Κείμενο Γιώργος Λαμπίρης
Στην δημιουργία ενός δικτύου επιχειρηματιών με τους οποίους συνεργάζεται προκειμένου να διαθέτει τις οινολάσπες από την παραγωγή των κρασιών της έχει προχωρήσει η Agrovision, η οποία εδρεύει στην Ιερισσό της Χαλκιδικής. Στο πλαίσιο των συνεργασιών αυτών εστιατόρια και επιχειρήσεις τροφίμων προέβησαν στην δημιουργία συνταγών με οινολάσπες.
Όπως επισημαίνει ο Άγγελος Ζαμάνης, γενικός διευθυντής της εταιρείας «κάθε επιχείρηση πρέπει να σέβεται το προϊόν, τους εργαζόμενους και το περιβάλλον. Η συνήθης πρακτική των οινοποιείων είναι να αποθέτουν τις οινολάσπες σε αγρούς. Ελάχιστοι είναι εκείνοι που αξιοποιούν τις οινολάσπες, κυρίως ως λίπασμα αν και συνήθως όχι με την ορθή πρακτική. Εμείς πήγαμε με έτοιμες προτάσεις προς επιχειρήσεις – πελάτες μας, στο πλαίσιο αξιοποίησης των οινολασπών. Το πρώτο προϊόν που δημιουργήσαμε ήταν ψωμί με οινολάσπη. Πειραματιστήκαμε με τις οινολάσπες και το ψωμί, δεδομένου ότι ως συστατικό ‘σκοτώνει’ τη μαγιά, πειραματιστήκαμε με τις γεύσεις που ταίριαζαν καλύτερα μεταξύ τους. Ο επιχειρηματίας, δεδομένου ότι στο ψωμί χρησιμοποιήσαμε ερυθρή οινολάσπη, είδε σημαντική αύξηση των εσόδων του. Πρόκειται για το εστιατόριο Μαγεμένο Δάσος στην Ιερισσό της Χαλκιδικής».
Ακολούθησαν και άλλες επιχειρήσεις, μία εκ των οποίων δημιούργησε ζύμη πίτσας με οινολάσπη. «Συνεργαστήκαμε με το Ζαχαροπλαστείο Παρθενιάδη που έκανε μουστοκούλουρα και κουλούρια αλλά με έναν ξενοδόχο που θέλει να προσφέρει σαντουϊτσάκια στο beach bar του ξενοδοχείου του, με κρεμμύδια που έχουν καραμελώσει σε οινολάσπη από γλυκό κρασί και έχουν και φυσικά σάκχαρα, γεγονός που δημιουργεί μία γλυκόξινη σάλτα. Πιο πρόσφατη συνεργασία έγινε με το ζαχαροπλαστείο Αριστοτέλεια Γη, που μετά από δική μας παρότρυνση, δημιούργησε λουκούμι από οινολάσπη», εξηγεί ο κύριος Ζαμάνης.
Ωριμάζοντας κρέας με οινολάσπη
Αυτή την περίοδο η Agrovision εξετάζει την επίδραση που θα έχει η οινολάσπη στην ωρίμανση του κρέατος, καθώς την επεξεργάστηκε θερμικά για να κρατήσει τα στερεά της στοιχεία. Κατά την ολοκλήρωσή της διαδικασίας ωρίμανσης θα εξετάσει τη γεύση που θα αφήσει στο κρέας. «Επίσης το εστιατόριο Μουράγιο στην Ιερισσό δημιούργησε πιάτα με οινολάσπη όπως μοσχαράκι ραγού, χταπόδι κρασάτο, αντικαθιστώντας το κρασί με οινολάσπη», σημειώνει ο γενικός διευθυντής της Agrovision.
Αυτή την περίοδο η Agrovision βρίσκεται σε συζητήσεις με μεγάλη αλυσίδα στο χώρο του τροφίμου για να εντάξει στα προϊόντα της την οινολάσπη.
Τριπλή παραγωγική δραστηριότητα σε κρασί, ελιές και λεβάντα
Η Agrovision ξεκίνησε να δραστηριοποιείται από το 2011 με τριπλή δραστηριότητα, έχοντας υπό τη σκέπη της οινοποιείο, ελαιοτριβείο και την παραγωγή λεβάντας σε μορφή ξηρής δρόγης. «Η Agrovision είναι κατά 100% εξαγωγική εταιρεία, με κύρια αγορά τη Γαλλία, όπου διαθέτει το 98% της παραγωγής της, ενώ το υπόλοιπο 2% διατίθεται στην ελληνική αγορά», αναφέρει ο επικεφαλής της.
