Οποιοσδήποτε οινόφιλος, αν δεν έχει επισκεφτεί το ίδιο το νησί της Κεφαλονιάς, έχει τουλάχιστον δοκιμάσει μια κεφαλλονίτικη Ρομπόλα, μια ξηρή Μαυροδάφνη ή ένα Βοστιλίδι. Διαφορετικά τοπία, εδάφη και προσεγγίσεις, χαρίζουν πρόσφορο έδαφος για την αμπελοκαλλιέργεια και σχηματίζουν την αμπελοοινική πολυπλοκότητα του νησιού.
Πέρα από την ιστορικότητα του αμπελώνα Κεφαλονιάς και Ιθάκης, αρκεί να αναλογιστεί κανείς το μέγεθος του νησιού και την έκταση της αμπελουργικής του ζώνης η οποία δίνει την δυνατότητα παραγωγής τριών οίνων ΠΟΠ από τις ποικιλίες Ρομπόλα, Μοσχάτο και Μαυροδάφνη Κεφαλληνίας. Αυτές μαζί με τις γηγενείς Βοστιλίδι, Τσαούσι, Ζακυνθινό, Μοσχατέλα και πολλές ακόμη ανοίγουν δρόμους στους τοπικούς αμπελουργούς και παραγωγούς να ασχοληθούν με την καλλιέργειά τους και να δημιουργήσουν οίνους ανώτερης ποιότητας με πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Η τοπική κουζίνα, τα βραβευμένα προϊόντα όπως το μέλι και το ελαιόλαδο, σε συνδυασμό με το ποιοτικό κρασί αποτελούν πόλο έλξης κάθε χρόνο για εκατοντάδες τουριστών που επιθυμούν πέρα από τις ομορφιές του νησιού να γνωρίσουν και την ελληνική γαστρονομία.
Επτά οινοποιεία της Κεφαλονιάς ένωσαν τις δυνάμεις τους για να αναδείξουν με προβολές και συντονισμένες δράσεις τόσο τον οινικό πλούτο του νησιού όσο και τις δυνατότητες του γαστρονομικού τουρισμού, καθώς όπου υπάρχει κρασί υπάρχει και γαστρονομία. Πρωτοβουλίες όπως η δημιουργία του ΣΟΚ, θυμίζουν πόσο σημαντική είναι η σύμπραξη και η οργανωμένη δράση για την πρόοδο του τομέα.
Τα οινοποιεία που συμμετέχουν είναι:
Foivos, Wines Of Greece
Gentilini Winery & Vineyards
Κτήμα Χαριτάτου – Haritatos Vineyard
Ορεάλιος Γη
Petrakopoulos Wines
Sarris Winery
Sclavos Wines
Το Wine Trails ήρθε σε επαφή με κάποια από τα πιο σημαντικά μέλη του Συνδέσμου, αλλά και την Άνθεια Κότση, υπεύθυνη επικοινωνίας.
Η Κική Σιαμέλη, οινολόγος του κτήματος Πετρακόπουλου, ενημερώνει «Για εμάς στην Κεφαλονιά και για όσους μας παρακολουθούν, η λειτουργία μας ως ομάδα δεν αποτελεί ξαφνικό νέο. Αρκετά χρόνια τώρα βρισκόμαστε μαζί σε δράσεις και κοινές ενέργειες όπως το Οινόραμα ή αλλά δρώμενα εντός και εκτός του νησιού. Μας ενώνει το ίδιο όραμα, να αναδείξουμε μέσα από τα κρασιά μας, την ομορφιά και τη δυναμική του νησιού μας. Φυσικά ως οντότητες έχουμε διαφορετικές απόψεις και ως οινοποιοί διαφορετικές προσεγγίσεις, αλλά έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να διαχειριστούμε καλά τις όποιες αντιθέσεις μας, προς την επίτευξη των στόχων μας. Η διαφορετικότητά μας όχι απλά δεν μας χωρίζει αλλά δίνει μια πιο ολοκληρωμένη άποψη της οινικής δυναμικής της Κεφαλονιάς, καθώς προσφέρει πολυπλοκότητα στην ήδη ενδιαφέρουσα γεύση των ποικιλιών και του terroir της. Με τις φρέσκες και στοχευμένες ιδέες της Άνθειας Κότση, η οποία στηρίζει τις δράσεις μας, είμαι βέβαιη ότι θα μπορέσουμε να κατευθύνουμε τον ΣΟΚ σε επιτυχημένες ενέργειες που θα ανεβάσουν το νησί μας.»
