απόδοση Ζήσης Πανάγος
«Ο Covid ήταν ευγενικός με τη βιομηχανία κρασιού στην Ινδία», λέει ο σομελιέ Nikhil Agarwal.
Ο Agarwal με έδρα τη Βομβάη διαχειρίζεται το All Things Nice, μια πλατφόρμα που συμβουλεύεται, διανέμει και συνεργάζεται με φορείς του κλάδου η εταιρεία του έφερε τον Prowein στη Βομβάη, για παράδειγμα. Οι λόγοι για τους οποίους ο Ινδός καταναλωτής επιδιώκει το κρασί έναντι του ουίσκι έχουν να κάνουν με ένα πράγμα: το να μένει σπίτι.
Η αγορά κρασιού της Ινδίας αναμένεται να αυξηθεί κοντά στο 30 τοις εκατό από έτος σε έτος, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Technavio. Ο λόγος για αυτή την εκρηκτική ανάπτυξη είναι μια συρροή παραγόντων. Σε αντίθεση, για παράδειγμα, με την Ιαπωνία, η Ινδία έχει νεαρό πληθυσμό με περίπου 485 εκατομμύρια καταναλωτές σε ηλικία κατανάλωσης αλκοόλ ή άνω. Η διείσδυση του κρασιού είναι αυτή τη στιγμή από τις χαμηλότερες στον κόσμο με περίπου 2 έως 3 εκατομμύρια καταναλωτές να πίνουν ελάχιστα 24 εκατομμύρια λίτρα ετησίως, σύμφωνα με κυβερνητική έκθεση. Για την κατανάλωση κρασιού, φαίνεται να μην υπάρχει άλλος τρόπος εκτός από την αύξηση.
Όλα αυτά είναι καινούργια για μια χώρα που ορκίζεται στο ουίσκι και το ρούμι της. Οι περισσότεροι Ινδοί μεγαλώνουν πίνοντας ρούμι Old Monk και μετά αλλάζουν σε blended ή single malt ουίσκι. Σήμερα όμως, οι καταναλωτές ουίσκι αναζητούν νέες επιλογές.
«Η αλλαγή έρχεται», λέει η Uma Chigurupati, η οποία ίδρυσε την Krsma Estates με τον σύζυγό της το 2008. «Οι νέοι ταξιδεύουν στο εξωτερικό και μαθαίνουν για την κουλτούρα του κρασιού. Θέλουν να την μεταλαμπαδεύσουν στην Ινδία».
Παράλληλα, ένας αυξανόμενος αριθμός τοπικών παραγωγών κρασιού ετοιμάζεται να επωφεληθεί από αυτούς τους νεαρούς Ινδούς που αναζητούν ένα ποτήρι κρασί. Πέρυσι, η Sula, ο μεγαλύτερος παραγωγός κρασιού της Ινδίας, λάνσαρε ένα φιλικό προς την τσέπη, χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ (8 τοις εκατό ABV), κρασί σε κουτί, το Dia sparkler, που απευθύνεται σε νέους και νέους οινοπότες. «Το ποτό στο σπίτι έχει κάνει τους Ινδούς πιο τολμηρούς», λέει ο Gregoire Verdin, παγκόσμιος πρεσβευτής της μάρκας Sula. «Κατά τη διάρκεια του Covid, τα εισαγόμενα κρασιά ήταν δύσκολο να αποκτηθούν και έτσι οι Ινδοί ανακάλυψαν ξανά το ινδικό κρασί».
Χτίζοντας μία κουλτούρα
Για πολύ καιρό, η οινική κουλτούρα της Ινδίας ήταν ανύπαρκτη και το κρασί της θα μπορούσε να περιγραφεί καλύτερα ως plonk. Με ονόματα όπως το Golconda φτιαγμένα από σταφύλια όπως το Bangalore Blue, το ινδικό κρασί βασικά αφαίρεσε το σμάλτο από τα δόντια σας. Δεν είναι περίεργο που η χώρα στράφηκε στο ουίσκι, το οποίο βασίλευε για δεκαετίες.
