απόδοση Ζήσης Πανάγος
Το έργο ξεκίνησε το 2019 ως ομάδα στο Facebook, που δημιουργήθηκε από τον οινοποιό Jean-Baptiste Duquesne από το Château Cazebonne με έδρα το Graves. Οι θετικές αντιδράσεις τόσο από το κοινό όσο και από άλλους οινοποιούς που ακολούθησαν ώθησαν την ομάδα να επιδιώξει την επίσημη αναγνώριση.
«Η ιδέα ξεκίνησε από εμένα και με τον φίλο μου τον Laurent David από το Château Edmus στο St-Emilion. Μου έδωσε την ιδέα του ονόματος «πειρατής», είπε ο Duquesne σε πρόσφατη δήλωση του.
«Έτσι, τον Δεκέμβριο του 2019, δημιούργησα μια ομάδα στο Facebook που ονομάζεται Bordeaux Pirate για να δείξω ότι το Μπορντό μπορεί να είναι διαφορετικό. Οποιοσδήποτε θα μπορούσε να ενταχθεί στην ομάδα και να μιλήσει για νέα πράγματα που συμβαίνουν στην περιοχή. Τώρα έχουμε πάνω από τρεις χιλιάδες μέλη, περίπου το ένα δέκατο των οποίων είναι παραγωγοί».
Εν συνεχεία, η ομάδα παρουσιάστηκε στο κοινό και στο εμπόριο τον Ιανουάριο του 2020, όταν ο Duquesne συμμετείχε μαζί με έξι συναδέλφους του οινοποιούς στην έκθεση Wine Paris. «Στη συνέχεια ο Covid χτύπησε και σταμάτησε τα πάντα για δύο χρόνια», εξήγησε ο Duquesne. Διπλασιάστηκε σε μέγεθος, η συλλογικότητα επέστρεψε στην έκθεση το 2022, ενώ εργαζόταν για την επίτευξη επίσημης θέσης.
Η συλλογικότητα αριθμεί πλέον 10 επίσημα μέλη, συμπεριλαμβανομένων των ιδρυτών Laurent Cassy του Château Chillac και Fabien Lapeyre του Château La Peyre, καθώς και των ίδιων των Duquesne και David.
Η Ένωση Πειρατών Οινοπαραγωγών του Μπορντό ιδρύθηκε με βασικό στόχο να συνδέσει εναλλακτικούς και καινοτόμους οινοποιούς. «Τα πράγματα δεν κινούνται πλέον στο Μπορντό, έχουμε τυποποιημένα και στερεότυπα κρασιά. Η λέξη-κλειδί μας είναι η καινοτομία», είπε ο Duquesne, του οποίου το Cabernet Franc και το Sauvignon Blanc cuvée και η εργασία με παραμελημένα σταφύλια Bordeaux αποτελούν παραδείγματα δραστηριοτήτων που θεωρούνται ως πρόκληση για το status quo.
Αλλά οτιδήποτε καινούργιο είναι ενδιαφέρον για εμάς. Θα μπορούσε να είναι η συσκευασία, το στυλ του κρασιού, ο τρόπος που εργάζεστε στο οινοποιείο ή επικοινωνείτε με το κοινό», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον όμιλο, οι μη συμβατικοί παραγωγοί του Μπορντό έχουν λίγες πιθανότητες να γίνουν αντιληπτοί, να συζητηθούν και να γίνουν αντικείμενο συναλλαγών, με ενώσεις όπως το Bordeaux Syndicat και τα πολλαπλά συστήματα ταξινόμησης της περιοχής είναι ανοιχτά μόνο σε όσους συμμορφώνονται με τα κριτήρια που ορίζονται από τη δομή ονομασιών του Μπορντό.
Για να αντιμετωπίσει αυτή την πρόκληση, η Ένωση στοχεύει να προσφέρει στους εναλλακτικούς παραγωγούς μια συλλογική πλατφόρμα επικοινωνίας με επαγγελματίες και με το κοινό. «Ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορώ να δοκιμάσω τα κρασιά μου από έναν δημοσιογράφο είναι να τα στείλω στο Syndicat, αλλά μπορώ να το κάνω μόνο εάν φέρουν μια ονομασία [που δεν είναι]. Πρέπει να είσαι κομφορμιστής στο Μπορντό, δεν έχεις άλλη επιλογή», είπε ο Duquesne. «Αυτός θα είναι ο μόνος τρόπος για νέους, καινοτόμους οινοποιούς να δοκιμάσουν τα κρασιά τους».
Για να γίνουν μέλη της Πειρατικής Ένωσης, οι οινοποιοί υποχρεούνται να πληρώνουν ετήσια συνδρομή από 200 έως 400 ευρώ ανάλογα με το μέγεθος και τουλάχιστον ένα από τα κρασιά τους να χαρακτηρίζεται ως «πειρατικό» από κριτική επιτροπή εμπειρογνωμόνων του εμπορίου. «Όλα τα πειρατικά κρασιά θα φέρουν το λογότυπό μας, αλλά εξακολουθούμε να εργαζόμαστε πάνω σε αυτό γιατί δεν επιτρέπεται να χρησιμοποιούμε τη λέξη «Bordeaux» σε αυτό», είπε ο Duquesne.
Επιπλέον, τόνισε ότι, σε αντίθεση με άλλους οργανισμούς, η Πειρατική Ένωση δεν ασχολείται με συγκεκριμένες μεθόδους παραγωγής. Αντίθετα, δεσμεύεται στην εστίαση στην προσωπική ταυτότητα και την καινοτομία, διατηρώντας τα μέλη της όσο το δυνατόν πιο ανοιχτά: «Μόνο έτσι θα δούμε περισσότερη καινοτομία στην περιοχή. Δεν έχουμε ακόμη ολοκληρώσει το σύνολο των κριτηρίων που θα ορίσουν επίσημα ένα πειρατικό κρασί του Μπορντό, το μόνο προς το παρόν είναι ότι όλα τα κρασιά πρέπει να είναι βιολογικά.»
Τέλος, τα κριτήρια θα οριστικοποιηθούν μέχρι τον Οκτώβριο, όταν η ομάδα προγραμματίζει να φιλοξενήσει την πρώτη επίσημη ημέρα γευσιγνωσίας και κριτικής. Τα ακόλουθα βήματα θα περιλαμβάνουν τη δημιουργία ενός ιστότοπου και τη διοργάνωση μιας σειράς επίσημων εκδηλώσεων σε ολόκληρη τη Γαλλία.
ΠΗΓΗ: decanter.com