Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Μετά τον Άγιο Τρύφωνα, σειρά τα κλαδευτήρια στο αμπέλι τον Φλεβάρη

«Για βάλε νιους και σκάψε με, γέρους και κλάδεψέ με» λέει το αμπέλι στον αμπελουργό του κατά το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι, υποσχόμενο μια πλούσια σοδειά για τον επόμενο τρύγο. Η λαϊκή παράδοση έχει συνδέσει τον Φεβρουάριο μήνα με την εποχή του κλαδέματος που για να γίνει σωστά απαιτεί σοφία και εμπειρία που αποκτά κανείς με τα χρόνια, εξ’ ου και η παράκληση του αμπελιού να πιάσει το κλαδευτήρι ο γηραιότερος.

του Πέτρου Γκόγκου

Ο μήνας λοιπόν ξεκινά τιμώντας τον προστάτη των αμπελουργών, Άγιο Τρύφωνα, την 1η Φεβρουαρίου. Μια μορφή της ορθόδοξης εκκλησίας με καταγωγή από τη Λάμψακο της Φρυγίας, περιοχή ξακουστή τα χρόνια εκείνα (γύρω στο 240 μ.Χ.) για το αμπέλι και το κρασί της. Ο Άγιος, χηνοβοσκός στο επάγγελμα, που απεικονίζεται με ένα κλαδευτήρι στο χέρι, μάλλον ήρθε να καλύψει το κενό που άφηνε πίσω της η απαγόρευση της «παλιάς» θρησκείας που έκλεινε μέσα της πλήθος αντιλήψεων και τελετουργικών για τη βλάστηση και τη γονιμότητα. Άλλωστε, η διαδικασία του κλαδέματος είναι μια από τις πιο κρίσιμες εργασίες στον ετήσιο κύκλο του αμπελιού, με τους ανθρώπους από την αρχαιότητα να αναζητούν την εύνοια των θεών πριν τολμήσουν παρεμβάσεις στα αμπέλια τους. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Αρχαίοι Αθηναίοι γιόρταζαν αυτές τις ημέρες τα Ανθεστήρια (περί τις 26 Φεβρουαρίου), ημέρες αφιερωμένες στον θεό Διόνυσο, κατά τις οποίες άνοιγαν και τα πρώτα πιθάρια με το κρασί του περασμένου τρύγου.

Αλλά και ο βασικός Γάλλος ομόλογος του Αγίου Τρύφωνα, ο Saint Vincent, εορτάζεται στους γαλλικούς αμπελότοπους την ίδια περίπου χρονική περίοδο, στις 22 Ιανουαρίου.

Οι βυζαντινές επαρχίες που μπορούσαν να καυχηθούν για τον οίνο τους τόσο όσο οι περιοχές της Προποντίδας ήταν λιγοστές, με τον εορτασμό του Αγίου να ξεκινά από εκεί και να περνά γρήγορα στους κατοίκους της Ανατολικής Ρωμυλίας, οι οποίοι με τη σειρά τους έφεραν τις πλούσιες παραδόσεις εορτασμού της ημέρας αυτής -θεωρείται αργία στο αμπέλι- τις περιοχές όπου εγκαταστάθηκαν, φημισμένες δηλαδή ζώνες του οίνου στη σημερινή Ελλάδα, όπως είναι η Γουμένισσα, η Νάουσα και το Αμύνταιο, η Ραψάνη και η Νέα Αγχίαλος. Το αμπέλι λοιπόν αγιάζεται την πρώτη του μήνα και στη συνέχεια, ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες της εκάστοτε περιοχής, ξεκινά ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του κλαδέματος, που θέλει εκτός από την εύνοια θεών και αγίων, μυαλό και στρατηγική.

 

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Στους αμπελώνες της Ιταλίας εξελίσσεται μια αθόρυβη αλλά καθοριστική τεχνολογική επανάσταση. Ρομπότ, αισθητήρες και τεχνητή νοημοσύνη ενσωματώνονται ολοένα και περισσότερο στη σύγχρονη αμπελουργία: από...

REPORTS

Περίπου το 40% της ιταλικής οινοπαραγωγής, εκπροσωπούμενο από την Confcooperative Fedagripesca, ζητά έναν σαφή, μακροπρόθεσμο οδικό χάρτη που θα βασίζεται στην προώθηση, την καινοτομία...

REPORTS

Ο δημοσιογράφος Olivier Dauvers, μάστερ της πρόκλησης, ρίχνει αρκετές βόμβες στη βιομηχανία οίνου για να την ταρακουνήσει από την αδράνειά της και να την...

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Το Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2025, στις 12.00 το μεσημέρι θα σηκώσει αυλαία η πιο αγαπημένη οινική εκδήλωση της χρονιάς. 

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Ο έμπειρος οινοποιός που πάτησε πόδι στη Ζίτσα οραματίζεται να βάλει την γηγενή ποικιλία στο διεθνή οινικό χάρτη. Μετά τη Νάουσα και τη Ραψάνη,...

REPORTS

Επιδότηση ύψους 79,6 ευρώ το στρέµµα προβλέπει η 3η τροποποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ για τη διατήρηση του Αττικού Αµπελώνα και της γηγενής...

REPORTS

Με χρυσό βραβείο τιμήθηκαν και πάλι οι οινικές «ναυαρχίδες» του Συνεταιρισμού Σάμου, οι «ΨΗΛΕΣ ΚΟΡΦΕΣ» και το «SAMOS VIN DOUX», στον πιο έγκυρο και...

REPORTS

Η γαλλική οινοποιία βιώνει μια κρίση που αγγίζει κάθε της επίπεδο, από τους αμπελουργούς έως τους προμηθευτές και τις υπηρεσίες που την πλαισιώνουν. Οι...