του Λεωνίδα Λιάμη
Αξιοποιώντας την τεχνολογία γραμμωτού κώδικα δύο διαστάσεων, το γνωστό «QR code», οινόφιλοι σε όλο τον κόσμο που αγαπούν τα κρασιά ΠΟΠ και ΠΓΕ της Γουμένισσας και όχι μόνο, θα μπορούν να λαμβάνουν άμεσα μια σειρά από κρίσιμες πληροφορίες, για το προϊόν που θέλουν να καταναλώσουν, σαρώνοντας, απλώς, την ειδική σήμανση που είναι τυπωμένη πάνω στη φιάλη, με το «έξυπνο» κινητό τους τηλέφωνο.
«Ουσιαστικά με μία απλή κίνηση της κάμερας οι χρήστες μπορούν να πλοηγηθούν εικονικά και να δουν το συγκεκριμένο αμπελοτόπι από το οποίο έχει προέλθει το περιεχόμενο της φιάλης, να βρουν πληροφορίες για το terroir της περιοχής, για τον τρόπο οινοποίησης και τα αναλυτικά χαρακτηριστικά του, να αξιολογήσουν το προϊόν και να περιηγηθούν και στην υπόλοιπη αμπελουργική ζώνη του νομού» εξήγησε χαρακτηριστικά ο Βασίλης Ιωαννίδης, γεωπόνος της ΔΑΟΚ Κιλκίς.
Παρουσιάζοντας τη σχετική πρωτοβουλία, η οποία συνοδεύεται και με τη δημιουργία της ιστοσελίδας kilkiswineries.gr, στην οποία υπάρχουν οι ιστορίες των οινοποιείων, των οίνων που παράγουν, το «προφίλ» των αμπελώνων, αλλά και προτάσεις γευσιγνωσίας, και πιστοποιητικά που συνοδεύουν τα κρασιά, ο κ. Ιωαννίδης ανέφερε πως η υλοποίησή της έγινε δυνατή, μέσα από το έργο προβολής και προώθησης «προϊόντων του αμπελοοινικού τομέα» της ευρύτερης περιοχής του Κιλκίς.
Στο συγκεκριμένο έργο, που υλοποίησε η ΔΑΟΚ Κιλκίς, σε συνεργασία με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, συμμετέχουν, αντιλαμβανόμενοι τη σπουδαιότητά του οι οινοποιοί που δραστηριοποιούνται στο νομό. Ήδη, όπως αναφέρθηκε σε ειδική εκδήλωση την περασμένη Παρασκευή στο Κιλκίς, στην ιστοσελίδα έχουν ενταχθεί είκοσι (20) ετικέτες κρασιών από 11 τοπικά οινοποιεία, οι οποίες αφορούν σε οίνους Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) της Γουμένισσας, και Προστατευόμενης Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) του Πάικου. Πρόκειται για οίνους από τις ποικιλίες Ξινόμαυρο και Νεγκόσκα, που πραγματοποιούν εξαγωγές σε Ευρώπη, ΗΠΑ, αλλά και την Κίνα.
Η διευθύντρια του κόμβου καινοτομίας της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, Δρ. Ευδοκία Κρυσταλλίδου αναλύοντας πτυχές του έργου, είπε πως βασικοί στόχοι του εγχειρήματος ήταν να αποτυπωθεί το terroir του αμπελώνα και οι καλλιεργητικές πληροφορίες που διαμορφώνουν τη γευστική ιδιαιτερότητα και την ποιότητα των κρασιών της περιοχής και οι πληροφορίες αυτές να περάσουν άμεσα, εύκολα στον καταναλωτή μέσω της ετικέτας στη φιάλη και ενός ιστοτόπου που θα δημιουργηθεί για το σκοπό αυτό.
Όπως εξήγησε, για να αποτυπωθεί το terroir του αμπελώνα, αλλά και οι καλλιεργητικές πληροφορίες που επηρεάζουν την ποιότητα του οίνου, χρησιμοποιήθηκαν ψηφιακές εφαρμογές ευφυούς γεωργίας (Internet of Things). Στο πλαίσιο αυτό τοποθετήθηκαν στην περιοχή του αμπελώνα 12 ψηφιακοί αισθητήρες τύπου LoRa, δύο (2) κεραίες (gateways) για τη σύνδεση των αισθητήρων με το cloud CorIoT, που σε συνδυασμό με τον μετεωρολογικό σταθμό της περιοχής παρέχουν στον παραγωγό σε real time πληροφορίες για την υγρασία και τη θερμοκρασία, τόσο του αέρα όσο και του εδάφους. Ως αποτέλεσμα του δικτύου ο παραγωγός μπορεί να οργανώσει τις βέλτιστες καλλιεργητικές πρακτικές και να έχει κατά το δυνατό βέλτιστο αποτέλεσμα στο τελικό του προϊόν και με το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Ο δεύτερος στόχος του εγχειρήματος, σύμφωνα με την κ. Κρυσταλλίδου είναι όλη αυτή η πληροφορία που υπάρχει πίσω από κάθε κρασί κι από κάθε φιάλη και σχετίζεται με το terroir της περιοχής και τις πρακτικές που υιοθετεί ο παραγωγός στην αμπελοκαλλιέργεια, να περάσει άμεσα, γρήγορα και τεκμηριωμένα στον καταναλωτή, μέσω της ετικέτας, τη στιγμή της αγοράς ή της κατανάλωσης του κρασιού. Στην ιστοσελίδα, υπάρχει πρόβλεψη και πρόθεση να υποστηριχθούν και άλλα προϊόντα του αμπελοοινικού τομέα της περιοχής.
Την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι η Περιφερειακή Ενότητα Κιλκίς παρουσιάζει ένα ακόμα πρωτοποριακό και καινοτόμο ψηφιακό έργο, το οποίο θα ενδυναμώσει τον εξωστρεφή χαρακτήρα του αμπελουργικού και οινικού τομέα της περιοχής, ενισχύοντας ταυτόχρονα το εισόδημα των παραγωγών, εξέφρασε ο Αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς, Ανδρέας Βεργίδης.
Το συγκεκριμένο έργο είναι ευθυγραμμισμένο στις απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής, όπου η ευεξία για τον καταναλωτή έχει κυρίαρχο ρόλο και ταυτόχρονα η ευαισθητοποίηση για αυτά που καταναλώνει να έχουν παραχθεί υπεύθυνα, με φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο και να περιέχουν εξειδικευμένες πληροφορίες για το προϊόν, ανέφερε από την πλευρά του ο Γιώργος Κεφαλάς, Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.