Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Μετά τον Άγιο Τρύφωνα, σειρά τα κλαδευτήρια στο αμπέλι τον Φλεβάρη

«Για βάλε νιους και σκάψε με, γέρους και κλάδεψέ με» λέει το αμπέλι στον αμπελουργό του κατά το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι, υποσχόμενο μια πλούσια σοδειά για τον επόμενο τρύγο. Η λαϊκή παράδοση έχει συνδέσει τον Φεβρουάριο μήνα με την εποχή του κλαδέματος που για να γίνει σωστά απαιτεί σοφία και εμπειρία που αποκτά κανείς με τα χρόνια, εξ’ ου και η παράκληση του αμπελιού να πιάσει το κλαδευτήρι ο γηραιότερος.

του Πέτρου Γκόγκου

Ο μήνας λοιπόν ξεκινά τιμώντας τον προστάτη των αμπελουργών, Άγιο Τρύφωνα, την 1η Φεβρουαρίου. Μια μορφή της ορθόδοξης εκκλησίας με καταγωγή από τη Λάμψακο της Φρυγίας, περιοχή ξακουστή τα χρόνια εκείνα (γύρω στο 240 μ.Χ.) για το αμπέλι και το κρασί της. Ο Άγιος, χηνοβοσκός στο επάγγελμα, που απεικονίζεται με ένα κλαδευτήρι στο χέρι, μάλλον ήρθε να καλύψει το κενό που άφηνε πίσω της η απαγόρευση της «παλιάς» θρησκείας που έκλεινε μέσα της πλήθος αντιλήψεων και τελετουργικών για τη βλάστηση και τη γονιμότητα. Άλλωστε, η διαδικασία του κλαδέματος είναι μια από τις πιο κρίσιμες εργασίες στον ετήσιο κύκλο του αμπελιού, με τους ανθρώπους από την αρχαιότητα να αναζητούν την εύνοια των θεών πριν τολμήσουν παρεμβάσεις στα αμπέλια τους. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Αρχαίοι Αθηναίοι γιόρταζαν αυτές τις ημέρες τα Ανθεστήρια (περί τις 26 Φεβρουαρίου), ημέρες αφιερωμένες στον θεό Διόνυσο, κατά τις οποίες άνοιγαν και τα πρώτα πιθάρια με το κρασί του περασμένου τρύγου.

Αλλά και ο βασικός Γάλλος ομόλογος του Αγίου Τρύφωνα, ο Saint Vincent, εορτάζεται στους γαλλικούς αμπελότοπους την ίδια περίπου χρονική περίοδο, στις 22 Ιανουαρίου.

Οι βυζαντινές επαρχίες που μπορούσαν να καυχηθούν για τον οίνο τους τόσο όσο οι περιοχές της Προποντίδας ήταν λιγοστές, με τον εορτασμό του Αγίου να ξεκινά από εκεί και να περνά γρήγορα στους κατοίκους της Ανατολικής Ρωμυλίας, οι οποίοι με τη σειρά τους έφεραν τις πλούσιες παραδόσεις εορτασμού της ημέρας αυτής -θεωρείται αργία στο αμπέλι- τις περιοχές όπου εγκαταστάθηκαν, φημισμένες δηλαδή ζώνες του οίνου στη σημερινή Ελλάδα, όπως είναι η Γουμένισσα, η Νάουσα και το Αμύνταιο, η Ραψάνη και η Νέα Αγχίαλος. Το αμπέλι λοιπόν αγιάζεται την πρώτη του μήνα και στη συνέχεια, ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες της εκάστοτε περιοχής, ξεκινά ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του κλαδέματος, που θέλει εκτός από την εύνοια θεών και αγίων, μυαλό και στρατηγική.

 

Σχετικά Άρθρα

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Η έκθεση «Ελληνικό Απόσταγμα» είναι η μοναδική εκδήλωση γευστικής δοκιμής αφιερωμένη αποκλειστικά στα ελληνικά αποστάγματα όπως το ούζο, το τσίπουρο, η τσικουδιά, το μπράντι...

REPORTS

Οι αμπελώνες του boutique Οινοποιείου Οίνοι Αδάμ βρίσκονται στα ριζά του Χορτιάτη. Η φύτευση του αμπελώνα στα Αρχαία Καλίνδοια ξεκίνησε το 2002. Όλα άρχισαν...

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Για 7η χρονιά το Κτήμα Γεροβασιλείου κάνει το κρασί παιχνίδι και προσκαλεί το κοινό την Δευτέρα, 27 Ιανουαρίου 2025, στις 19:00, για μια γευστική...

REPORTS

Η Οινοποιία Ψαρούλη, μια από τις πλέον καταξιωμένες οικογενειακές επιχειρήσεις στο τομέα της παραγωγής ποιοτικού οίνου στην Ελλάδα, ανακοινώνει με χαρά τη στρατηγική συνεργασία...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Επιβεβαιώνονται από την πλευρά του πωλητή οι πληροφορίες που θέλουν την εξαγορά του Κτήματος Σεμέλη, ιδιοκτησίας του Μιχάλη Σάλλα (Lyktos Group), από τους αδελφούς...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Είναι υπεύθυνος για την επικοινωνία τεσσάρων χαρισματικών οινοποιείων της Αυστραλίας, μεταξύ των οποίων και το Shaw + Smith της Αδελαΐδας. Ο ταλαντούχος David Le...

REPORTS

Το φυσικό κρασί έχει κερδίσει σημαντική προσοχή τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζοντας τον εαυτό του ως μια εναλλακτική λύση που επιδιώκει να αποκαταστήσει την ουσία...

REPORTS

Το Κτήµα της οικογένειας Μανωλεσάκη δραστηριοποιείται στην αµπελουργία και την οινοποίηση από το 1989, µια κοµβική περίοδος που συµπίπτει µε το ξεκίνηµα του αµπελώνα...