του Ζήση Πανάγου
Ίσως να ακουστεί περίεργο, αλλά νέα μελέτη διαπίστωσε ότι η απλή τοποθέτηση μιας φωτογραφίας ενός πύργου στο πλάι ενός μπουκαλιού κρασιού ήταν αρκετή για πολλούς καταναλωτές να υποθέσουν ότι ήταν το πιο ακριβό κρασί μεταξύ άλλων.
Το σούπερ μάρκετ Aldi συνεργάστηκε με τον Charles Spence, έναν ψυχολόγο τροφίμων στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, γνωστός για τη μοναδική του έρευνα για τα τρόφιμα και τα ποτά, για να εξετάσει πώς οι άνθρωποι κρίνουν την ποιότητα όταν επιλέγουν το κρασί.
Κληθείς να αποφασίσει ποιο κρασί ήταν το πιο ακριβό κοιτάζοντάς το, το 34% των ερωτηθέντων, που αποτέλεσε και πλειοψηφία, υπέθεσαν ότι ένα μπουκάλι κρασί αξίας 10 λιρών (περίπου 12 ευρώ) με εικόνα ενός πύργου στην ετικέτα ήταν το πιο ακριβό, ενώ μόνο το 15% κατανόησε στην πραγματικότητα το πιο ακριβό μπουκάλι, μια επιλογή 95 λιρών (περίπου 112 ευρώ) με ετικέτα με απλή μαύρη πλάγια γραφή σε μπεζ φόντο, σύμφωνα με την Wales Online.
Άλλες αναφερόμενες ιδιορρυθμίες στην εκτίμηση της αξίας του κρασιού που βρέθηκαν κατά τη διάρκεια της έρευνας. Πιο συγκεκριμένα το 25% των καταναλωτών πίστευαν ότι ο φελλός υποδεικνύει καλύτερο κρασί από ένα βιδωτό καπάκι, ενώ οι ερωτηθέντες είπαν επίσης ότι θα πλήρωναν έως και 40% περισσότερο για ένα κρασί με πιο βαρύ μπουκάλι.
Τέλος, σε μία τυφλή γευστική δοκιμή, ένα κρασί σούπερ μάρκετ αξίας 6,49 λιρών (περίπου 8 ευρώ) φέρεται να κέρδισε ένα μπουκάλι 36 λιρών (περίπου 43 ευρώ) που αγοράστηκε από ανεξάρτητο κατάστημα κρασιών. Όταν ρωτήθηκαν τι ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν για τα μπουκάλια, οι ερωτηθέντες εκτιμούσαν ότι το κρασί των 8 ευρώ αξίζει πάνω από 15 ευρώ, ενώ η ίδια ομάδα είπε ότι θα πλήρωναν μόνο περίπου 10 ευρώ για το πιο ακριβό κρασί.
«Τα αποτελέσματα δείχνουν ξεκάθαρα ότι δεν παίρνετε πάντα αυτό που πληρώνετε όσον αφορά την προτίμηση όταν δοκιμάζετε κρασιά στα τυφλά», φέρεται να είπε ο Spence. «Αυτό είναι απολύτως συνεπές με πολυάριθμες προηγούμενες μελέτες να δείχνουν ότι υπάρχει μικρή σχέση μεταξύ της αρέσκειας και της τιμής στα κρασιά. Καθώς η έρευνα δείχνει ότι οι αγοραστές χρησιμοποιούν συχνά την τιμή ως παράγοντα ποιότητας, αυτή η κλασική αγοραστική συμπεριφορά μπορεί συχνά να κοστίζει χιλιάδες πελάτες μέσα σε μια ζωή.»