του Λεωνίδα Λιάμη
«Υπάρχει μια προσπάθεια που ξεκίνησε εδώ και περίπου 15 χρόνια για τη συστηματική κι οργανωμένη ανάδειξη του κρητικού αμπελώνα. Διότι το κρασί μας ναι μεν υπήρχε, αλλά ήταν πίσω σε αναγνωρισιμότητα», τονίζει στην Agrenda και στο WineTrials, ο Νίκος Μηλιαράκης, πρόεδρος του Δικτύου Οινοποιών Ηρακλείου, όπου μετέχουν 36 οινοποιεία και εκπροσωπούν το 90% της εμφιαλωμένης παραγωγής οίνου της Κρήτης.
Τα αποτελέσματα της προσπάθειας, όπως σημειώνει ο συνομιλητής μας είναι ήδη απτά, καθώς τα οινοποιεία δίνουν μεγάλο βάρος στις ντόπιες ποικιλίες από επιλογή. «Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το βιδιανό. Αν γυρίσουμε πίσω 15 χρόνια δεν θα βρίσκαμε κανένα βιδιανό στην αγορά. Σήμερα δεν υπάρχει οινοποιείο στην Κρήτη που να μην παράγει τουλάχιστον μια ετικέτα από την ποικιλία βιδιανό, η οποία θεωρείται αυτή τη στιγμή πως είναι η σημαία του κρητικού αμπελώνα», εξηγεί ο κ. και σημειώνει ότι στην ίδια λογική έχουν αναβιώσει και οι ποικιλίες λιάτικο, θραψαθήρι, μοσχάτο σπίνας, κοτσιφάλι, μαντιλάρι, βηλάνα, δαφνί, ο Ταχτάς, το Μελισσάκι και άλλες βοηθώντας στην ταυτοποίηση του κρητικού κρασιού.
Έχοντας, πλέον, θέσει σε κίνηση τα «γρανάζια» του κρητικού αμπελώνα, το Δίκτυο Οινοποιών Ηρακλείου, άρχισε να εστιάζει το οινοτουριστικό κομμάτι και με αφετηρία τα τέλη της δεκαετίας του 2000 η πλειονότητα των οινοποιείων του νησιού έχει δημιουργήσει υποδομές, προκειμένου να μπορεί να δεχθεί επισκέπτες, δίδοντας άλλη δυναμική στον κλάδο.
«Πλέον αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να αναδείξουμε τον κρητικό οίνο και μέσα από την κρητική γαστρονομία, υλοποιώντας δύο εξειδικευμένα project», υπογραμμίζει ο κ. Μηλιαράκης, διευκρινίζοντας ότι το ένα σχετίζεται με την κρητική κουζίνα και το δεύτερο με τα τυριά που παράγονται στην Κρήτη.
Στην πρώτη περίπτωση, ο στόχος είναι να γραφτεί ένα «συνταγολόγιο» με αυθεντικές, αλλά και «πειραγμένες», από σεφ με σύγχρονη ματιά, κρητικές συνταγές, που θα έρθουν να «παντρευτούν» γαστρονομικά με τοπικές ποικιλίες αμπέλου.
«Μπορεί να μιλάμε για μια συνταγή του τύπου «χοιρινό με σέλινο» και να τη συνδυάσουμε με ένα θραψαθήρι. Ή να βάλουμε ένα ψαρικό και να το συνδυάσουμε με βιδιανό. Καταγράφονται διάφορες συνταγές και η λίστα διαρκώς εμπλουτίζεται, με σκοπό να βγει ένα εργαλείο με το οποίο να μπορέσουμε να προωθήσουμε το κρητικό κρασί μέσα από την Κρητική κουζίνα», μας είπε ο πρόεδρος του Δικτύου, τονίζοντας ότι ήδη υπάρχουν 11 αυθεντικές κρητικές συνταγές, ισάριθμες «πειραγμένες» από σεφ που σέβονται την κρητική παράδοση και την ιδέα της γιαγιάς και 11 τοπικές ποικιλίες αμπέλου, με προτεινόμενους συνδυασμούς.
Η εστίαση της Κρήτης, όπως εξηγεί ο κ. Μηλιαράκης, σε ένα βαθμό έχει υιοθετήσει την πρωτοβουλία, αλλά υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος για να διανυθεί, διότι «εστίαση δεν είναι μόνο το «πεντάστερο» εστιατόριο. Είναι και η ταβέρνα στο χωριό, στην οινοπαραγωγική περιοχή που είναι ο καθένας μας, η οποία θα πρέπει να αναδείξει την αυθεντικότητα του φαγητού μαζί με την ταυτότητα την οινική της περιοχής. Κι εκεί είμαστε ακόμη πίσω».
Όσον αφορά στο project για την αξιοποίηση του κρητικού τυριού, ο κ. Μηλιαράκης σημειώνει πως το προϊόν «φωνάζει» για να «παντρευτεί» με το κρητικό κρασί. «Το βλέπεις ότι ο επισκέπτης το αναζητά. Έχουμε μεγάλο πλούτο και ιδιαιτερότητα σε αυτό και δεν το γνωρίζουμε καλά το προϊόν», αναφέρει και αποκαλύπτει πως αυτή τη στιγμή γίνεται μια ενδελεχής καταγραφή των βασικότερων κρητικών τυριών όπως γραβιέρες, μαλακά τυριά, ανθότυρα, μυζήθρες κι άλλα και επιχειρείται ο συνδυασμός τους με τις κρητικές ποικιλίες.
Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας «καμβά» με διάφορα «παντρέματα» ώστε να αποτελέσει κι αυτό ένα «εργαλείο» για την ενίσχυση της αξίας του κρητικού οίνου μέσα από μια ολιστική προσέγγιση, επισημαίνει. «Δηλαδή να μη σου πω μόνο πιες ένα θραψαθήρι γιατί είναι τραγανό, είναι δροσερό, έχει οξύτητα, αλλά να το πιείς με τη γραβιέρα τάδε, η οποία έχει αυτά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, προέρχεται από αυτό το γάλα, από εκείνη την περιοχή και είναι έτσι παρασκευασμένο», εξηγεί και συμπληρώνει πως ο «χάρτης» του τυριού, που περιλαμβάνει ήδη 15 είδη, αναμένεται να έχει διαμορφωθεί στο πρώτο τρίμηνο του 2023.