Σε ό,τι αφορά την οινοποίηση το μεγαλύτερο μέρος των σταφυλιών που φυτεύονται είναι διεθνείς ποικιλίες. «Ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό είναι ότι η κύρια αγορά είναι η Γαλλία και οι καταναλωτές της συγκεκριμένης χώρας είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με τις συγκεκριμένες ποικιλίες», προσθέτει.
Στην παραγωγή με τέσσερις ετικέτες κρασιού – Βάζει στο κάδρο τις γηγενείς ποικιλίες
Η εταιρεία παράγει τέσσερις ετικέτες κρασιού, τη σειρά «20» σε λευκό, ερυθρό και ροζέ και σε ποικιλίες Sauvignon Blanc, Cabernet Sauvignon – Merlot και Merlot – Syrah – Petit Verdot αντίστοιχα. Eπιπλέον η Agrovision παράγει και μία ετικέτα προστιθέμενης αξίας με την ονομασία, Ιερίς Οίνος, που έχει περάσει από παλαίωση σε βαρέλι.
Νέες φυτεύσεις σε Λημνιό και Βιδιανό
Στα πλάνα της εταιρείας είναι η ανάδειξη του πολιτισμού της περιοχής μέσω του κρασιού. Γι’ αυτό το λόγο προχώρησε πρόσφατα και σε νέες φυτεύσεις ποικιλιών Λημνιό και Βιδιανό. «Το Λημνιό είναι μία γηγενής ποικιλία στην οποία επενδύουμε και θέλουμε να αποτελέσει ναυαρχίδα της εταιρείας, στην οποία έκανε αναφορά και ο Αριστοτέλης».
Μέσω των ελληνικών ποικιλιών που αναπτύσσει επιδιώκει την επέκτασή της και σε άλλες αγορές του εξωτερικού. «Χαρακτηριστικό της σημασίας που έχουν οι γηγενείς ποικιλίες, είναι και το γεγονός ότι το αμπέλι, στο οποίο έχουμε φυτεύσει λημνιό, ακουμπούσε ο Ξέρξης τον θρόνο του. Το περιθώριο ανάπτυξής μας σε διεθνείς αγορές είναι μεγάλο, δεδομένου ότι αγοράσαμε νέα κτήματα για να αυξήσουμε την παραγωγή μας».
Κεντρική φιλοσοφία της Agrovision είναι να διαθέτει αποκλειστικά τα δικά της σταφύλια, διατηρώντας καθετοποιημένη παραγωγή. Το πλάνο πενταετίας προβλέπει την αύξηση της παραγωγής σε περίπου 45.000 φιάλες κυρίως με ελληνικές ποικιλίες. «Προς αυτή την κατεύθυνση ήδη κυκλοφορήσαμε μία νέα ετικέτα με την ονομασία «Τράπεζος» από ποικιλία Μοσχάτο Αλεξανδρείας, που έλαβε την ονομασία της από την περιοχή, στην οποία έστηνε τον θρόνο του ο Ξέρξης».
Οι αγορές στόχοι εκτός από την Κύπρο, είναι η Βουλγαρία και η Ρουμανία, με την επιχείρηση να επιδιώκει να εκμεταλλευτεί το εισερχόμενο τουριστικό ρεύμα από αυτές τις δύο χώρες, το οποίο εφόσον βρει διαθέσιμο ένα ελληνικό κρασί στην πατρίδα του να το επιλέξει, αφού το έχει δοκιμάσει στην Ελλάδα αποκομίζοντας μία ευχάριστη εμπειρία από αυτό».
Η Agrovision σε αριθμούς
300 ιδιόκτητα στρέμματα στο Ξηροποτάμι Ιερισσού
67 στρέμματα αμπελώνες
64 στρέμματα καλλιέργειας λεβάντας
180 στρέμματα ελαιώνας
Εξαγωγές
98% στη Γαλλία
Συνολική παραγωγή: ~ 20.000 φιάλες/έτος
Ιερίς Οίνος: 6.000 φιάλες
Sauvignon Blanc «20»: 273 φιάλες
Ροζέ «20»: 4.000 φιάλες
Ερυθρό «20»: 7.000 φιάλες