Με τις περισσότερες οινοποιητικές επιχειρήσεις να δυσκολεύονται στη διάθεση της παραγωγής τους, κυρίως εξαιτίας της παρατεταµένης διακοπής στη λειτουργία της εστίασης, κάποιες άλλες βρήκαν την ευκαιρία να ανοίξουν νέους δρόµους, κυρίως στον εξαγωγικό τους προσανατολισµό. Τα προβλήµατα των Ιταλών για παράδειγµα στην πρώτη φάση της πανδηµίας και οι µεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις φορτίων, έδωσαν τη δυνατότητα σε ελληνικές οινοποιητικές επιχειρήσεις να ανοίξουν διαύλους επικοινωνίας και συνεργασίας µε µεγάλους αγοραστές, οι οποίοι σε διαφορετικές συνθήκες πολύ δύσκολα θα έβλεπαν Έλληνες προµηθευτές.
Στη διεθνή και εγχώρια αγορά
Οι πληροφορίες θέλουν το Κτήµα Αφιανές από την Ικαρία να αξιοποιεί δεόντως τις «χαραµάδες» που άφησαν στην αγορά, έστω και προσωρινά, οι Ιταλοί και να δηµιουργεί µια νέα σχέση συνεργασίας, η οποία µπορεί να αποδειχθεί θησαυρός. Αντίστοιχα, οι πληροφορίες θέλουν το οινοποιείο «Τετράµυθος» να ανοίγει πόρτες στην αγορά του Καναδά, προσανατολίζοντας ανάλογα ένα µεγάλο µέρος της παραγωγής του. Ανάλογες ευκαιρίες φαίνεται να είχαν και αρκετές άλλες καλά οργανωµένες και σίγουρα µεγαλύτερες οινοποιητικές επιχειρήσεις, όπως το Κτήµα Γεροβασιλείου, η Κυρ Γιάννη, το Κτήµα Άλφα, το Κτήµα Σκούρα κ.ά.
Το θέµα είναι ότι οι ίδιες πάνω κάτω επιχειρήσεις που είχαν ευκαιρίες να ενισχύσουν τις εξαγωγές τους, είχαν τη δυνατότητα να πλασαριστούν αυτό τον καιρό καλύτερα και στην εσωτερική αγορά. Το κύριο δίκτυο διάθεσης των κρασιών για περισσότερο από ένα χρόνο τώρα, είναι και παραµένουν τα super market. Μ’ αυτή την έννοια, οι πιο µεγάλες επιχειρήσεις του οίνου και οι πλέον αναγνωρίσιµες ετικέτες του κλάδου, είχαν την ευκαιρία να επωφεληθούν απ’ αυτό.
Άλλωστε και τον καιρό της πανδηµίας, προνοµιακή θέση στο ράφι είχαν οι ετικέτες των παραγωγών που ιστορικά διατηρούσαν καλή σχέση µε τις αλυσίδες των τροφίµων. Έτσι, το Κτήµα Σκούρα π.χ. συµµετέχοντας ζωηρά στις προωθητικές ενέργειες µεγάλης αλυσίδας, είδε τις πωλήσεις του στο ράφι να απογειώνονται, χωρίς µάλιστα να χρειαστεί να γίνουν ειδικότερες προσεγγίσεις στο πεδίο των τιµών. Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, τα µεγάλα προβλήµατα και για τις οινοποιητικές επιχειρήσεις προήλθαν από τη µη λειτουργία της εστίασης, χώρο µε τον οποίο διατηρούν στενότερη σχέση τα µικρά οινοποιεία µε τις πιο «ψαγµένες» ενδεχοµένως, τουλάχιστον σε κάποιες περιπτώσεις, ετικέτες.
