Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Μετά τον Άγιο Τρύφωνα, σειρά τα κλαδευτήρια στο αμπέλι τον Φλεβάρη

«Για βάλε νιους και σκάψε με, γέρους και κλάδεψέ με» λέει το αμπέλι στον αμπελουργό του κατά το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι, υποσχόμενο μια πλούσια σοδειά για τον επόμενο τρύγο. Η λαϊκή παράδοση έχει συνδέσει τον Φεβρουάριο μήνα με την εποχή του κλαδέματος που για να γίνει σωστά απαιτεί σοφία και εμπειρία που αποκτά κανείς με τα χρόνια, εξ’ ου και η παράκληση του αμπελιού να πιάσει το κλαδευτήρι ο γηραιότερος.

του Πέτρου Γκόγκου

Ο μήνας λοιπόν ξεκινά τιμώντας τον προστάτη των αμπελουργών, Άγιο Τρύφωνα, την 1η Φεβρουαρίου. Μια μορφή της ορθόδοξης εκκλησίας με καταγωγή από τη Λάμψακο της Φρυγίας, περιοχή ξακουστή τα χρόνια εκείνα (γύρω στο 240 μ.Χ.) για το αμπέλι και το κρασί της. Ο Άγιος, χηνοβοσκός στο επάγγελμα, που απεικονίζεται με ένα κλαδευτήρι στο χέρι, μάλλον ήρθε να καλύψει το κενό που άφηνε πίσω της η απαγόρευση της «παλιάς» θρησκείας που έκλεινε μέσα της πλήθος αντιλήψεων και τελετουργικών για τη βλάστηση και τη γονιμότητα. Άλλωστε, η διαδικασία του κλαδέματος είναι μια από τις πιο κρίσιμες εργασίες στον ετήσιο κύκλο του αμπελιού, με τους ανθρώπους από την αρχαιότητα να αναζητούν την εύνοια των θεών πριν τολμήσουν παρεμβάσεις στα αμπέλια τους. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Αρχαίοι Αθηναίοι γιόρταζαν αυτές τις ημέρες τα Ανθεστήρια (περί τις 26 Φεβρουαρίου), ημέρες αφιερωμένες στον θεό Διόνυσο, κατά τις οποίες άνοιγαν και τα πρώτα πιθάρια με το κρασί του περασμένου τρύγου.

Αλλά και ο βασικός Γάλλος ομόλογος του Αγίου Τρύφωνα, ο Saint Vincent, εορτάζεται στους γαλλικούς αμπελότοπους την ίδια περίπου χρονική περίοδο, στις 22 Ιανουαρίου.

Οι βυζαντινές επαρχίες που μπορούσαν να καυχηθούν για τον οίνο τους τόσο όσο οι περιοχές της Προποντίδας ήταν λιγοστές, με τον εορτασμό του Αγίου να ξεκινά από εκεί και να περνά γρήγορα στους κατοίκους της Ανατολικής Ρωμυλίας, οι οποίοι με τη σειρά τους έφεραν τις πλούσιες παραδόσεις εορτασμού της ημέρας αυτής -θεωρείται αργία στο αμπέλι- τις περιοχές όπου εγκαταστάθηκαν, φημισμένες δηλαδή ζώνες του οίνου στη σημερινή Ελλάδα, όπως είναι η Γουμένισσα, η Νάουσα και το Αμύνταιο, η Ραψάνη και η Νέα Αγχίαλος. Το αμπέλι λοιπόν αγιάζεται την πρώτη του μήνα και στη συνέχεια, ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες της εκάστοτε περιοχής, ξεκινά ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του κλαδέματος, που θέλει εκτός από την εύνοια θεών και αγίων, μυαλό και στρατηγική.

 

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Στο Champagne Charlies του Λονδίνου προσγειώθηκαν τα κρασιά του θεσσαλικού αμπελώνα στα πλαίσια εκδήλωσης γευσιγνωσίας οίνου που διοργάνωσε η Περιφέρεια Θεσσαλίας στα πλαίσια του...

REPORTS

Οι αμπελουργοί της νότιας Γαλλίας βγήκαν στους δρόμους του Μπεζιέ το περασμένο Σαββατοκύριακο, ζητώντας άμεση κρατική και ευρωπαϊκή στήριξη, καθώς ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος...

REPORTS

Για τον Sergiy Klimov, το κρασί δεν είναι απλώς ένα προϊόν. Είναι μια παλλόμενη ανάσα της ουκρανικής γης, ένας ζωντανός κρίκος ανάμεσα στο παρελθόν...

REPORTS

Τι γίνεται αν η τρέχουσα κρίση στη βιομηχανία οίνου δεν οφείλεται αποκλειστικά σε εξωτερικούς παράγοντες; Πέρα από τις πληθωριστικές πιέσεις, τις γεωπολιτικές εντάσεις, το...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Ο έμπειρος οινοποιός που πάτησε πόδι στη Ζίτσα οραματίζεται να βάλει την γηγενή ποικιλία στο διεθνή οινικό χάρτη. Μετά τη Νάουσα και τη Ραψάνη,...

REPORTS

Με χρυσό βραβείο τιμήθηκαν και πάλι οι οινικές «ναυαρχίδες» του Συνεταιρισμού Σάμου, οι «ΨΗΛΕΣ ΚΟΡΦΕΣ» και το «SAMOS VIN DOUX», στον πιο έγκυρο και...

REPORTS

Επιδότηση ύψους 79,6 ευρώ το στρέµµα προβλέπει η 3η τροποποίηση του Στρατηγικού Σχεδίου της ΚΑΠ για τη διατήρηση του Αττικού Αµπελώνα και της γηγενής...

REPORTS

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Οινοτουρισμού, την Κυριακή 9 Νοεμβρίου 2025, η Οινοποιία Ψαρούλη υποδέχθηκε επαγγελματίες του τουρισμού, ξενοδόχους, ξεναγούς, τουριστικά γραφεία και δημοσιογράφους...