Το εγχείρημα υλοποιείται μέσω του διασυνοριακού έργου «Terra Vino», στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Interreg, με τη συμμετοχή φορέων από την Ελλάδα και τη Βόρεια Μακεδονία και επικεφαλής το ελληνοϊταλικό εμπορικό επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, που μεσολάβησε για τη μεταφορά ιταλικής τεχνογνωσίας, για την αποτελεσματικότερη προώθηση του τουρισμού τοπικά, με αξιοποίηση της γαστρονομίας και της ανάπτυξης των τοπικών οίνων.
Αν και ο πήχης μπαίνει εξ αρχής ψηλά, το υπόβαθρο της Μακεδονίας στο κομμάτι της οινο-γαστρονομίας, όσο και σε εκείνο των παράλληλων δραστηριοτήτων, που μπορεί να «γευτεί» ο επισκέπτης, χαρακτηρίζεται εφάμιλλο των δύο γνωστών ιταλικών προορισμών και δικαιολογεί αν μη τι άλλο την απόπειρα υιοθέτησης τοπικά του μοντέλου ανάπτυξης τους.
«Πριν εκδηλωθεί η πανδημία του Covid σε ένα ταξίδι στην περιφέρεια του Πιεμόντε, την πατρίδα του Barolo, είδαμε ότι οι επιχειρήσεις της περιοχής προωθούσαν το κάστανο, τα αλλαντικά, τα τυριά, τα κρασιά τους και άλλα ΠΟΠ και ΠΓΕ προϊόντα. Διαπιστώσαμε πως όλα αυτά δεν λείπουν από τη Μακεδονία. Σε αυτό το κομμάτι πραγματικά δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτε από τους Ιταλούς. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι τα προϊόντα αυτά δεν τα έχουμε εντάξει σε ένα ενιαίο «πακέτο», ώστε να προωθηθεί η περιοχή ως γαστρονομικός προορισμός, όπως το κάνει η Ιταλία», είπε στην Agrenda ο γενικός διευθυντής του Ελληνοϊταλικού Επιμελητηρίου Μάρκο Ντελαπούπα, προσθέτοντας πως «η Ιταλία είναι τουλάχιστον 20 χρόνια μπροστά από την Ελλάδα σε αυτό τον τομέα και κάλλιστα μπορούμε να δανειστούμε και να αξιοποιήσουμε την πλούσια τεχνογνωσία τους για να αναπτυχθούν παρόμοια οινο-γαστρονομικά μοντέλα και στην περιοχή της Μακεδονίας.
Στο πλαίσιο αυτό, όπως ανέφερε ο συνομιλητής μας, «η Γουμένισσα θα μπορούσε να είναι ένα καλό παράδειγμα αγροτουριστικής εμπειρίας, το οποίο θα προσελκύσει κόσμο από το εξωτερικό. Υπάρχει βουνό, δάσος για παράλληλες δραστηριότητες όπως η ιππασία και η πεζοπορία, αλλά και ωραία οινοποιεία και πολλά εστιατόρια, που προωθούν την τοπική γαστρονομία. Γιατί λοιπόν να μην το κάνουμε; Αυτό που χρειάζεται και το έχουμε προτείνει μέσα από το έργο, είναι να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των επιχειρηματιών, των παραγωγών και των φορέων και να δημιουργηθεί μια κοινοπραξία, όπως συμβαίνει στην Ιταλία, η οποία με δράσεις προβολής και προώθησης προϊόντων, θα ανοίγει το δρόμο για τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα ακολουθούν».
«Τα οφέλη μπορούν να είναι μεγάλα και να βοηθήσουν την οικονομία της περιοχής να εξελιχθεί καλύτερα. Στο Πιεμόντε, για να καταλάβετε, μία στις τρεις θέσεις εργασίας που υπάρχει, οφείλεται στην αλυσίδα καταλυμάτων, εστιατορίων, παραγωγών και αγροτουριστικών μονάδων που δρουν γύρω από την οινογαστρονομία. Φανταστείτε τί γίνεται στην Τοσκάνη που είναι ένας παγκοσμίως γνωστός προορισμός», επισήμανε.
Στο πλαίσιο του «Terra Vino» που ολοκληρώνεται στο τέλος του έτους, έχουν υλοποιηθεί ήδη μια σειρά από δράσεις όπως συμβουλευτική και σεμινάρια γύρω από την προώθηση της περιοχής ως οινογαστρονομικό προορισμό, ενώ τη Δευτέρα 1η Νοεμβρίου διεξήχθη και ένας διεθνής διαγωνισμός κρασιού. Πρόθεση του σχήματος, που υλοποιεί το έργο, είναι να καταθέσει παρόμοιο φάκελο, μόλις ανοίξουν οι προκηρύξεις, διεκδικώντας πρόσθετη χρηματοδότηση για να το συνεχίσει.