Σύμφωνα με τον κ. Μπαζίγο Κώστα, διευθυντή του Συνεταιρισμού Ορεάλιος Γη, τον Μάρτιο κατατέθηκε το καταστατικό στο πρωτοδικείο και απέκτησε νομική υπόσταση. «Η Κεφαλονιά είναι ένας τόπος προικισμένος αμπελοοινικά (terroir), δηλαδή ότι συμπεριλαμβάνει εδαφολογικά και κλιματολογικά στοιχεία – αλλά δεν έχει ακόμα κατακτήσει τη θέση που του αξίζει στον αμπελοοινικό και παγκόσμιο χάρτη. Υπάρχει ακόμα υστέρηση στα οινοποιεία και την περιοχή ενώ π.χ. η Τήνος και η Λήμνος, έχουν ανέβει αισθητά τα τελευταία χρόνια.» «Κάποια social media αναπτύσσονται τώρα – π.χ. στο Facebook – που είναι πλέον δραστήρια. Φυσικά δεν περιμένουμε να γίνει αλλαγή μέσα σε 6 μήνες αλλά σιγά σιγά.”
Ο σύνδεσμος στοχεύει μέσα από τα κανάλια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (@kefaloniawines σε Facebook και Instagram) να προβάλει τους παραγωγούς πίσω από τις ετικέτες, να παρουσιάσει την καθημερινότητα στα οινοποιεία και να αναδείξει τις ιδιαιτερότητες στο terroir που διαφοροποιείται ακόμη και μέσα στην κάθε αμπελουργική ζώνη.
Η Άνθεια Κότση ενημερώνει ότι «Μέσα από δράσεις και τα social media, σκοπός, πέρα από τον αμπελώνα, είναι να παρουσιάσουμε την Κεφαλονιά ως ένα τουριστικό προορισμό μέσα από την γαστρονομία, εφόσον η γαστρονομία και το κρασί είναι αλληλένδετα. Στο μέλλον θέλουμε να οργανώσουμε δράσεις στην Αθήνα και το εξωτερικό.» Προγραμματίζεται μάλιστα για τον Ιούνιο μια επίσκεψη μικρής ομάδας δημοσιογράφων, influencers, bloggers του οινικού χώρου, για να παρουσιαστούν τα οινοποιεία και το νησί γενικότερα. Αργότερα θα προγραμματιστούν κι άλλες τέτοιες αποστολές. Προγραμματίζεται επιπλέον η αποστολή press kit (δείγματα από τα κρασιά τους) που θα παρουσιάζονται στα social από τους παραλήπτες.
Ο Πέτρος Μαρκαντονάτος, ιδιοκτήτης του κτήματος Gentilini, ενημερώνει ότι τα εφτά οινοποιεία που αποτελούν σήμερα μέλη του ΣΟΚ, δρούσαν από πριν σαν άτυπη ομάδα, με δράσεις όπως παρουσίαση των κρασιών στη Κεφαλονιά σε Wine bars. Τώρα πια η προσπάθεια επισημοποιείται με μια ομπρέλα εκτός Κεφαλονιάς και εκτός Ελλάδος, με σκοπό την προώθηση της Κεφαλονιάς ως οινοτουριστικό προορισμό.
Τέλος, ο Ευρυβιάδης Σκλάβος δηλώνει ότι πριν από 20 χρόνια δημιουργήθηκε η ένωση εν ονόματι «αμπελοοινικό κέντρο Κεφαλονιάς και Ιθάκης» που αργότερα κατέρρευσε. Μια βασική διαφορά με την τότε ένωση είναι ότι αφορούσε την αμπελοκαλλιέργεια ενώ σήμερα στον ΣΟΚ ανήκουν αποκλειστικά οινοποιεία του νησιού. «Προσπαθούμε να αναβαθμίσουμε το θέμα στο νησί, να ενώσουμε δυνάμεις γιατί αυτό μας ανήκει».
Μια τέτοια πρωτοβουλία μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα και για άλλες αμπελοοινικές ζώνες της χώρας μας, έτσι ώστε να προωθηθεί με τον πιο δημιουργικό τρόπο το κρασί εντός και εκτός συνόρων.
Κείμενο Κάλλια Δρόσου και Κωνσταντίνα Πολυχρονίδου