Οι δυσκολίες των συνεταιριστικών µονάδων
Το καταφύγιο όλων αυτών ήταν κατά βάση οι κάβες λιανικής. Βεβαίως, όπως δηλώνει στο Wine Trails αξιόπιστος οινοποιός, οι κάβες λειτουργούν κατά βάση ως χώροι αναζήτησης για τους καταναλωτές, κυρίως τις µέρες των γιορτών. Τα Χριστούγεννα για παράδειγµα, οι κάβες δούλεψαν καλά και µάλιστα πέραν πάσης προσδοκίας. Όπως πολύ καλά δούλεψε το ίδιο διάστηµα και ανεξαρτήτως της πανδηµίας το επιχειρηµατικό δώρο. Από εκεί και πέρα όµως τα πράγµατα παραµένουν δύσκολα και τα αποθέµατα σε πολλά οινοποιεία παραµένουν µεγάλα.
Ιδιαίτερα µεγάλες δυσκολίες αντιµετωπίζουν αρκετά συνεταιριστικά οινοποιεία, τα οποία δεν έχουν την άνεση προγραµµατισµού των παραλαβών πρώτης ύλης ανάλογα µε τη ζήτηση της αγοράς. Αντίθετα, όταν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις περιορίζουν τις παραλαβές, η ανάγκη των συνεταιριστικών µονάδων για «παρέµβαση» γίνεται µεγαλύτερη, µε το πρόβληµα των αποθεµάτων να γίνεται εντονότερο. Του Γιάννη Πανάγου
Η απόσταξη κρίσης καθορίζει τον φετινό τρύγο, για το ΒΑΕΝΙ
Στην Υπουργική Απόφαση για εφαρµογή του µέτρου της απόσταξης κρίσης και για το 2021 στηρίζει µεγάλο µέρος της φετινής χρονιάς και ο Οινοποιητικός Συνεταιρισµός Vaeni – Nάουσα, όπως επισηµαίνει ο πρόεδρος του, Γιώργος Φουντούλης. «Στο χρονικό διάστηµα που ξεκινάει από τον Μάρτιο του 2020 έως και το0 Μάρτιο του 2021 βρισκόµαστε αντιµέτωποι µε την πλήρη καταστροφή», επισηµαίνει σχετικά ο επικεφαλής του Συνεταιρισµού. Ο Γιώργος Φουντούλης τονίζει ότι στην περίπτωση που δεν υλοποιηθεί η απόσταξη κρίσης για τη φετινή χρονιά, «δεν θα παραλάβουµε τρύγο, διότι δεν έχουµε χώρο να δηµιουργήσουµε επιπλέον αποθέµατα. Είµαστε γεµάτοι κρασί. Η απόσταξη κρίσης θα µας βοηθήσει να αποπληρώσουµε την περσινή παραγωγή, η οποία παραµένει ανεξόφλητη. Σε κάθε περίπτωση διακρατήθηκαν ποσότητες Ξινόµαυρου σε επίπεδο αποθεµάτων, λόγω του ότι επιδέχεται παλαίωσης. Φέτος ενδέχεται να χρειαστεί να πάµε σε απόσταξη κρίσης ακόµα και µε τριπλάσιες ποσότητες σε σχέση µε πέρυσι». Του Γιώργου Λαµπίρη
Μεγάλες αγωνίες καινούργιες συµφωνίες στην αγορά κρασιού
Οι τελευταίοι δώδεκα µήνες θα µείνουν στην ιστορία ως το διάστηµα που δοκίµασε την καθηµερινότητα, τις αντοχές, τις παραδόσεις και σε κάποιες περιπτώσεις ακόµα και την ύπαρξη εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο εµπόριο κρασιών και αλκοολούχων για δεκαετίες. Ταυτόχρονα έδωσε την ευκαιρία να πραγµατοποιηθούν τελικές ζυµώσεις που οδήγησαν σε αλλαγές πλεύσης, πολιτικής και τρόπου διάθεσης , σηµαντικών, τόσο ελληνικών όσο και εισαγόµενων οινοποιείων.
