απόδοση Ζήσης Πανάγος
Για πάνω από μια δεκαετία, οι μάρκες super premium κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών απολαμβάνουν εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης και έχουν ξεπεράσει την ανάπτυξη πιο mainstream και αξιόπιστων εμπορικών σημάτων, σύμφωνα με τη Rabobank. Ωστόσο, η αυξανόμενη προσδοκία για ύφεση έχει εγείρει ερωτήματα σχετικά με την απόδοση του κλάδου σε περίπτωση ύφεσης, οδηγώντας σε νέες έρευνες.
Σύμφωνα με τον παγκόσμιο αναλυτή στρατηγικής της Rabobank για τα ποτά Stephen Rannekleiv: «Οι εύποροι καταναλωτές οδηγούν τη ζήτηση για σούπερ premium μάρκες και μπορεί να είναι πιο ανθεκτικοί στην ύφεση υπό ορισμένες συνθήκες, αλλά μια ματιά στα αποτελέσματα κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης δείχνει ότι ακόμη και αυτοί οι καταναλωτές δεν βρίσκονται σε ύφεση.»
Παρόλα αυτά, ο Rannekleiv τόνισε πώς οι καταναλωτές μείωσαν τη ζήτηση για σούπερ premium μάρκες κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, αλλά διαβεβαίωσε ότι «η πτώση φαίνεται να έχει παρακολουθήσει τις αλλαγές στην καθαρή αξία των νοικοκυριών περισσότερο από τις αλλαγές στο ετήσιο εισόδημα».
Εξήγησε: «Είδαμε τη σχέση μεταξύ της καθαρής αξίας των νοικοκυριών και της ζήτησης για σούπερ premium επωνυμίες να διατηρείται τα τελευταία χρόνια» και παρατήρησε πώς «το δεύτερο τρίμηνο του 2022, η καθαρή αξία των νοικοκυριών άρχισε να μειώνεται» αλλά είπε «η προσδοκία μας είναι ότι η ζήτηση για σούπερ premium brands θα μαλακώσουν σημαντικά το τέταρτο τρίμηνο και θα γίνουν αισθητά αρνητικά το 2023. Τούτου λεχθέντος, πιστεύουμε ότι η μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή τάση των super premium επωνυμιών παραμένει ανέπαφη».
Αναλύοντας λεπτομερώς τα ευρήματα στη νέα έκθεση, ο Rannekleiv επεσήμανε πώς «για το superpremium κρασί ειδικά, χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να ανακάμψει πλήρως από τη μείωση των πωλήσεων το 2008 και το 2009» και εξήγησε ότι οι προβλέψεις ήταν δύσκολες επειδή «ενώ οι υφέσεις έχουν γενικά κάποια κοινά συμπτώματα, το καθένα είναι μοναδικό με τον δικό του τρόπο». Ωστόσο, στην έρευνα, ο Rannekleiv περιέγραψε πώς θα μπορούσαν να εξελιχθούν τα πράγματα από εδώ και πέρα για τις κατηγορίες εν μέσω ύφεσης στις ΗΠΑ.
Έπειτα ο ίδιος δήλωσε: «Αυτή είναι μια κρίσιμη περίοδος για την αγορά κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών ευρύτερα. Η βελτιωμένη απόδοση στο εμπόριο επί τόπου κατά το 4ο τρίμηνο του 2022 (σε σύγκριση με ένα μαλακό τρίμηνο του 2021) μπορεί να αντισταθμίσει μέρος της μαλακότητας που αναμένεται» και τόνισε πώς «στην περίπτωση του κρασιού, η προσωρινή χαλάρωση της ζήτησης το επόμενο έτος μπορεί να μην είναι κακό, δεδομένου του αντίκτυπου των δασικών πυρκαγιών στη συγκομιδή του 2020, η οποία βγαίνει τώρα στην αγορά. Τα αποθέματα του vintage του 2020 είναι σφιχτά στη Νάπα ειδικά».
Η Rabobank περιέγραψε πώς στην αγορά κρασιού των ΗΠΑ, οι μεγάλες συμφωνίες συγχωνεύσεων και εξαγορών πραγματοποιούνται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς και έχουν επικεντρωθεί κυρίως στο τμήμα της αγοράς premium και άνω, συμπεριλαμβανομένων ονομάτων όπως Shafer Vineyards, Joseph Phelps Vineyards, Frank Family Wines και άλλα . Και δεδομένης της αυξανόμενης όρεξης για αυτό το είδος περιουσιακών στοιχείων, οι αποτιμήσεις ήταν έντονες – με αρκετές μεγάλες συμφωνίες να φημολογούνται ή να επιβεβαιώνονται σε 20X EBITDA ή παραπάνω.
Η έκθεση εντόπισε πώς «ακόμη και η δραστηριότητα συγχωνεύσεων και εξαγορών για μάρκες χαμηλότερης τιμής (π.χ. η πώληση επωνυμιών της Constellation Brands στην E&J Gallo Winery και οι μισθώσεις επωνυμίας της Treasury Wine Estate στην The Wine Group γενικά καθοδηγούνταν από το ενδιαφέρον του πωλητή να επικεντρώσει τις προσπάθειές της στην υψηλότερη μάρκες σε τιμές».
Τέλος, ο Rannekleiv σημείωσε επίσης πώς «οι σούπερ premium μάρκες κρασιού και οινοπνευματωδών ποτών που μπορούν εύκολα να μεταφέρουν τις πωλήσεις από το ένα κανάλι στο άλλο (από την εγκατάσταση σε εκτός εγκατάστασης) θα απολαμβάνουν ορισμένα πλεονεκτήματα».
ΠΗΓΗ: thedrinksbusiness.com