του Γιώργου Λαμπίρη
Ταυτόχρονα, η ζήτηση καταναλωτών για αφρώδη κρασιά ή για ροζέ που ταυτίζονται με το πρότυπο των οίνων τύπου Προβηγκίας, είναι φρουτώδη και συχνά ευκολόπιοτα, αποτελούν μερικά από τα στοιχεία της εγχώριας παραγωγής. Το φετινό Οινόραμα, η μεγαλύτερη εγχώρια έκθεση κρασιού που πραγματοποιήθηκε και φέτος στο Ζάππειο, συμπλήρωσε φέτος 30 χρόνια και ανέδειξε τις νέες αλλά και ήδη γνωστές και εδραιωμένες προσπάθειες οινοποιείων από την Ελλάδα και την Κύπρο. Στη διάρκεια της έκθεσης που διήρκεσε από την 1 έως και 4 Μαρτίου παρουσιάστηκαν περισσότερες από 3.000 ετικέτες.
Κατά τον Ντίνο Στεργίδη, γενικό διευθυντή της εταιρείας Vinetum, η οποία διοργανώνει τη έκθεση, το φετινό Οινόραμα κρίνεται ως το πιο επιτυχημένο. «Αφενός η συμπλήρωση τριακονταετίας, αφετέρου το γεγονός ότι επισκέφθηκαν την έκθεση πολλοί σημαντικοί πολιτικοί παράγοντες της χώρας συνέτειναν στην προσπάθειά μας να δείξουμε την δυναμική που έχει το ελληνικό κρασί σε ένα ευρύτερο κοινό. Είναι προς όφελος του ελληνικού κρασιού να αποκτήσει ευρεία αποδοχή και να γίνει γνωστό πέρα από τον κύκλο των ανθρώπων που το εκπροσωπούν άμεσα».
Ο κύριος Στεργίδης επισημαίνει ότι στην φετινή έκθεση ήταν παρόντες πολλοί νέοι επισκέπτες που για πρώτη φορά θέλησαν να αντιληφθούν τι ακριβώς σημαίνει ελληνικό κρασί. Εκτίμησή του είναι ότι τις πόρτες του φετινού Οινοράματος διέβησαν περίπου 10.000 άτομα.
«Στις κύριες τάσεις που αποτυπώνονται πλέον και στον εγχώριο αμπελώνα υφίστανται διεθνείς επιρροές όπως η άνοδος του ροζέ αλλά και του αφρώδους οίνου καθώς και τα κρασιά με χαμηλή ή και μηδενική περιεκτικότητα σε αλκοόλ, που τον τελευταίο καιρό έχουν αρχίσει να εμφανίζονται και στην Ελλάδα. Επιπλέον, αυτό που εγώ βλέπω στην ελληνική αγορά είναι η δημιουργία κρασιών με πολύπλοκο αφήγημα. Οι περισσότεροι οινοποιοί επιδιώκουν να παρουσιάζουν οίνους όπου ο κάθε ένας έχει πολλές πτυχές, που ξεκινούν από το έδαφος, εκτείνονται στο αμπέλι, την ποικιλία και καταλήγουν στην ονομασία», προσθέτει.
Κτήμα Παυλίδη: Ετικέτα ροζέ και διαφορετικές εκφράσεις του αμπελώνας και τις ποικιλίας
Την τάση ανόδου της ζήτησης για τα ροζέ κρασιά καθώς και τη δημιουργία ενός πολυδιάστατου αφηγήματος για κάθε ετικέτα έρχεται μεταξύ άλλων να διατρανώσει το Κτήμα Παυλίδη με έδρα τα Κοκκινόγεια Δράμας. Σύμφωνα με τα όσα επισημαίνει ο Χρόνης Λάλας, υπεύθυνος μάρκετινγκ του οινοποιείου, «σκοπός μας είναι να αξιοποιήσουμε κατά τον καλύτερο τρόπο την κάθε ποικιλία από τα 800 στρέμματα ιδιόκτητου αμπελώνα, ο οποίος εκτείνεται σε διαφορετικά υψόμετρα και διαφορετικής φύσεως εδάφη. Από τη μία περίπτωση έχουμε την οικογένεια “Thema”, η οποία είναι η πιο γνωστή οικογένεια κρασιών του Κτήματος αλλά και τη σειρά μονοποικιλιακών οίνων “Emphasis”, με την οποία αποδίδουμε έμφαση στην ποικιλία και στο αμπελοτεμάχιο με λευκά κρασιά από Ασύρτικο και Chardonnay και ερυθρά από Syrah, Αγιωργίτικο και Tempranillo». Στην έκθεση παρουσιάστηκε η νεότερη ετικέτα με την ονομασία “Alma”, ένα ροζέ κρασί τύπου Προβηγκίας, που προέρχεται από χαρμάνι Αγιωργίτικου-Syrah που παράγεται σε δεξαμενή.
