Οι δασμοί λειτουργούν ως φόρος επί των εισαγόμενων αγαθών, ο οποίος καταβάλλεται αρχικά από τους εισαγωγείς και μεταβιβάζεται κατά μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού. Για παράδειγμα, ένα μπουκάλι κρασί Τοσκάνης αξίας 15 δολαρίων με δασμό 25% κοστίζει 18,75 δολάρια στη χονδρική πώληση, με περαιτέρω προσαυξήσεις που διογκώνουν τη λιανική τιμή του. Κατά την προηγούμενη δασμολογική περίοδο, οι φόροι αυτοί αποσκοπούσαν στην τιμωρία των χωρών της Ε.Ε. για τις επιδοτήσεις στην Airbus, αλλά επηρέασαν κυρίως άσχετες βιομηχανίες, όπως το κρασί, το ελαιόλαδο και το ουίσκι.
Μια αδύναμη αγορά και υψηλά διακυβεύματα
Ο κλάδος του κρασιού είναι λιγότερο εξοπλισμένος για να απορροφήσει τους νέους δασμούς τώρα λόγω του πληθωρισμού και της μείωσης των πωλήσεων. Η Αμερικανική Συμμαχία Εμπορίου Οίνου (USWTA), που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια της τελευταίας μάχης για τους δασμούς, ασκεί πιέσεις στο Κογκρέσο για να τονίσει πώς οι δασμοί πλήττουν περισσότερο τις αμερικανικές επιχειρήσεις από ό,τι τα ευρωπαϊκά οινοποιεία. Σύμφωνα με την USWTA, κάθε δολάριο που δαπανάται για ευρωπαϊκό κρασί παράγει 4,50 δολάρια για τις αμερικανικές επιχειρήσεις.
Πιθανές αλλαγές στο πλαίσιο των νέων δασμολογικών σχεδίων του Trump
Σε αντίθεση με τους στοχευμένους δασμούς της προηγούμενης κυβέρνησης, η εκστρατεία του Τραμπ προτείνει ευρείς δασμούς σε όλα τα ξένα προϊόντα, που κυμαίνονται από 10-20% για τις περισσότερες εισαγωγές έως 60% για τα προϊόντα από την Κίνα. Οι πολιτικές αυτές αποσκοπούν στην τόνωση της εγχώριας παραγωγής και στην αντιστάθμιση των φόρων εισοδήματος, αλλά θα μπορούσαν επίσης να αυξήσουν το κόστος για τους Αμερικανούς καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.
Έτσι, εάν επιβληθούν νέοι δασμοί, οι τιμές του κρασιού θα αυξηθούν σε μια εποχή που οι πωλήσεις ήδη δυσκολεύονται. Τα εγχώρια οινοποιεία ενδέχεται επίσης να αντιμετωπίσουν υψηλότερο κόστος για εισαγόμενα υλικά, όπως οι γυάλινες φιάλες. Οι νεότεροι καταναλωτές, οι οποίοι ήδη θεωρούν το κρασί ακριβό, μπορεί να αποθαρρυνθούν περαιτέρω, βαθαίνοντας τις προκλήσεις για τον κλάδο.