Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Η αγορά κρασιού της Κίνας, ξεκίνησε πριν από 20 χρόνια ή μόλις ξεκινά;

Μία από τις πιο ευμετάβλητες γωνιές της αγοράς ειδών πολυτελείας της Κίνας είναι ο αμπελοοινικός τομέας, ο οποίος γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη και απότομη πτώση τις τελευταίες δύο δεκαετίες, παρέχοντας μια κρίσιμη ευκαιρία και μια προειδοποιητική ιστορία για τους οινοπαραγωγούς.

Πριν από μια δεκαετία, η αγορά της ηπειρωτικής Κίνας ήταν ακαταμάχητη για τα οινοποιεία που αναζητούσαν παγκόσμια επέκταση, έχοντας καλούς λόγους γύρω από αυτό. Από το 2005 έως το 2017, το μερίδιο της Κίνας στις παγκόσμιες εισαγωγές κρασιού τετραπλασιάστηκε, υποστηριζόμενο από την αυξανόμενη όρεξη για κρασί μεταξύ των Κινέζων καταναλωτών, που τροφοδοτείται από τα αυξανόμενα εισοδήματα και τη γοητεία του κρασιού ως δείκτη πολυπλοκότητας και θέσης.

Ωστόσο, η ανοδική τροχιά της κατά κεφαλήν κατανάλωσης κρασιού κορυφώθηκε το 2012, σύμφωνα με ορισμένες πηγές, ενώ οι εισαγωγές παρέμειναν σχετικά στατικές από το 2011. Σύμφωνα με την IWSR, η αγορά κρασιού της Κίνας έχει δει μια σημαντική αλλαγή τόσο πριν όσο και μετά την πανδημία, με τον όγκο πωλήσεων να μειώνεται κατά 26% μεταξύ 2021 και 2022 και με σύνθετο ετήσιο ρυθμό αύξησης -16% για τις πωλήσεις κρασιού από το 2018 έως το 2022 .

Φέτος και βραχυπρόθεσμα, ο κλάδος του κρασιού αντιμετωπίζει συνεχείς προκλήσεις, αν και ο κλάδος αναμένεται να δει μια πιο μέτρια μείωση στις πωλήσεις, με προβλεπόμενο μέσο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) περίπου -2% να εκτείνεται μέχρι το 2027.

Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το τεύχος 38 του Winetrails

Μάλιστα παρότι ο διεθνής εκδοτικός οίκος οίνου Meininger’s υποστηρίζει ότι η κατ’ κεφαλή κατανάλωση κρασιού μειώνεται στην Κίνα τα τελευταία 12 χρόνια, εντούτοις εξακολουθεί να μην εξετάζει εάν υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ της κατανάλωσης κρασιού και των δεδομένων εισαγωγής.

Σύμφωνα με τον Edward Ragg MW, συνιδρυτή της Dragon Phoenix Wine Consulting, «οι άνθρωποι συνδέουν εσφαλμένα τη μείωση των εισαγωγών με τη μείωση της κατανάλωσης. Νομίζω ότι η Κίνα για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν γεμάτη με κρασί, επομένως η μείωση των εισαγωγών δεν σημαίνει απαραίτητα μείωση της κατανάλωσης».

Ο Ragg προσθέτει ότι τα ακριβή δεδομένα για τη συνολική κατανάλωση κρασιού στην Κίνα παραμένουν άπιαστα, σημειώνοντας ότι μπορούμε να συγκεντρώσουμε μια ιδέα για το τι εισέρχεται στη χώρα, ωστόσο η πραγματική κατανάλωση δεν μετριέται καλά.

Ενώ η πανδημία επηρέασε τον κλάδο – με τις πωλήσεις κρασιού να υποστούν μείωση 47% από το 2019 έως το 2022 – άλλα ποτά όπως τα οινοπνευματώδη ποτά και το πριόνι μπύρας μειώθηκαν κατά 17% και 3%, αντίστοιχα. Πολλά από αυτά είχαν να κάνουν με την πρωταρχική σχέση του κρασιού με τις κοινωνικές συγκεντρώσεις στην Κίνα.

Όπως σημειώνει ο Ragg, «Προφανώς, η πανδημία είχε αντίκτυπο σε αυτή τη χώρα, επειδή όπως όλοι γνωρίζουμε, όταν οι περισσότεροι άνθρωποι καταναλώνουν κρασί στην Κίνα, το κάνουν σε ένα κοινωνικό πλαίσιο. Και αυτό, φυσικά, όλα εξαφανίστηκαν με λίγους ανθρώπους που δεν έπιναν πολύ κρασί στο σπίτι. Ξόδευαν χρήματα σε προϊόντα υγείας και άλλα είδη».

