οικονομικής κρίσης όπου τα περιθώρια κέρδους είναι μειωμένα ή ακόμη και ανύπαρκτα. Οι απαιτούμενες επενδύσεις είναι ένα ζήτημα, η διαθεσιμότητα υλικών – συμπεριλαμβανομένης μιας ορισμένης έλλειψης συσκευασίας σε BIB στα τέλη του 2022 είναι επίσης μια πρόκληση. Ωστόσο, η άνοδος των τιμών του γυαλιού θεωρείται ευκαιρία για να επιταχυνθεί η διείσδυση εναλλακτικών συσκευασιών και οι παραγωγοί θα ήταν πρόθυμοι να επενδύσουν σε επαρκή εξοπλισμό συσκευασίας, εάν λάμβαναν μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις από την αγορά.
ΠΗΓΗ: ΚΕΟΣΟΕ