Το 1984, ένας αποτυχημένος μηχανικός ονόματι Shamrao Chougale ξεκίνησε το κάπως επιτηδευμένα Chateau Indage και έθεσε τα θεμέλια για τη βιομηχανία κρασιού της Ινδίας. Κάτω νότια έξω από τη Μπανγκαλόρ, το Kanwal Grover ξεκίνησε το Grover Zampa Vineyards το 1988. Είναι τώρα η δεύτερη μεγαλύτερη ετικέτα κρασιού στην Ινδία, μετά το Sula. Σήμερα υπάρχουν περισσότερες από 110 ετικέτες κρασιών στην Ινδία, κυρίως στη Μαχαράστρα και την Καρνατάκα.
«Η Ινδία, χωρίς αμφιβολία, είναι το El Dorado του κόσμου του κρασιού χάρη σε μια τεράστια φιλόδοξη μεσαία τάξη που μιλάει άπταιστα αγγλικά και επομένως μπορεί να διαβάσει για το κρασί», λέει ο διανομέας Sanjay Menon της Sonarys. «Έτσι, δεδομένου ότι πολλοί άνθρωποι εξακολουθούν να καταναλώνουν αλκοόλ πριν το δείπνο, αυτό που λέει εξάλλου και ο οικοδεσπότης: «Τι θα πιεις, ουίσκι ή κρασί;».
Μέρος του προβλήματος είναι οι συντριπτικοί εισαγωγικοί δασμοί της Ινδίας που είναι 150 τοις εκατό για το κρασί και το λιμάνι. Αυτό μπορεί να αλλάξει σύντομα, χάρη στην άσκηση πίεσης από βιομηχανικούς φορείς, και η Αυστραλία έχει κερδίσει το πλεονέκτημα της πρώτης κίνησης. Τον περασμένο Απρίλιο, η Ινδία και η Αυστραλία υπέγραψαν συμφωνία με προτιμησιακή δασμολογική συμφωνία για κρασιά υψηλής ποιότητας. Χωρίς αμφιβολία θα ακολουθήσουν οι ΗΠΑ, η Ευρώπη και άλλα έθνη, τώρα που η Ινδία διαπραγματεύεται εμπορικές συμφωνίες με αυτές τις χώρες.
Εάν μειωθούν οι εισαγωγικοί δασμοί, τότε οι πύλες του κρασιού θα ανοίξουν πραγματικά στην Ινδία. Όπως λέει η Shailendra Pai, η οποία είναι ιδιοκτήτρια μπουτίκ οινοποιείου, η Vallonné: «Από το να είναι ένα αλκοολούχο ποτό που ήταν ξένο για εμάς, το κρασί έχει γίνει πλέον mainstream. Στη Vallonné, βλέπουμε συχνά οικογένειες όπου οι άνθρωποι πίνουν κρασί με τους γονείς και τους παππούδες τους. Είναι ενθαρρυντικό να το βλέπουμε πώς πολλοί ηλικιωμένοι εισάγονται στο κρασί από τα μεσήλικα παιδιά τους ή τα μικρότερα εγγόνια τους. Και αυτό το βλέπουμε όλο και περισσότερο τα τελευταία πέντε περίπου χρόνια».
Το κρασί μπορεί να είναι μια παλιά κουλτούρα, αλλά είναι κανκιχωτικά το ποτό ενός νέου ανθρώπου στην Ινδία. Οι άνθρωποι συνδέουν το ουίσκι με τους μπαμπάδες και τους παππούδες (εξακολουθεί μια κουλτούρα αποκλειστικά για άντρες στο ποτό στην Ινδία), αλλά ίσως η μεγαλύτερη αλλαγή μπορεί να προέλθει από ένα απροσδόκητο τρίμηνο: τις γυναίκες. Ο Chigurupati του Krsma λέει: «Οι άνθρωποι αγόραζαν κρασί για δώρο, αλλά τώρα, με περισσότερες γυναίκες να πίνουν, προτιμούν το κρασί από το ουίσκι».
ΠΗΓΗ: wine-searcher.com