Ωστόσο, οι προκλήσεις για την οινοποιία της Κίνας ξεκίνησαν πολύ πριν από την πανδημία και συνεχίζουν να επιμένουν το 2024.

Μέρος αυτού μπορεί να εξηγηθεί από το σκηνικό βαθύτερων, διαρθρωτικών αλλαγών στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας από τότε που ο Xi Jinping ανέλαβε την ηγεσία το 2012, συμπεριλαμβανομένων αλλαγών στην κυβερνητική πολιτική που αποθαρρύνουν την πλούσια κατανάλωση και την επανευθυγράμμιση των προτιμήσεων των καταναλωτών προς την «ποιότητα έναντι της ποσότητας» ή στα εγχωρίως παραγόμενα αγαθά.

Αυτό μεταφράζεται σε μια αγορά κρασιού που έχει εξαφανιστεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με τις αξίες των εισαγωγών κρασιού να παραμένουν σχετικά σταθερές, αλλά η κατανάλωση (δυνητικά) να πέφτει. Αυτό δείχνει ότι οι λιγότερο ενθουσιώδεις ή οι νεότεροι αγοραστές κρασιού μειώνουν το ποτό τους ή απλώς επιλέγουν άλλα ποτά, ενώ οι λάτρεις του premium οίνου και οι συλλέκτες συνεχίζουν να ξοδεύουν σε φιάλες υψηλότερες τιμές.

Η αυστραλιανή εμπειρία

Η επιβολή δασμών από την Κίνα έως και 200% στο αυστραλιανό κρασί εν μέσω διπλωματικής διαμάχης μεταξύ των δύο χωρών το 2020 διέκοψε τη διμερή ροή εμπορίου κρασιού αξίας περίπου 750 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως στο αποκορύφωμά της. Αυτό άνοιξε το δρόμο σε άλλες οινοπαραγωγικές χώρες να καλύψουν το κενό και τις αλλαγές στις προτιμήσεις και τις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Από το 2020, οι Κινέζοι καταναλωτές έχουν δείξει μια αυξανόμενη κλίση προς προσβάσιμα μπουκάλια από χώρες όπως η Χιλή και η Νότια Αφρική, ενώ οι εισαγωγές από την οινοπαραγωγική μονάδα της Γαλλίας παρέμειναν σχετικά σταθερές την τελευταία δεκαετία.

«Το κρασί της Κίνας έχει γίνει πολύ, πολύ καλό»

Εν τω μεταξύ, οι Κινέζοι καταναλωτές συνειδητοποιούν περισσότερο το τοπικό κρασί, ειδικά από περιοχές όπως η Ningxia, η Shandong, η Shanxi και η Xinjiang. Αυτή η φήμη έχει αυξηθεί αθόρυβα, αλλά σταθερά και στην παγκόσμια σκηνή.

Αυτή η εξέλιξη είναι μέρος του guochao («εθνική τάση») που ευνοεί τα εγχώρια προϊόντα έναντι των εισαγωγών, τα οποία έχουν κερδίσει έλξη σε διάφορους τομείς, αλλά δεν έχουν ακόμη ανεβάσει σημαντικά την εγχώρια παραγωγή κρασιού, η οποία βρίσκεται σε πτώση από την κορύφωσή της το 2013.

Μέρος αυτού οφείλεται στο μεγάλο κόστος κατασκευής και λειτουργίας οινοποιείων στην Κίνα. «Δεν νομίζω ότι οι άνθρωποι συνειδητοποιούν πόσο εντάσεως κεφαλαίου είναι η οινοποιία και πώς η απόδοση της επένδυσης θα μπορούσε να είναι 50 χρόνια αργότερα», λέει ο Ragg.

«Αξίζει να θυμηθούμε ότι η έκταση του αμπελώνα που έχει φυτευτεί [με] οινοποιήσιμα σταφύλια στην Κίνα είναι ακόμα πολύ μικρή. Ακόμη και με το εύρος με το οποίο η Ningxia και η Shandong προσπαθούν να αυξήσουν τις φυτεύσεις τους, εξακολουθώντας να φαίνονται συνολικά στη χώρα, εάν εκπληρώσουν αυτούς τους στόχους, η συνολική έκταση φύτευσης δεν θα είναι πολύ μεγαλύτερη από το Bordeaux», προσθέτει.

