Υπάρχει και η παράδοση που αφορά σκαλίσματα σε φιάλες, που προϋπήρχε της ετικέτας με λιθογραφία. Το σκάλισμα στη φιάλη συνήθως υποδείκνυε το όνομα του ‘’χορηγού’’, παρά την προέλευση του προϊόντος (“Vins de Constance, με την προέλευση του σερβιρίσματος στα τραπέζια της βασίλισσας Μαρίας-Αντουανέττας, που έφεραν τη σφραγίδα του βασιλικού σήματος χαραγμένου στο γυαλί”, με το οποίο μπορούσαμε ακόμα να σερβιριστούμε στο Café Anglais στα μέσα του XIX αιώνα, σύμφωνα με τον Felix Duquesnel).
H λιθογραφία εφευρέθηκε στην Γερμανία από τον Aloys Senefelder, το 1796. Στη Γερμανία εμφανίστηκαν πολύ σύντομα οι πρώτες ετικέτες, αλλά αναπτύχθηκαν πιο γρήγορα στη Καμπανία και στο Bordeaux. Άμεσοι κληρονόμοι των μεταλλικών πλακών σκαλισμένων στο περιλαίμιο των καραφών, αυτές οι ετικέτες, μεγάλης ‘’νηφαλιότητας’’, φέρουν το μοναδικό όνομα του κρασιού και πιο σπάνια, μια ημερομηνία. Βρίσκουμε στο μουσείο Vin de Bourgogne στη Beaune, ετικέτες από τη σοδειά 1798 και στο Bordeaux (Commanderie de Bontemps), άλλες από το έτος 1800. Αυτό σημαίνει ότι δημιουργήθηκαν κάποια έτη νωρίτερα… Κάποιες δεκαετίες αργότερα εμφανίζονται, κυρίως στη Καμπανία, ετικέτες πιο δουλεμένες, ‘’υπόδουλες’’ του πρεστίζ του ποτού και της απόλαυσης για τα οποία είναι προορισμένο. Έπρεπε όμως να περιμένουμε μέχρι το τέλος της χιλιετίας 1800 για να παρεβρεθούμε στην επισημοποίηση και διεύρυνση της γραφικής τέχνης, που μέχρι τότε αποτελούσε απλά πόλο έκφρασης.
Ποια είναι όμως η προέλευση της λέξης ετικέτα; Oρίστε η ετυμολογία που προτάθηκε από τον CNRTL. To 1387, στην ετικέτα αναγράφεται: ‘’δοκάρι που χρησιμεύει ως στόχος σε κάποια παιχνίδια’’. Τo 1435 εμφανίζεται σαν εξέλιξη η έννοια του ‘’μικρή ταμπέλα (που υποδεικνύει το περιεχόμενο ενός αντικειμένου)’’. Σήμερα, στο κόσμο του κρασιού, η ετικέτα κατέχει έναν επίσημο ορισμό, που έχει προταθεί από τον OIV (Διεθνής οργανισμός Οίνου και Αμπέλου) : ‘’ετικέτα’’ : κάθε χαρτί, μάρκα, εικόνα ή άλλο περιγραφικό υλικό, γραφτό, εκτυπωμένο, χαραγμένο ή εφαρμοσμένο στο περιτύλιγμα ενός κρασιού ή που έρχεται μαζί με αυτό.
Αρχικό κείμενο από το βιβλίο “Les Arts et les métiers de la vigne et du vin” των Danielle Cornot, Michael Pouzenc και Pierre Strehaiano