του Ζήση Πανάγου
Ένα χειροποίητο βιολί, ένα καλό κρασί, εν γένει η παρασκευή κοµψών προϊόντων υψηλής τεχνογνωσίας, δεν µπορεί παρά να είναι οικογενειακή υπόθεση. Υπό αυτή την έννοια, τα οικογενειακά οινοποιεία και ευρύτερα οι οικογενειακές επιχειρήσεις δεν είναι «δεινόσαυροι» όπως τα θέλει το σύγχρονο αφήγηµα των «υπεραποδοτικών» εταιρικών κολοσσών. Είναι το µέλλον. Τουλάχιστον στην περίπτωση της µικρής αλλά εγγενώς ποιοτικής Ευρώπης. Κάπως έτσι, βρέθηκε η ευρωπαϊκή Ένωση Οικογενειακών Οινοποιείων -Primum Familiae Vini (PFV)- να βραβεύει προ ολίγων ηµερών στις Βρυξέλλες µια οικογένεια οργανοποιών, η οποία συνεχίζει µια παράδοση κατασκευής βιολιών και άλλων έγχορδων οργάνων που έχει τις ρίζες της στο µακρινό 1868. Πατέρας και γιος, ο Jan και ο Matthijis Strick από τη Maison Bernard, το πιο παλιό µουσικό εργαστήρι της Γηραιάς Ηπείρου, παρέλαβαν το βραβείο των 100.000 ευρώ από τον πρόεδρο της PFV, Paul Symington.
Η εκδήλωση αυτή στάθηκε αφορµή, ώστε να επαναξιολογήσει τη δυναµική του κλάδου των οικογενειακών οινοποιείων η Ένωση PFV, που απαρτίζεται από τις πιο ιστορικές οικογένειες στο χώρο του ευρωπαϊκού οίνου, όπως είναι η οικογένεια Torres από την Ισπανία, οι Antinori της Τοσκάνης, η οικογένεια βαρόνων Rothchild του Bordeaux και ακόµα εννιά οινοποιεία ορόσηµα της ηπείρου.
Προλογίζοντας το γεύµα που σερβιρίστηκε στο σπίτι της Βελγίδας καλλιτέχνιδας Sophie Cauvin την Πέµπτη 18 Νοεµβρίου στο πλαίσιο της απονοµής του βραβείου, ο Symington παρουσίασε τη ρηξικέλευθη αντίληψή του για την ποιοτική ανωτερότητα και τη δυναµική των οικογενειακών επιχειρήσεων στον κλάδο του κρασιού, που αποκτά άλλη σηµασία σήµερα, σε µια περίοδο µετάβασης προς µια πιο βιώσιµη οικονοµία.
Έχοντας εκφράσει τον βαθύ του σεβασµό για τον νικητή του βραβείου, ο Symington εξήγησε γιατί οι οικογενειακές εταιρείες κρασιού βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση ώστε να ευηµερήσουν στο κλίµα αυτό που εδραιώνεται στην Ευρώπη. Σηµειώνοντας, ότι οι καταναλωτές µε όλο και µεγαλύτερη συχνότητα δείχνουν την προτίµησή τους σε προϊόντα µε αξιόπιστη ιστορία, ανέδειξε το γεγονός ότι εκ των πραγµάτων ότι οι οικογενειακές εταιρείες παρέχουν µια «ειδική πινελιά» που επηρεάζει το χαρακτήρα των παραγόµενων κρασιών.
Στη συνέχεια, δήλωσε ότι η παρόρµηση να συνεχιστεί η οικογενειακή κληρονοµιά ήταν µια σηµαντική κινητήρια δύναµη στις οικογενειακές επιχειρήσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και την καταπολέµηση των επιπτώσεων της κλιµατικής αλλαγής, ενώ σηµείωσε ότι είναι «λάθος» να πιστεύουµε ότι οι οικογενειακές εταιρείες είναι πιο αδύναµες από τις «υπερ-αποτελεσµατικές εταιρείες».
Από οικογενειακές επιχειρήσεις το 85% του παγκόσµιου ΑΕΠ
Πράγµατι, παρέθεσε πληροφορίες από τη McKinsey µε την εταιρεία συµβούλων διαχείρισης να δηλώνει ότι «το 85% του παγκόσµιου ΑΕΠ παράγεται από οικογενειακές επιχειρήσεις».
Σύµφωνα µε τα ίδια στοιχεία «οι οικογενειακές επιχειρήσεις επενδύουν 29% υψηλότερο µερίδιο εσόδων σε έρευνα και ανάπτυξη από τις µη οικογενειακές», κάτι που ήταν ένας επιπλέον λόγος για τον οποίο µια οικογενειακή εταιρεία κρασιού µπορεί να είναι σε καλύτερη θέση να κάνει τις αλλαγές έντασης κεφαλαίου ώστε να γίνει πιο βιώσιµη.
Στο περιοδικό «The Top 50» by Winetrails που θα κυκλοφορήσει το Σάββατο 18 Δεκεμβρίου
Γι’ αυτούς τους λόγους ο Symington τόνισε για τις οικογενειακές εταιρείες κρασιού, όπως η Symington Family Estates, όπου ήταν πρόεδρος για περισσότερα από 40 χρόνια, «δεν είµαστε οι δεινόσαυροι. Είµαστε το µέλλον».
Αυτός είναι επίσης ο λόγος που το PFV δηµιούργησε το βραβείο Family is Sustainability το 2020, µε τον Symington να λέει, «ο στόχος είναι απλός: να ενθαρρύνουµε υποδειγµατικές οικογενειακές επιχειρήσεις σε όλο τον κόσµο».
Έπειτα συνέχισε, λέγοντας ότι: «Οι οικογενειακές εταιρείες είναι το βιώσιµο θεµέλιο των τοπικών και περιφερειακών οικονοµιών και οι καλύτερες από αυτές υπερασπίζονται την ατοµικότητα, τη µακροπρόθεσµη σκέψη και τη βαθιά δέσµευση στην ποιότητα αυτού που παράγουν, στο προσωπικό τους και στους πελάτες τους», για να καταλήξει: «Εµείς στη PFV δεν είµαστε η παλιά φρουρά. Είµαστε ο νέος φρουρός».