Τα δεδομένα εξαγωγής το επιβεβαιώνουν αυτό. Το 2022, οι εξαγωγές κρασιού της Κίνας ανήλθαν σε σχετικά ασήμαντα 43,1 εκατομμύρια δολάρια, με κορυφαίο το Χονγκ Κονγκ (26 εκατ. δολάρια) και ακολουθούν η Σιγκαπούρη (3,7 εκατομμύρια δολάρια) και οι Ηνωμένες Πολιτείες (2,24 εκατομμύρια δολάρια). Για αναφορά, την ίδια χρονιά η Γαλλία εξήγαγε περίπου 13,1 δισ. δολάρια σε κρασί.

Αν και οι παγκόσμιες εξαγωγές απέχουν πολύ από το να αποτελούν προτεραιότητα, τα κινέζικα κρασιά προσελκύουν περισσότερο ενδιαφέρον στην παγκόσμια σκηνή. Στο πρόσφατο άρθρο τους, «Το κρασί της Κίνας έχει γίνει πραγματικά, πραγματικά καλό», οι Mike DeSimone και Jeff Jenssen σημειώνουν ότι η εγχώρια αγορά κρασιού της Κίνας έχει δει μια πλημμύρα εξωτερικών επενδύσεων, με σχεδόν 500 οινοποιεία να είναι πλέον διάσπαρτα σε 12 περιοχές.

Όπως το έθεσαν οι DeSimone και Jenssen, «το γεγονός ότι οι Louis Vuitton-Moët Hennessy, Domaine Baron de Rothschild (D.B.R.) Lafite και Penfolds συμμετέχουν στη δράση, κάνει ακόμα και τον πιο σκληραγωγημένο σνομπ να κάθεται και να το προσέχει».

Σύμφωνα με τον Ragg, «Μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα κρασιά [στην Κίνα] προέρχονται από το Shangri-La στο Yunnan, το οποίο νομίζω ότι είναι ένα μέρος παγκόσμιας κλάσης, ιδιαίτερα για τα Cabernet και τα μπλεντ Cabernet».

Ο κριτικός κρασιού και συγγραφέας Jancis Robinson, σε μια πρόσφατη γευστική πρόκληση που «ενορχηστρώθηκε» από τον Αυστριακό αμπελουργό Lenz Moser, σημείωσε ότι παρόλο που ορισμένα από τις κινέζικες φιάλες που περιλαμβάνονται στη δοκιμή ήταν λιγότερο εκλεπτυσμένες σε σύγκριση με τα αντίστοιχα παγκόσμια μπουκάλια οίνου, εντούτοις η σοδειά του 2016 του Chateau Changyu Moser, Το «Purple Air Comes from the East» του XV επέδειξε αξιοσημείωτη ποιότητα.

Η Κίνα παράγει τώρα μια ευρύτερη ποικιλία κρασιών που ξεφεύγουν από την πεπατημένη διαδρομή των μεγάλων Cabernets και ganhong (干红, δηλαδή ξηρό κόκκινο κρασί). Όπως σημειώνει ο Ragg, «Υπάρχει αξιοπρεπές Malbec που παράγεται εδώ και μπλενταρίσματα marselan που είναι ενδιαφέροντα». Παρατηρεί επίσης την αυξανόμενη κατανάλωση λευκού κρασιού σε ορισμένες πόλεις στις ανατολικές ακτές και τη νότια Κίνα, ακόμη και μια αυξανόμενη ζήτηση για γλυκό κρασί, μια κατηγορία που θεωρείται από καιρό άσχετη στην Κίνα.

Ο Ragg λέει, «Υπάρχουν μερικοί νεότεροι οινοποιοί που κάνουν εισβολές εδώ και πειραματίζονται. Αυτό είναι αρκετά συναρπαστικό. Πραγματικά νιώθω ότι η Κίνα μπορεί να φτιάξει κρασί παγκόσμιας κλάσης». Παρά την αυξανόμενη διεθνή αναγνώριση, η ανερχόμενη αγορά κρασιού υψηλής ποιότητας της Κίνας παραμένει κυρίως επικεντρωμένη στην εγχώρια αγορά, με πολλές από τις κορυφαίες προσφορές της να προορίζονται για την απόλαυση των ντόπιων ειδήσεων παρά για τη διεθνή αγορά ή το μπλοκ δημοπρασιών.

Για πολλούς παρατηρητές, η αγορά κρασιού υψηλής ποιότητας της Κίνας πάσχει από πρόβλημα τιμολόγησης, με ορισμένα μπουκάλια να πωλούνται για δεκάδες χιλιάδες γιουάν και να αποτρέπουν περισσότερους περιστασιακούς πότες. «Νομίζω ότι ένα από τα πράγματα που είναι ατυχές στη σημερινή βιομηχανία είναι ότι οι τιμές πολλών εγχώριων κρασιών είναι απλώς πολύ υψηλές», λέει ο Ragg. Ο Ragg συμπάσχει με τους απογοητευμένους Κινέζους οινόφιλους, συμφωνώντας ότι «το κινέζικο κρασί δεν έχει το καλύτερο xingjiabi (性价比), δηλαδή δεν έχει την καλύτερη αναλογία ποιότητας-τιμής». Και προσθέτει, «Εάν οι άνθρωποι παράγουν κρασί, εάν έχουν επαρκείς πόρους πίσω τους και μπορούν να τιμολογήσουν λογικά, τότε η βιομηχανία μπορεί να αναπτυχθεί ουσιαστικά».

