απόδοση Ζήσης Πανάγος
Οι εκτιμήσεις του 2021 για την κατανάλωση κρασιού ανά χώρα από τον Διεθνή Οργανισμό Αμπέλου και Οίνου (OIV) αποκαλύπτουν ποια έθνη απολαμβάνουν περισσότερο την κατανάλωση κρασιού. Παρά τη δυτικοευρωπαϊκή φήμη για ένα ποτήρι με μεσημεριανό γεύμα και ένα ποτήρι με δείπνο, φαίνεται ότι οι ΗΠΑ (με πληθυσμό περίπου 258 εκατομμυρίων ενηλίκων) καταναλώνουν το περισσότερο κρασί ετησίως.
Η εκτιμώμενη συνολική κατανάλωση 236 εκατομμυρίων εκατολίτρων το 2021 σηματοδοτεί αύξηση 0,7% σε επίπεδο 2020, διαταράσσοντας μια τάση κατά τα άλλα συνεχούς πτώσης από το 2018 έως το 2020. Αυτή η απότομη αύξηση μπορεί να αποδοθεί εν μέρει στην επαναλειτουργία του on-trade.
1) ΗΠΑ – 33.1 mhl
Στις Ηνωμένες Πολιτείες αρέσει να είναι το νούμερο ένα και μπορούν να διεκδικήσουν χρυσό, όταν πρόκειται για τον όγκο του κρασιού που καταναλώνεται κάθε χρόνο. Για να θέσουμε τον αριθμό σε προοπτική, ότι τα 33,1 mhl ισοδυναμούν με περίπου 4,4 δισεκατομμύρια τυπικές φιάλες 75 cl. Δεν είναι κακή προσπάθεια για ένα έθνος που έχει ακόμη κλειστές κοινότητες, όπου το αλκοόλ δεν μπορεί νόμιμα να αγοραστεί από κανέναν κάτω των 21 ετών. Όσον αφορά το τι πίνεται, κυριαρχούν τα κρασιά από την Καλιφόρνια ωστόσο, υπάρχουν προτάσεις ότι οι νεότεροι Αμερικανοί μπορεί να παραιτηθούν κρασί συνολικά υπέρ νεότερων εναλλακτικών λύσεων, όπως το σκληρό σέλτζερ. Τούτου λεχθέντος, τα στοιχεία του OIV δείχνουν ότι η κατανάλωση κρασιού εξακολουθεί να αυξάνεται κατά περίπου 5% από το 2016, με τους μεγαλύτερους, εύπορους καταναλωτές να οδηγούν την αγορά.
2) Γαλλία – 25.2 mhl
Αν και μπορεί να τη γνωρίζουμε ως τη χώρα που όρισε τους κανόνες όσον αφορά το κρασί, η κατανάλωση έχει ουσιαστικά μειωθεί ελαφρώς στη Γαλλία τα τελευταία χρόνια, από περίπου 28,3 mhl το 2016, αν και αυτό το ποσοστό είναι στην πραγματικότητα 2% πάνω από την προ-πανδημία Ενταση ΗΧΟΥ. Υπάρχουν ακόμα εκείνοι που απολαμβάνουν τα δύο ποτήρια τους την ημέρα, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου Εμμανουέλ Μακρόν, αλλά οι συμπεριφορές έχουν αλλάξει προς όφελος της λιγότερο συχνής κατανάλωσης. Η συνείδηση για την υγεία μπορεί να είναι μέρος της, αν και οι προσπάθειες να τοποθετηθεί το σύστημα Nutri-Score σε μπουκάλια και να χαρακτηριστούν τα κρασιά ως «ανθυγιεινά» αντιμετωπίστηκαν με οργή τόσο από τη βιομηχανία όσο και από τους καταναλωτές. Ακριβώς επειδή μπορεί να πίνουν λιγότερο δεν σημαίνει ότι η γαλλική σχέση αγάπης με το κρασί είναι λιγότερο έντονη.