■ Μια µεταγραφή που σίγουρα συζητήθηκε ήταν η µεταπήδηση του Κτήµατος Τρουπή από την εταιρεία Καρούλιας στην εταιρία Trinity. Πρόκειται στην πραγµατικότητα για την ολοκλήρωση ενός προαναγγελθέντος διαζυγίου, καθώς οι διαφωνίες του οινοποιείου και της εταιρείας είχαν κυκλοφορήσει στην αγορά αρκετά πριν ολοκληρωθεί το διαζύγιο. Ωστόσο, µε τις παράδοξες συνθήκες που επικρατούν τόσο στην εγχώρια όσο και στις αγορές του εξωτερικού, κυρίως λόγω Covid -19, το διάστηµα που έχει µεσολαβήσει δεν µπορεί να χαρακτηριστεί αρκετό ως προς την ορθότητα του διαζυγίου.
■ Σε µία στρατηγική κίνηση που ενδυναµώνει εκ θεµελίων την εξαγωγική δυναµική των αµπελώνων Βασάλτη προχώρησε το πετυχηµένο οινοποιείο της Σαντορίνης. Η διάθεση των κρασιών στην αγορά του Ηνωµένου Βασιλείου θα γίνεται αποκλειστικά από την εισαγωγική εταιρία Flint Wines. Πρόκειται για µία από τις δυναµικότερες εισαγωγικές εταιρείες στη δυσκολότερη αγορά του πλανήτη µε µια λίστα οινοποιείων που αριθµεί περισσότερα απο 150 οινοποιεία από όλο τον πλανήτη. Είναι δε η πρώτη φορά που ελληνικό οινοποιείο κερδίζει µια θέση στη λίστα τους.
Στο χορό των προεγγραφών
Στα τέλη Νοεµβρίου ξεκίνησε και η πρώτη κατ’ αποκλειστικότητα πώληση κρασιού στην Ελλάδα µε προεγγραφή και λίστα υποψήφιων πελατών. Αν και στο εξωτερικό είναι µια στρατηγική που συµβαίνει εδώ και χρόνια, όπως στην περίπτωση των κρασιών του οινοποιείου Dry River από το Martinborough της Ν. Ζηλανδίας, στην Ελλάδα είχε µείνει ως µεταξύ συζητήσεων και έλλειψης τόλµης.
■ Tο κρασί που άνοιξε το χορό των αγοραστικών προεγγραφών είναι το ALS Εxtreme Τerroirs 2018. Όπως ήταν αναµενόµενο, παρόλο το ιδιαίτερο των συνθηκών, οι φιάλες από τη συγκεκριµένη σοδειά έχουν οριακά εξαντληθεί.
■ Στις αρχές του έτους κυκλοφόρησε, αρχικά ως φήµη, πως µέχρι την έναρξη της νέας θερινής περιόδου θα έχει λήξει η εµπορική συνεργασία µεταξύ της εταιρείας Αµβυξ ΑΕ και του Κτήµατος Σεµέλη. Πράγµατι, το τελευταίο διάστηµα οι δύο εταιρείες δεν βρίσκονται πλέον υπό κοινή εµπορική ρότα. Την ίδια στιγµή η Αµβυξ ΑΕ βρίσκεται υπό διεύρυνση του τµήµατος κρασιού και αναζήτησης νέων συνεργασιών, ενώ το Κτήµα Σεµέλη αναµένεται να ανακοινώσει πολύ σύντοµα τη νέα εµπορική του συνεργασία και πολιτική.
■ Τα κρασιά του οινοποιείου Susana Balbo Wines από την Αργεντινή θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν πλέον οι Έλληνες οινόφιλοι καθώς η εισαγωγική και εµπορική εταιρία Spirou Wines προχώρησε στην εισαγωγή τους. Πρόκειται για ένα πολλά υποσχόµενο οικογενειακό οινοποιείο από την περιοχή Lujan de Cuyo της επαρχίας Mendoza της Αργεντινής.
■ Τέλος το Κτήμα Μερκούρη βρίσκεται ένα βήμα πριν την επισημοποίηση μιας νέας αποκλειστικής συνεργασίας διάθεσης των προϊόντων του στην ελληνική αγορά με μια εμπορική και εισαγωγική εταιρεία. Οι τελικές λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν κι επίσημα σύντομα. Του Πέτρου Γκόγκου
26-28 pages