Έξι μήνες μετά από το άνευ προηγουμένου lockdown της παγκόσμιας οικονομίας για την καταπολέμηση του Covid-19, τι μπορούμε να μάθουμε για τη συμπεριφορά των καταναλωτών στη νέα εποχή του Covid; Και προς τα που οδεύουν τα πράγματα;
Αυτά είναι τα δύο βασικά ερωτήματα που τέθηκαν στην αναφορά του Wine Consumer Trends κατά την περίοδο του Covid-19 Era που δημοσιεύτηκε από το Wine Intelligence, το οποίο παρακολουθεί τους καταναλωτές οίνου από τον Απρίλιο έως τον Αύγουστο του 2020 σε επτά βασικές αγορές κατανάλωσης κρασιού σε όλο τον κόσμο και συγκρίνει τη συμπεριφορά τους με αυτό που εμείς γνώριζε από το BCE – «πριν από την εποχή του Covid». Οι απαντήσεις προσφέρουν κάποια διαβεβαίωση για τον τομέα του κρασιού, αλλά υπάρχουν αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με τις προκλήσεις που βρίσκονται μπροστά μας.
Παρά το κλείσιμο πολλών επιχειρήσεων, σε συνδυασμό με την κοινωνική αποστασιοποίηση, τον περιορισμό ταξιδιών και διακοπών κατά τη διάρκεια του 2020 η κατανάλωση κρασιού έχουν πολλαπλασιαστεί σε πολλές αγορές και ιδίως στις ΗΠΑ. Οι καταναλωτές φαίνεται να στρέφονται περισσότερο στο κρασί και να αντικαθιστούν τα διάφορα αλκοολούχα ποτά με το κρασί. Η εποχή Covid έφερε νέες συνήθειες στην κατανάλωση κρασιού, όπως κατανάλωση σε εξωτερικούς χώρους και στο διαδίκτυο με φίλους. Φυσικά από την νέα αυτή ρουτίνα δεν θα μπορούσαν να λείπουν τα χαλαρωτικά, μοναχικά ποτά μπροστά από το Netflix το βράδυ . Από την άλλη πλευρά, η αρχική τάση προς το ποτό ημέρας ή το κρασί με το μεσημεριανό γεύμα έχει μειωθεί.
Ποιος οδηγεί αυτή την ανάπτυξη τάσεων; Η απάντηση είναι οι άνθρωποι στην ζωή των οποίων το κρασί διαδραματίζει ήδη έναν σημαντικό ρόλο . Αυτοί οι «πιστοί» πότες έχουν διπλασιαστεί αν και σε πολλές αγορές το έχουν κάνει μειώνοντας τις δαπάνες ανά μπουκάλι, ώστε να παραμείνουν σε γενικές γραμμές εντός του προϋπολογισμού. Έχουν στραφεί περισσότερο προς δοκιμασμένες μάρκες αλλά και σε εγχώρια παραγόμενα κρασιά, καθώς η διαβεβαίωση, η εμπιστοσύνη και η εξοικείωση έχουν γίνει πρωταρχικά στην απόφαση αγοράς.
Η αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων τους τελευταίους μήνες έχει καταγραφεί από την Wine Intelligence και άλλους και τα στοιχεία από αυτήν την αναφορά δείχνουν ότι η δυναμική των πωλήσεων από τις αρχές του έτους διατηρείται. Αυτό ενισχύεται από το γεγονός ότι καταναλωτές γίνονται πιο άνετοι με την ιδέα να παραγγείλουν κρασί από το διαδίκτυο χωρίς να παρουσιάζεται κανένα πρόβλημα κατά την παραλαβή της παραγγελίας, καθώς είναι πολύ πιθανό να είναι σπίτι κατά τη διάρκεια της ημέρας. Αυτή η έρευνα εξετάζει επίσης ποιος οδηγεί την αύξηση των πωλήσεων στο διαδίκτυο αλλά και σε ποιες αγορές ταιριάζουν καλύτερα οι διαδικτυακές πωλήσεις.
Η επιθυμία των καταναλωτών να δαπανήσουν χρήματα σε μερικές πολυτέλειες, η οποία αυξήθηκε τον Απρίλιο, υποχωρεί καθώς οι καταναλωτές επικεντρώνονται στην κάλυψη των οικονομικών αναγκών τους αφού αυτή η περίοδος χαρακτηρίζεται από επαγγελματική και εισοδηματική αβεβαιότητα. Υπάρχουν εξαιρέσεις σε αυτό στη Γερμανία και την Κίνα, όπου η αισιοδοξία για το μέλλον φαίνεται να αυξάνεται, αφού είναι οι μόνες δύο αγορές όπου η ιδέα των διακοπών στο εξωτερικό φαίνεται μια λογική επιλογή για το μέλλον.
Το αρχικό σοκ του lockdown και του κλεισίματος των επιχειρήσεων οδήγησαν στη μείωση των επισκέψεων σε μπαρ και εστιατόρια. Τα επίπεδα κατανάλωσης κρασιού στους χώρους εστίασης έχουν μειωθεί. Πιο ανησυχητικά, και πάλι με την εξαίρεση την Κίνας και την Γερμανίας, οι περισσότερες αγορές δεν θα ανακάμψουν για αρκετό καιρό ακόμη και αφού περιοριστεί ο κίνδυνος της πανδημίας. Αντ‘ αυτού, οι καταναλωτές οίνου σκοπεύουν να περιοριστούν στην κατανάλωση στο σπίτι και σε εξωτερικούς χώρους με φίλους και οικογένεια πάντα μέσα στα επιτρεπτά όρια της πανδημίας.
Τα νέα για το κρασί θα μπορούσαν να είναι πολύ χειρότερα – καθώς είναι σίγουρα για όσους έχουν επενδύσει βαθιά σε τομείς όπως τα ταξίδια, η φιλοξενία και το εμπόριο. Το κρασί και το αλκοόλ γενικά φαίνεται να επωφελούνται από την επιβεβλημένη αλλαγή συμπεριφοράς και κάποια βραχυπρόθεσμη βελτίωση των προϋπολογισμών των νοικοκυριών που δεν επιβαρύνονται από το κόστος των καλοκαιρινών διακοπών, το κόστος μετακίνησης στην δουλειά και των κοινωνικών εξόδων. Η μεγάλη μεταβλητή για το 2021, επομένως, θα είναι αν τα οικονομικά των νοικοκυριών σταθεροποιηθούν και η ευρύτερη οικονομική η εικόνα βελτιωθεί με καταλυτικό παράγοντα την ανάπτυξη ενός βιώσιμου εμβολίου για την κάλυψη του πληθυσμού.
Πηγή: wineintelligence