3) Ιταλία – 24,2 mhl
Απλώς υπολείπεται της Γαλλίας, η ιταλική κατανάλωση κρασιού δεν ανταποκρίνεται στο επίπεδο της οινοπαραγωγής της, με τη χώρα να παράγει σχεδόν διπλάσιο κρασί από αυτό που πίνει. Αυτό το ποσό είναι στην πραγματικότητα το υψηλότερο επίπεδο της Ιταλίας από το 2008, αν και οι πωλήσεις όλου του αλκοόλ στην Ιταλία μειώθηκαν κατά -8,5% κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η αξιοσημείωτη αύξηση έρχεται επίσης παρά την έκθεση που υποδηλώνει ότι ενώ περισσότεροι Ιταλοί πίνουν κρασί, η κατανάλωση είναι λιγότερο συχνή.
4) Γερμανία – 19,8 mhl
Η γερμανική δίψα για μπύρα γιορτάζεται κάθε Oktoberfest στην πραγματικότητα, η χώρα έχει την έκτη μεγαλύτερη κατανάλωση μπύρας στον κόσμο. Όμως, αν και οι ποσότητες είναι χαμηλότερες, η Γερμανία μπορεί πραγματικά να υπερηφανεύεται ότι είναι τέταρτη στον κόσμο όσον αφορά την κατανάλωση κρασιού. Το αφρώδες κρασί είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στους Γερμανούς καταναλωτές. Τα πρόσφατα αποτελέσματα της Prosecco και της Cava Juggernaut Henkell Freixenet δείχνουν ότι η Γερμανία, η Αυστρία και η Ελβετία παραμένουν η ισχυρότερη περιοχή της εταιρείας. Η σαμπάνια είναι επίσης μπροστά – με τα 15 εκατομμύρια μπουκάλια που πωλήθηκαν στη Γερμανία το 2021 να αντιπροσωπεύουν μια εκπληκτική αύξηση 28% σε επίπεδο του 2019, ένα σύμπτωμα των εορτασμών μετά την πανδημία.
5) Ηνωμένο Βασίλειο – 13,4 mhl
Μια έρευνα για τις αγαπημένες μάρκες κρασιού των Βρετανών δείχνει ότι υπάρχει έντονη προτίμηση στα γλυκά, φθηνά και χαρούμενα ποτά ή στην ακριβή σαμπάνια. Όσον αφορά τα βρετανικά μπουκάλια, το Platinum Jubilee της Βασίλισσας χρησίμευσε ως αφορμή για πολλούς να σπάσουν το αφρισμό από τον αναπτυσσόμενο κλάδο των ανθρακούχων της Αγγλίας, καθώς η κατανάλωση έχει τριπλασιαστεί από το Diamond Jubilee. Το περσινό αποτέλεσμα ήταν περίπου 3,4% πάνω από τον μέσο όρο των πέντε ετών και δείχνει ότι, παρά το Brexit, το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει μια ισχυρή αγορά.
6) Κίνα – 10,5 mhl
Το κρασί μπορεί να μην είναι απαραίτητα το πρώτο ποτό που σκεφτόμαστε όταν πρόκειται για την Κίνα, καθώς τόσο η μπύρα όσο και το baijiu είναι εξαιρετικά δημοφιλή στη Λαϊκή Δημοκρατία. Η κατανάλωση κρασιού μειώθηκε κατά -17,4% μεταξύ 2019 και 2020, σε μεγάλο βαθμό ως αποτέλεσμα των αυστηρών περιορισμών της χώρας, και κατά -15,4% περαιτέρω το 2021. Η Κίνα ήταν επίσης μια σημαντική αγορά για το αυστραλιανό κρασί, αλλά η διαμάχη για τους δασμολογικούς κανόνες που ξεκίνησε το Ο Μάρτιος του 2021 δεν δείχνει σημάδια χαλάρωσης. Η κατακόρυφη πτώση της ζήτησης για το αυστραλιανό κρασί είχε ως αποτέλεσμα να σαπίσουν τόνοι σταφυλιών, αν και το Treasury Wine Estates μπορεί να είχε βρει έναν τρόπο να ξεφύγει από τον εμπορικό πόλεμο.
