Η μείωση των αποστολών τους τελευταίους 12 μήνες έχει επαναφέρει την περιοχή στο μέγεθός της πριν από την Covid, με το σύνολο στο τέλος του έτους για το 2019 να φτάνει τις 297,3 εκατομμύρια φιάλες. Ο κλάδος έμελλε να βιώσει μια «ασυνήθιστη τριετία» έγραψε το Drinks Business τη Δευτέρα 15 Ιανουαρίου προχωρώντας σε μια αποκλειστική συνέντευξη με τους συμπροέδρους των Comité Champagne, Maxime Toubart και David Chatillon.
Ενώ τα lockdown που σχετίζονται με τον Covid μείωσαν τις αποστολές σαμπάνιας στις 245 εκατομμύρια φιάλες το 2020, τα επόμενα δύο χρόνια είδαν μια ανάκαμψη στις πωλήσεις καθώς οι αγορές παγκοσμίως έσκασαν… φελλούς και αυξήσαν τα αποθέματα, με το 2021 να αποστέλλονται 320 εκατομμύρια μπουκάλια και το 2022 να πλησιάζει να αγγίξει ρεκόρ στα 326 εκατ.
«Τα 300 εκατομμύρια μπουκάλια είναι μια κανονική αγορά για εμάς», είπε ο Toubart στο DB, προσθέτοντας ότι «δεν εξεπλάγη» από την πτώση του όγκου κατά 8% το 2023 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, προτού σχολιάσει ότι «το 2022 ήταν εξαιρετικό».
Ο Chatillon συμφώνησε, λέγοντας στο DB, «Γνωρίζαμε ότι θα στέλναμε λιγότερα μπουκάλια το 2023 από το 2022», αποδίδοντας την πτώση σε μακροοικονομικά ζητήματα, ιδιαίτερα τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος, καθώς και στον πόλεμο στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή, μαζί με το γεγονός ότι οι αποθήκες κλονίστηκαν μετά την τεράστια αύξηση της ζήτησης το 2022, η οποία άδειασε τα κελάρια στην Καμπανία.
Πράγματι, τέτοια ήταν η ποσότητα της σαμπάνιας που αποστάλθηκε το 2022 στις μεγάλες αγορές, όπου τα αποθέματα παρέμειναν υψηλά μέχρι το 2023, με αποτέλεσμα τα βασικά καταναλωτικά έθνη όπως οι ΗΠΑ, να επιλέγουν να μειώσουν τα επίπεδα των παραγγελιών στην αγορά αντί να τα αυξάνουν. «Συνολικά, πιστεύουμε ότι έχουμε ανακτήσει την προ-Covid τάση», είπε ο Chatillon, προσθέτοντας, «η οποία είναι σύμφωνη με τη γενική οικονομία». Συνεχίζοντας είπε στην DB: «Είχαμε τρία ασυνήθιστα χρόνια, με την πτώση το 2022, την υψηλή ανάπτυξη το 2021 και την ευφορία το 2022, αλλά η σύγκριση [των συνολικών αποστολών του 2023] βασίζεται στο 2022, που ήταν έτος ρεκόρ.»
Η πτώση των αποστολών οφείλεται κατά μεγάλο βαθμό στην εγχώρια αγορά (η οποία αντιπροσωπεύει το 43% των αποστολών), η οποία μειώθηκε κατά 8,2%, ενώ οι εξαγωγικές αγορές υποχώρησαν επίσης περίπου σε παρόμοιο επίπεδο, σύμφωνα με τον Chatillon. Ωστόσο, η αξία των αποστολών το 2023 παρέμεινε παρόμοια με το 2022, που ήταν νέο ρεκόρ για την περιοχή, ξεπερνώντας τα 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο Chatillon πρόσθεσε: «Είμαστε πιθανώς περίπου στα 100 εκατ. ευρώ λιγότερα από το 2022, όταν φτάσαμε σε τζίρο τα 6,2 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά [το σύνολο του 2023] εξακολουθεί να είναι ένα πολύ υψηλό επίπεδο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια».
Η διατήρηση αυτού του υψηλού επιπέδου, παρά τη μείωση του όγκου των αποστολών, είναι οι αυξήσεις στην τιμή της σαμπάνιας, καθώς και η αλλαγή στο μείγμα προϊόντων, με περισσότερα cuvées υψηλής αξίας να πωλούνται. Πράγματι, ο Chatillon είπε στην DB ότι μεταξύ του 2019 και του 2023 η μέση τιμή της σαμπάνιας έχει αυξηθεί κατά 23%. Τόσο ο Chatillon όσο και ο Toubart είναι αισιόδοξοι ότι το 2024 θα αυξηθεί ο όγκος των αποστολών, καθώς οι χώρες ανανεώνουν τα αποθέματα και βελτιώνεται η παγκόσμια διάθεση μεταξύ των καταναλωτών. Και, όπως τόνισε ο Toubart, μιλώντας για τη γαλλική αγορά, «Με τους Ολυμπιακούς Αγώνες που έρχονται στη Γαλλία φέτος, θα χρειαστούμε σαμπάνια».
Συνοψίζοντας, τα κύρια σημεία σύμφωνα με την Comité Champagne ήταν:
- Οι συνολικές αποστολές σαμπάνιας το 2023 ήταν 299 εκατομμύρια φιάλες, μειωμένες κατά 8,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
- Μετά από τρία εξαιρετικά χρόνια, η Champagne επιστρέφει στα προ του Covid επίπεδα αποστολών.
- Με 297,3 εκατομμύρια μπουκάλια το 2019, οι πωλήσεις μειώθηκαν το επόμενο έτος κατά 18% κατά τη διάρκεια της πανδημίας και στη συνέχεια ανέκαμψαν κατά 33% τα επόμενα δύο χρόνια για να φτάσουν τα 325 εκατομμύρια μπουκάλια μέχρι το τέλος του 2022.
- Το 2023, η Γαλλία μειώνει τις αποστολές της κατά 8,2% με 127 εκατομμύρια φιάλες. Η εγχώρια αγορά έχει πληγεί περισσότερο από τον πληθωρισμό, σε σύγκριση με τις εξαγωγικές αγορές, που επιβάρυνε τα οικονομικά έξοδα των νοικοκυριών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
- Οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 8,2% από το 2022, στις 172 εκατομμύρια φιάλες, αλλά είναι πολύ πιο πάνω από το επίπεδό τους του 2019 (156 εκατομμύρια φιάλες) και πλέον αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το 57% των συνολικών πωλήσεων, έναντι 45% πριν από δέκα χρόνια.
Αποστολές Σαμπάνιας (φιάλες) 2023-1999:
2023: 299εκ
2022: 32εκ
2021: 320εκ
2020: 245εκ
2019: 297.5εκ
2018: 301.9εκ
2017: 307.3εκ
2016: 306.1εκ
2015: 313εκ
2014: 307εκ
2013: 305εκ
2012: 309εκ
2011: 323εκ
2010: 319εκ
2009: 293εκ
2008: 322.5εκ
2007: 338.7εκ
2006: 321.8εκ
2005: 307.7εκ
2004: 301.4εκ
2003: 293.5εκ
2002: 287.7εκ
2001: 262.7εκ
2000: 253.2εκ
1999: 327εκ