Βασικά σημεία

  • Η αγορά κρασιού της Κίνας γνώρισε δραματικές διακυμάνσεις, με σημαντική ανάπτυξη που ακολουθείται από σημαντική πτώση, παρουσιάζοντας ευκαιρίες και διδάγματα για την παγκόσμια οινοποιία.
  • Η αρχική έκρηξη στις εισαγωγές και την κατανάλωση κρασιού στην Κίνα, λόγω της αυξανόμενης ευμάρειας και της πολιτιστικής κληρονομιάς, έχει μειωθεί, αμφισβητούμενη από την αλλαγή των προτιμήσεων των καταναλωτών και των κυβερνητικών πολιτικών.
  • Τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε σημαντική ύφεση στις πωλήσεις και τις εισαγωγές κρασιού στην Κίνα, επηρεασμένη από την πανδημία και μια στροφή προς την ποιότητα και τα εγχώρια προϊόντα, παρά τη σταθερή αγορά premium.
  • Για τις επωνυμίες που κοιτάζουν την κινεζική αγορά, είναι απαραίτητο να πλοηγηθείτε σε αυτές τις πολυπλοκότητες εστιάζοντας στην ποιότητα, κατανοώντας τις τάσεις των καταναλωτών προς τα εγχώρια κρασιά και εξετάζοντας στρατηγικές τιμολόγησης που αντικατοπτρίζουν την τρέχουσα δυναμική της αγοράς.
  • Κοιτάζοντας προς τα εμπρός, ενδέχεται να γίνουμε μάρτυρες μιας σταδιακής σταθεροποίησης της αγοράς κρασιού της Κίνας, με πιθανή αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος για κρασιά τοπικής παραγωγής και αυξανόμενο άνοιγμα σε καινοτόμα στυλ κρασιού, υποδηλώνοντας ένα διαφοροποιημένο μελλοντικό τοπίο τόσο για εγχώριους όσο και για διεθνείς οινοποιούς.

Πηγή: Jink Daily

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Το έργο HEVA - Ήρωες της ηφαιστειακής γεωργίας της Ευρώπης φτάνει στο τέλος της: τρία χρόνια μετά την ανάκαμψη από τον Covid, η εκστρατεία...

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Περισσότερα από 200 αφρώδη και γλυκά κρασιά, ελληνικά και ξένα, θα είναι διαθέσιμα προς γευστική δοκιμή στην εκδήλωση γευσιγνωσίας «Αφρός & Νέκταρ» που πρόκειται...

REPORTS

Μεταξύ της αυξημένης πρόσβασης σε μια αγορά της Νότιας Αμερικής που πλήττεται από τον πληθωρισμό και του ανοίγματος της ευρωπαϊκής αγοράς σε έναν ιδιαίτερα...

REPORTS

Το πάρτι των Beaujolais Nouveau ξεκινά την τρίτη Πέμπτη του Νοεμβρίου, όπως επιτάσσει η παράδοση. Είναι πάλι αυτή η εποχή του χρόνου όπου εκατομμύρια...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Συγγενείς, φίλοι και συνεργάτες θα πουν την Τρίτη 12 Νοεμβρίου το «ύστατο χαίρε» στον Γιάννη Μπουτάρη, που πέθανε σε ηλικία 82 χρόνων το βράδυ...

REPORTS

Εξεπλάγησαν ευχάριστα οι 15 Γερμανοί σομελιέ και επαγγελματίες του οίνου από την δυναμικότητα και την ποικιλομορφία των terroir της Πελοποννήσου, καθώς μέσα από τις...

REPORTS

Η επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των Ηνωμένων Πολιτειών έχει φέρει σε εγρήγορση τη γαλλική οινοβιομηχανία, υπενθυμίζοντας με ανησυχία τις επιπτώσεις του λεγόμενου...

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Την Πέμπτη 5 Δεκεμβρίου θα διεξαχθεί το συνέδριο με θέμα « Η άμπελος και ο οίνος στις Ελληνογαλλικές σχέσεις: 2600 έτη αμοιβαίων επιδράσεων» υπό...