7) Ρωσία – 10,5 mhl
Αν και περισσότερο από το ένα τρίτο των Ρώσων είναι στην πραγματικότητα ολέθρια, πολύ μακριά από το στερεότυπο της βότκας, η χώρα έχει μια βιομηχανία κρασιού λογικού μεγέθους που παράγει κατά μέσο όρο 4,5-5 mhl κρασί ετησίως και υπάρχει μια ισχυρή εγχώρια αγορά γι ‘αυτό. Πράγματι, καθώς η χώρα γίνεται όλο και πιο απομονωτική, ο ανταγωνισμός του Πούτιν προς την ευρωπαϊκή βιομηχανία κρασιού έχει αυξηθεί, όπως συνέβη με τη δήλωσή του ότι μόνο τα ρωσικά αφρώδη θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως «σαμπάνια». Παρόλα αυτά, εξακολουθεί να υπάρχει ζήτηση για ξένο κρασί και θα είναι ενδιαφέρον να δούμε πώς αλλάζει αυτό το ποσοστό κατανάλωσης υπό το φως των εμπορικών κυρώσεων που επιβλήθηκαν ως απάντηση στη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
8) Ισπανία – 10,5 mhl
Δεν είναι μόνο οι «ζωηροί Βρετανοί του εξωτερικού» που ευθύνονται για τη θέση της Ισπανίας σε αυτήν τη λίστα, αν και αυτό δεν οφείλεται στην έλλειψη προσπάθειας. Η Ισπανία είναι ένας σημαντικός παγκόσμιος παραγωγός, σε παρόμοιο επίπεδο με τη Γαλλία. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι το κρασί είναι βασικό στοιχείο των γευμάτων στη χώρα, η κατανάλωση αλκοόλ μειώθηκε κατά -16% το 2020, καθώς η πλειονότητα της κατανάλωσης αλκοόλ γίνεται σε εστιατόρια και μπαρ, τα οποία έκλεισαν κατά τη διάρκεια του lockdown, το άνοιγμα αυτών των χώρων είχε ως αποτέλεσμα 9,9% ώθηση στον όγκο του 2020, αποτέλεσμα που αντανακλά τα στοιχεία πριν από την πανδημία.
9) Αργεντινή – 8,4 mhl
Αν και παραγωγοί όπως το Bemberg έχουν προωθήσει τα εκλεκτά κρασιά της χώρας στις διεθνείς αγορές, και το Mendozan Malbec είναι πλέον βασικό στοιχείο στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε όλο τον κόσμο, για πολύ καιρό τα περισσότερα κρασιά της Αργεντινής δεν άφησαν ποτέ την Αργεντινή. Ωστόσο, η εγχώρια κατανάλωση μειώθηκε κατά -11,1% μεταξύ 2020 και 2021 και η συνολική τάση από την αρχή αυτού του αιώνα ήταν πτωτική. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στα οικονομικά προβλήματα και την υποτίμηση του νομίσματος που μειώνει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών.
10) Αυστραλία – 5,9 mhl
Δεν είναι μόνο η μπύρα που ρέει στη γη κάτω, παρά το τι μπορεί να σας κάνουν να πιστεύετε οι στίχοι των Men at Work – το κρασί αποδεικνύεται επίσης πολύ δημοφιλές εκεί. Αν και έχει τον μικρότερο πληθυσμό σε αυτή τη λίστα, με περίπου 20 εκατομμύρια άτομα άνω της νόμιμης ηλικίας αγοράς αλκοόλ των 18 ετών, ο πλούτος των κρασιών της Αυστραλίας έχει βρει ένα εγχώριο κοινό μεταξύ των χιλιάδων πότες. Στην πραγματικότητα, μεταξύ 2018 και 2021, το ποσοστό των τακτικών οινοπότων ηλικίας άνω των 55 ετών μειώθηκε κατά -7%, ενώ για τις ηλικίες 25-44 ετών αυξήθηκε κατά ένα τρίτο, το αντίστροφο της δημογραφικής αλλαγής που έχει παρατηρηθεί στο οι ΗΠΑ. Συνολικά, η κατανάλωση κρασιού στην Αυστραλία πέρυσι ήταν 7,9% πάνω από τον μέσο όρο της πενταετίας, φτάνοντας το υψηλότερο επίπεδο κατανάλωσης που καταγράφηκε.
ΠΗΓΗ: thedrinksbusiness.com