Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Στοιχεία για την γέννηση της ετικέτας κρασιού

Η εμφάνιση της ετικέτας, όπως την γνωρίζουμε σήμερα, συμπίπτει με την επινόηση της λιθογραφίας. Πιο συγκεκριμένα τοποθετείται στη διαδικασία συσκευασίας των καλύτερων crus κρασιών στη Γαλλία, την εποχή της άνθισης της βιομηχανικής υαλουργίας, τον 17o αλλά κυρίως τον 18o αιώνα.

Credit photo Marilia-Ferraz

Υπάρχει και η παράδοση που αφορά σκαλίσματα σε φιάλες, που προϋπήρχε της ετικέτας με λιθογραφία. Το σκάλισμα στη φιάλη συνήθως υποδείκνυε το όνομα του ‘’χορηγού’’, παρά την προέλευση του προϊόντος (“Vins de Constance, με την προέλευση του σερβιρίσματος στα τραπέζια της βασίλισσας Μαρίας-Αντουανέττας, που έφεραν τη σφραγίδα του βασιλικού σήματος χαραγμένου στο γυαλί”, με το οποίο μπορούσαμε ακόμα να σερβιριστούμε στο Café Anglais στα μέσα του XIX αιώνα, σύμφωνα με τον Felix Duquesnel).

H λιθογραφία εφευρέθηκε στην Γερμανία από τον Aloys Senefelder, το 1796. Στη Γερμανία εμφανίστηκαν πολύ σύντομα οι πρώτες ετικέτες, αλλά αναπτύχθηκαν πιο γρήγορα στη Καμπανία και στο Bordeaux. Άμεσοι κληρονόμοι των μεταλλικών πλακών σκαλισμένων στο περιλαίμιο των καραφών, αυτές οι ετικέτες, μεγάλης ‘’νηφαλιότητας’’, φέρουν το μοναδικό όνομα του κρασιού και πιο σπάνια, μια ημερομηνία. Βρίσκουμε στο μουσείο Vin de Bourgogne στη Beaune, ετικέτες από τη σοδειά 1798 και στο Bordeaux (Commanderie de Bontemps), άλλες από το έτος 1800. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργήθηκαν κάποια έτη νωρίτερα… Κάποιες δεκαετίες αργότερα εμφανίζονται, κυρίως στη Καμπανία, ετικέτες πιο δουλεμένες, ‘’υπόδουλες’’ του πρεστίζ του ποτού και της απόλαυσης για τα οποία είναι προορισμένο. Έπρεπε όμως να περιμένουμε μέχρι το τέλος της χιλιετίας 1800 για να παρεβρεθούμε στην επισημοποίηση και διεύρυνση της γραφικής τέχνης, που μέχρι τότε αποτελούσε απλά πόλο έκφρασης. 

Ποια είναι όμως η προέλευση της λέξης ετικέτα; Oρίστε η ετυμολογία που προτάθηκε από τον CNRTL. To 1387, στην ετικέτα αναγράφεται: ‘’δοκάρι που χρησιμεύει ως στόχος σε κάποια παιχνίδια’’. Τo 1435 εμφανίζεται σαν εξέλιξη η έννοια του ‘’μικρή ταμπέλα (που υποδεικνύει το περιεχόμενο ενός αντικειμένου)’’. Σήμερα, στο κόσμο του κρασιού, η ετικέτα κατέχει έναν επίσημο ορισμό, που έχει προταθεί από τον OIV (Διεθνής οργανισμός Οίνου και Αμπέλου) : ‘’ετικέτα’’ : κάθε χαρτί, μάρκα, εικόνα ή άλλο περιγραφικό υλικό, γραφτό, εκτυπωμένο, χαραγμένο ή εφαρμοσμένο στο περιτύλιγμα ενός κρασιού ή που έρχεται μαζί με αυτό.

 

Αρχικό κείμενο από το βιβλίο “Les Arts et les métiers de la vigne et du vin” των Danielle Cornot, Michael Pouzenc και Pierre Strehaiano

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Η παγκόσμια αγορά των εκλεκτών κρασιών δείχνει να ανακτά τη δυναμική της, όπως καταγράφεται στα πρόσφατα στοιχεία της διεθνούς πλατφόρμας εμπορίου Liv-ex. Μετά από...

REPORTS

Δέκα χρόνια μετά την θεμελίωση της ιδέας, η έκδοση θεσμός The Top50 του Wine Trails επιστρέφει πιο ώριμη και φιλόδοξη από ποτέ. Με ανανεωμένη...

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ

Ευκολόπιοτη και σύνθετη, φιλική αλλά και «ψαγμένη» η Μαλαγουζιά δεν περνά ποτέ απαρατήρητη. Με προτάσεις που προέρχονται από κάθε γωνιά της Ελλάδας, όταν μπαίνει...

REPORTS

Οι Έλληνες καταναλωτές είναι ολοένα και πιο δεκτικοί στην ιδέα του μη αλκοολούχου κρασιού, με τις γυναίκες και τους νεότερους σε ηλικία να δείχνουν...

Διαβάστε επίσης

VIDEOS

Περίπου 100 χρόνια μετά της οινοποιητικής Καμπά στη Μαντινεία, το εγχείρημα αναγέννησης του αμπελώνα της Μαντινείας και ανασυγκρότησης της Οινοποιητικής Μπουτάρη από τον όμιλο...

VIDEOS

Η Μαλαγουζιά πρωταγωνιστεί στο νέο τεύχος του Wine Trails, που κυκλοφορεί στις 11 Οκτωβρίου στα περίπτερα. Μια ποικιλία που συνεχίζει να εμπνέει οινοποιούς και...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Έναν αέρα εξορθολογισμού και ανανέωσης με σεβασμό στην παράδοση και σύγχρονα εργαλεία απολαμβάνει το εγχείρημα αναγέννησης του αμπελώνα της Μαντινείας και ανασυγκρότησης της Οινοποιητικής...

REPORTS

O τουρισµός στη χώρα µας ανεβαίνει αλλά η κατανάλωση του κρασιού πέφτει. Μετά τη µείωση της ζήτησης στα κόκκινα κρασιά, το περασµένο καλοκαίρι παρατηρήθηκε...