«Το κοινό επιζητά πλέον όλο και πιο έντονα, κρασιά φρουτώδη, φρέσκα, ευκολόπιοτα, χωρίς πολλές τανίνες, τα οποία μπορεί να καταναλώσει χωρίς να χρειαστεί να τα παλαιώσει για αρκετά χρόνια, προκειμένου να φανεί ο χαρακτήρας τους σε όλη του τη διάσταση. Αντίστοιχη φιλοσοφία ακολουθούμε και στις ερυθρές οινοποιήσεις με λιγότερη χρήση βαρελιού και κρασιά έτοιμα προς κατανάλωση», συμπληρώνει ο κύριος Λάλας.
Αποκλειστική οινοποίηση της τοπικής ποικιλίας Χυδηριώτικο της Λέσβου
Tην προσήλωση σε τοπικές ποικιλίες που ακολουθούν αρκετά οινοποιεία, εκφράζει από την πλευρά του το οινοποιείο “Άκρητος (=ανόθευτος) Οίνος” της Λέσβου, που αξιοποιεί το Χυδηριώτικο. Όπως αναφέρει ο οινοποιός, Στέλιος Γαλανός, «πρόθεσή μας ήταν να παρουσιάσουμε ένα διαφορετικό αποτέλεσμα. Γι’ αυτό και χρησιμοποιούμε αποκλειστικά την ποικιλία Χυδηριώτικο, ενώ η οινοποίηση πραγματοποιείται μόνο με γηγενείς ζύμες. Διαθέτουμε ιδιόκτητους αμπελώνες 15 στρεμμάτων, οι οποίοι βρίσκονται στο ηφαιστειακό έδαφος της Δυτικής Λέσβου». Ο Άκρητος Οίνος χαρακτηρίζεται για τη μικρή και επιλεκτική παραγωγή του, καθώς η πρώτη σοδειά του 2020 για το νεοσύστατο οινοποιείο ανήλθε σε 4.800 φιάλες και η δεύτερη του 2021 σε 3.800 φιάλες.
Οινοποιείο Μποσινάκη: Μοναδική ποικιλία το Μοσχοφίλερο
Τις πολλαπλές εκφράσεις του Μοσχοφίλερου έρχεται να αναδείξει το Οινοποιείο Μποσινάκη που εδρεύει στην Αρχαία Μαντινεία, σε απόσταση 15 χιλιομέτρων έξω από την Τρίπολη. Στο φετινό Οινόραμα παρουσίασε για πρώτη φορά την ετικέτα Pet Nat από Μοσχοφίλερο. Η συγκεκριμένη ετικέτα οινοποιείται με τη μέθοδο Pétillant-Νaturel (φυσικώς αφρώδες), κατά την οποία το κρασί εμφιαλώνεται πριν ολοκληρωθεί η κυρίως ζύμωση. Όπως αναφέρει ο οινοποιός Κωνσταντίνος Μποσινάκης «επιδιώκουμε είναι να αναδείξουμε αποκλειστικά το Μοσχοφίλερο». To οινοποιείο δεν διαθέτει αυτή τη στιγμή ιδιόκτητους αμπελώνες, καθότι το σύνολο των σταφυλιών προέρχεται από συνεργαζόμενους αμπελουργούς. Επόμενο βήμα είναι η δημιουργία ιδιόκτητων αμπελώνων, όπου θα φυτευτεί αποκλειστικά Μοσχοφίλερο, το οποίο αποτελεί την μοναδική ποικιλία που οινοποιεί το Οινοποιείο Μποσινάκη.
Κάθε χρονιά και μία διαφορετική ετικέτα από ελληνική ποικιλία
Ο Γιώργος Δαμάσκιος, τρίτης γενιάς παραγωγός του Οινοποιείου Δαμάσκιος, αξιοποιεί τα 200 στρέμματα ιδιόκτητων ξηρικών αμπελώνων στην περιοχή της Νέας Μεσήμβριας Θεσσαλονίκης. Παρουσιάζοντας για πρώτη φορά οινοποίηση από Ξινόμαυρο στην έκθεση, έμπνευση του οινοποιού είναι σε κάθε παραγωγική περίοδο να οινοποιείται άπαξ μία διαφορετική ελληνική ποικιλία, κάθε φορά υπό διαφορετική ετικέτα. «Έως τώρα δημιουργήσαμε πέντε ετικέτες: τον Δαμάσκιο Οίνο σε λευκό, ροζέ, ερυθρό, τον “Βασιλιά για μία μέρα” από Ασύρτικο, ενώ στην έκθεση παρουσιάζουμε και μία νέα ετικέτα από Ξινόμαυρο”, το πλαίσιο της προσπάθειάς μας να γίνεται κάθε χρόνο μία και μοναδική νέα εμφιάλωση από μία διαφορετική ελληνική ποικιλία».