απόδοση Ζήσης Πανάγος
Το χάρτινο μπουκάλι κρασιού είναι μια από τις πιο καινοτόμες ιδέες, μετά το βιδωτό πώμα, ωστόσο ένας καταναλωτής θα πρέπει να έχει στο μυαλό του μονάχα ένα πράγμα: προσοχή να μην βραχεί…
Η λευκή ετικέτα των 11 λιρών, από τη μάρκα βιώσιμων κρασιών When in Rome, κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα και είναι το πρώτο κρασί σε χάρτινο μπουκάλι που πωλείται σε mainstream σούπερ μάρκετ του Ηνωμένου Βασιλείου. Ακόμα κι αν το μπουκάλι γίνει υγρό, δεν χάνονται όλα, λέει ο Rob Malin, ιδρυτής της εταιρείας, επειδή το κρασί είναι ασφαλές μέσα σε μια ανακυκλώσιμη πλαστική θήκη.
Ενώ τα γυάλινα μπουκάλια αποτελούν μέρος της παράδοσης στην κατανάλωση κρασιού εδώ και αιώνες, η κατασκευή του υλικού απαιτεί τεράστιες ποσότητες ενέργειας σε μια εποχή που οι εταιρείες αναζητούν τρόπους να μειώσουν το αποτύπωμα άνθρακα των προϊόντων τους. Την ίδια στιγμή που τα ποσοστά ανακύκλωσης γυαλιού είναι επίσης χαμηλά.
«Ένα καλό κρασί δεν χρειάζεται να βγαίνει αναγκαστικά σε γυάλινα μπουκάλια», δηλώνει ο Malin, εξηγώντας το άλμα πίστης που ζητά από τους οινοπότες να κάνουν. «Είτε πίνετε από γυάλινο μπουκάλι είτε από χάρτινο μπουκάλι, η ποιότητα του κρασιού δεν επηρεάζεται. Ωστόσο, προειδοποιεί, μην βάζετε το χάρτινο μπουκάλι σε κουβά πάγου. «Θα μουλιάσει. Οπότε καλό θα ήταν να χρησιμοποιήσετε ξηρό ψύκτη.»
Το μπουκάλι είναι κατασκευασμένο από την εταιρεία βιώσιμων συσκευασιών Frugalpac, είναι κατά 94% ανακυκλωμένο χαρτί και έχει αποτύπωμα άνθρακα που είναι περίπου το ένα έκτο μιας γυάλινης φιάλης μίας χρήσης. Αυτή τη στιγμή κοστίζει περίπου το ίδιο με ένα γυάλινο, αλλά τα μαθηματικά κινούνται προς όφελός του λόγω των ραγδαίων τιμών του γυαλιού καθώς και των ελλείψεων που συνδέονται με το υψηλότερο κόστος ενέργειας και τον πόλεμο στην Ουκρανία, όπου ορισμένα εργοστάσια έχουν κλείσει.
«Η παραγωγή γυαλιού περιλαμβάνει τεράστιες ποσότητες ενέργειας, επομένως το κόστος των γυάλινων φιαλών αυξάνεται στα ύψη», δήλωσε ο Malcolm Waugh, διευθύνων σύμβουλος της Frugalpac. «Σε ορισμένες περιπτώσεις είναι δύο έως τρεις φορές η τιμή, αλλά εξαρτάται από το ποιος είστε και τον τύπο του μπουκαλιού. Σίγουρα υπάρχει μια αύξηση 30 με 40%».
Ο Waugh λέει ότι οι πωλήσεις της Frugalpac πενταπλασιάστηκαν φέτος, με την εταιρεία να κατακλύζεται από έρευνες για τα χάρτινα μπουκάλια, τα οποία μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν για οινοπνευματώδη ποτά και ελαιόλαδο. «Λάβαμε κάποιες μεγάλες παραγγελίες που θα κυκλοφορήσουν αργότερα φέτος».
Ο Ceri Parke, συνιδιοκτήτης του οινοποιείου Cantina Goccia στην Ούμπρια, συμφωνεί ότι υπάρχει έλλειψη γυαλιού και η τιμή ανεβαίνει. Το οινοποιείο της χρησιμοποιεί γυάλινα και χάρτινα μπουκάλια, αλλά λέει: «Δεν μπορείς να πάρεις απλά τα γυάλινα μπουκάλια που έχεις συνηθίσει να παίρνεις. Για μια εμφιάλωση που κάναμε πριν από τρεις εβδομάδες, έπρεπε να χρησιμοποιήσω ένα μπουκάλι που δεν θα χρησιμοποιούσα κανονικά. Ο καταναλωτής πιθανότατα δεν θα παρατηρήσει τη διαφορά, αλλά το άλλο δεν είναι διαθέσιμο.»
Τέλος, το χάρτινο μπουκάλι έχει υψηλότερο αποτύπωμα άνθρακα, από ότι το χύμα κρασί σε κουτί, αλλά ο Malin αναφέρει ότι: «δεν προσπαθώ να πείσω κάποιον καταναλωτή να ακολουθήσει την δική μας προσπάθεια, αλλά προτιμώ να τον αφήσω να αποφασίσει μόνος του για τα κρασιά alt-format, όπως το δικό μας».
ΠΗΓΗ: theguardian.com