Ο Jon Moramarco, ιδρυτής της εταιρείας ερευνών bw166 και συνεργάτης της Gomberg, Fredrikson & Associates, σημειώνει ότι, ενώ η μείωση των πωλήσεων φαίνεται να επιβραδύνεται, η αγορά δεν έχει ακόμη βρει ισορροπία. Για την παροχή βαθύτερης πληροφόρησης, η δεύτερη ετήσια έκθεση BMO Wine Market Report βρίσκεται σε εξέλιξη. Η έκθεση αυτή θα περιλαμβάνει λεπτομερή ανάλυση της αγοράς για τις ΗΠΑ και τον Καναδά, μαζί με έρευνες σε οινοποιεία και στις δύο χώρες.
Παράλληλα, ο Adam Beak, διευθύνων σύμβουλος της ομάδας Wine & Spirits της BMO, υπογραμμίζει τη σημασία αυτής της έκθεσης για τον κλάδο σε μια περίοδο οικονομικών, πολιτικών και πολιτιστικών αλλαγών. Ο Beak εξηγεί ότι η έκθεση στοχεύει να παράσχει πληροφορίες βασισμένες σε δεδομένα που θα βοηθήσουν τους ενδιαφερόμενους να λάβουν τεκμηριωμένες αποφάσεις.
Η αγορά κρασιού έχει γνωρίσει αξιοσημείωτη πτώση τα τελευταία χρόνια. Το 2023, ο συνολικός όγκος πωλήσεων έφτασε τα 377 εκατομμύρια κιβώτια των 9 λίτρων, αλλά οι προβλέψεις δείχνουν πιθανή μείωση κατά 5% μέχρι το τέλος του 2024. Παρόλο που η συνολική αξία της αγοράς μπορεί να αυξήθηκε κατά 1% λόγω του πληθωρισμού και της αύξησης των τιμών για τις premium μάρκες, αυτό το μικρό κέρδος δεν αντιστάθμισε την απώλεια του όγκου. Τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν ότι οι πωλήσεις εκτός καταστήματος μειώθηκαν μεταξύ 5% και 8%, ενώ οι αποστολές απευθείας στον καταναλωτή (DTC) από τα οινοποιεία σημείωσαν μείωση 6% στην αξία και 10% στον όγκο.
Αυτή η πτώση δεν είναι μοναδική στον τομέα του κρασιού. Οι πωλήσεις μπύρας και οινοπνευματωδών ποτών μειώθηκαν επίσης κατά 3% τους τελευταίους 12 μήνες. Παρόλο που οι δαπάνες για κρασί σε χώρους εστίασης, όπως εστιατόρια και μπαρ, αυξήθηκαν κατά 5% την ίδια περίοδο, η αύξηση αυτή δεν αντιστάθμισε τη συνολική μείωση της κατανάλωσης.
Έπειτα, αξίζει να σημειωθεί πως η έλλειψη ενδιαφέροντος μεταξύ των νεότερων καταναλωτών και η μειωμένη κατανάλωση από τους baby boomers, ιστορικά πιστούς στο κρασί, επιδεινώνουν το ζήτημα. Επιπλέον, τα αυξανόμενα μηνύματα κατά του αλκοόλ, τα οποία προωθούνται από οργανισμούς όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, έχουν δυσανάλογο αντίκτυπο στην κατανάλωση κρασιού. Αυτή η αφήγηση, η οποία αποθαρρύνει το αλκοόλ υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, έχει συμβάλει στη μείωση της κατά κεφαλήν κατανάλωσης.
Το τέταρτο τρίμηνο, συνήθως κρίσιμο για τις πωλήσεις κρασιού λόγω της ζήτησης των διακοπών, αναμένεται να μειώσει μέρος των αποθεμάτων που συσσωρεύτηκαν μετά την πανδημία. Ωστόσο, οι προβλέψεις δείχνουν ότι οι πωλήσεις δεν θα ξεπεράσουν τα επίπεδα του 2023. Αυτό έχει δημιουργήσει ένταση μεταξύ των διανομέων και των χονδρεμπόρων, οι οποίοι παλεύουν με τα υψηλά επίπεδα αποθεμάτων και το αυξανόμενο κόστος χρηματοδότησης λόγω των αυξημένων επιτοκίων.
Παρά τις προκλήσεις αυτές, υπάρχουν ενδείξεις ότι το 2025 θα μπορούσε να φέρει κάποια ανάκαμψη. Μια πιθανή μείωση των επιτοκίων θα μπορούσε να αναζωογονήσει τις καταναλωτικές δαπάνες, οι οποίες έχουν περιοριστεί από τον πληθωρισμό. Τα έτοιμα προς κατανάλωση ποτά (RTD), συμπεριλαμβανομένων των αρωματισμένων επιλογών με βάση το κρασί, έχουν παρουσιάσει σημαντική ανάπτυξη, προσελκύοντας ενδεχομένως νέους καταναλωτές και ανανεώνοντας το ενδιαφέρον για το κρασί. Αν και εξακολουθούν να αποτελούν ένα μικρό τμήμα, τα προϊόντα RTD προσφέρουν μια ευκαιρία για διαφοροποίηση και αξιοποίηση των πλεοναζουσών πρώτων υλών.
Τέλος, η δυναμική της αγοράς μεταβάλλεται επίσης όσον αφορά τις τοποθεσίες αγοράς. Τα καταστήματα κλαμπ, όπως η Costco, έχουν αυξήσει το μερίδιό τους στις πωλήσεις κρασιού, ενώ τα παραδοσιακά παντοπωλεία έχουν σημειώσει ελάχιστη αύξηση κατά το τελευταίο έτος. Αυτή η αλλαγή στις αγοραστικές συνήθειες μπορεί να συμβάλλει στη μείωση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, αντανακλώντας τις ευρύτερες τάσεις στις προτιμήσεις των καταναλωτών.