Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Μετά τον Άγιο Τρύφωνα, σειρά τα κλαδευτήρια στο αμπέλι τον Φλεβάρη

«Για βάλε νιους και σκάψε με, γέρους και κλάδεψέ με» λέει το αμπέλι στον αμπελουργό του κατά το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι, υποσχόμενο μια πλούσια σοδειά για τον επόμενο τρύγο. Η λαϊκή παράδοση έχει συνδέσει τον Φεβρουάριο μήνα με την εποχή του κλαδέματος που για να γίνει σωστά απαιτεί σοφία και εμπειρία που αποκτά κανείς με τα χρόνια, εξ’ ου και η παράκληση του αμπελιού να πιάσει το κλαδευτήρι ο γηραιότερος.

του Πέτρου Γκόγκου

Ο μήνας λοιπόν ξεκινά τιμώντας τον προστάτη των αμπελουργών, Άγιο Τρύφωνα, την 1η Φεβρουαρίου. Μια μορφή της ορθόδοξης εκκλησίας με καταγωγή από τη Λάμψακο της Φρυγίας, περιοχή ξακουστή τα χρόνια εκείνα (γύρω στο 240 μ.Χ.) για το αμπέλι και το κρασί της. Ο Άγιος, χηνοβοσκός στο επάγγελμα, που απεικονίζεται με ένα κλαδευτήρι στο χέρι, μάλλον ήρθε να καλύψει το κενό που άφηνε πίσω της η απαγόρευση της «παλιάς» θρησκείας που έκλεινε μέσα της πλήθος αντιλήψεων και τελετουργικών για τη βλάστηση και τη γονιμότητα. Άλλωστε, η διαδικασία του κλαδέματος είναι μια από τις πιο κρίσιμες εργασίες στον ετήσιο κύκλο του αμπελιού, με τους ανθρώπους από την αρχαιότητα να αναζητούν την εύνοια των θεών πριν τολμήσουν παρεμβάσεις στα αμπέλια τους. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Αρχαίοι Αθηναίοι γιόρταζαν αυτές τις ημέρες τα Ανθεστήρια (περί τις 26 Φεβρουαρίου), ημέρες αφιερωμένες στον θεό Διόνυσο, κατά τις οποίες άνοιγαν και τα πρώτα πιθάρια με το κρασί του περασμένου τρύγου.

Αλλά και ο βασικός Γάλλος ομόλογος του Αγίου Τρύφωνα, ο Saint Vincent, εορτάζεται στους γαλλικούς αμπελότοπους την ίδια περίπου χρονική περίοδο, στις 22 Ιανουαρίου.

Οι βυζαντινές επαρχίες που μπορούσαν να καυχηθούν για τον οίνο τους τόσο όσο οι περιοχές της Προποντίδας ήταν λιγοστές, με τον εορτασμό του Αγίου να ξεκινά από εκεί και να περνά γρήγορα στους κατοίκους της Ανατολικής Ρωμυλίας, οι οποίοι με τη σειρά τους έφεραν τις πλούσιες παραδόσεις εορτασμού της ημέρας αυτής -θεωρείται αργία στο αμπέλι- τις περιοχές όπου εγκαταστάθηκαν, φημισμένες δηλαδή ζώνες του οίνου στη σημερινή Ελλάδα, όπως είναι η Γουμένισσα, η Νάουσα και το Αμύνταιο, η Ραψάνη και η Νέα Αγχίαλος. Το αμπέλι λοιπόν αγιάζεται την πρώτη του μήνα και στη συνέχεια, ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες της εκάστοτε περιοχής, ξεκινά ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του κλαδέματος, που θέλει εκτός από την εύνοια θεών και αγίων, μυαλό και στρατηγική.

 

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Η Βουργουνδία γιορτάζει τη δέκατη επέτειο από την καταχώριση των «Climats» της στην Παγκόσμια Κληρονομιά της UNESCO, ένας όρος που δεν αναφέρεται στον καιρό,...

REPORTS

Το Οινοποιείο Ακριώτου στις Πλαταιές Βοιωτίας είναι πλέον επισκέψιμο καθημερινά και προσκαλεί τους φίλους του κρασιού για μια αυθεντική εμπειρία οινογνωσίας, στον τόπο όπου...

REPORTS

Η Ιαπωνία, μια χώρα παραδοσιακά γνωστή για το σάκε, την τελετουργία του τσαγιού και το εκλεπτυσμένο ουίσκι της, τα τελευταία χρόνια επιχειρεί ένα τολμηρό...

REPORTS

Από τις 24 έως τις 26 Ιουνίου, κορυφαίοι εκπρόσωποι της οινοποιητικής βιομηχανίας της Καλιφόρνια ταξίδεψαν στην Ουάσινγκτον για να προωθήσουν τα συμφέροντα των Αμερικανών...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Για δεκαετίες, η απόκτηση ενός αμπελώνα στη Γαλλία δεν ήταν απλώς μια επένδυση· ήταν ένα όνειρο, μια δήλωση ζωής, ένας τρόπος να αποκτήσει κανείς...

REPORTS

Τις αξίες του πολιτισμού και της οινικής κουλτούρας της Αιγιάλειας, αλλά και της Ελλάδας γενικότερα, ανέδειξε για ακόμα μια χρονιά το φεστιβάλ Οινοξένεια που...

REPORTS

Στη σύναψη μιας προκαταρκτικής εμπορικής συμφωνία με τις ΗΠΑ προσβλέπει η Κομισιόν, η οποία θα της επιτρέψει να διατηρήσει τον δασμολογικό συντελεστή 10% μετά...

REPORTS

Η ιστορική αμπελουργική περιοχή Tokaj ψηφίστηκε ως μία από τις 10 καλύτερες ευρωπαϊκές αμπελουργικές περιοχές για το 2025, από τους ειδικούς ταξιδιωτικής ασφάλισης της...