Οι βιοτεχνικές μπύρες μπορεί να έχουν προσελκύσει τους καταναλωτές εις βάρος του κρασιού, αλλά οι γυναίκες της Σουηδίας δίνουν στην κατανάλωση κρασιού μια ιδιαίτερα ισχυρή ώθηση.
Μια ενδιαφέρουσα άσκηση πραγματοποιήθηκε από τους Βρετανούς αναλυτές του Wine Intelligence την περασμένη εβδομάδα, ως μέρος ενός διαδικτυακού σεμιναρίου αφιερωμένου στις εξελίξεις της σουηδικής αγοράς πριν και μετά την Covid 19. Με βάση τα αποτελέσματα του σουηδικού παρατηρητηρίου, η Lulie Halstead, διευθύντρια του οργανισμού, παρουσίασε λεπτομερή συμπεριφορά των καταναλωτών κατά την κρίση του 2020 και γενικότερα. Συγκεκριμένα, μαθαίνουμε ότι οι τακτικοί καταναλωτές κρασιού γερνούν – το 51% από αυτούς είναι άνω των 55 ετών – και μειώνονται, από 4,8 σε 4,3 εκατομμύρια τα τελευταία πέντε χρόνια. Χωρίς να αποτελεί έκπληξη, και αντανακλώντας μια αρκετά γενικευμένη τάση, το ηθικό τους είναι προς το παρόν αρκετά συγκρατημένο.
Από τη θετική πλευρά: οι αγορές οίνου αυξήθηκαν σημαντικά το 2020 (+9% σύμφωνα με το Systembolaget) και οι ευκαιρίες κατανάλωσης έχουν διευρυνθεί, με τη συχνότητα της κατανάλωσης να αυξάνεται κατά 14% (Μάρτιος 2019-Οκτώβριος 2020). Τέλος, οι ηθικές ετικέτες (αειφόρος ανάπτυξη, δίκαιο εμπόριο, περιβαλλοντικό αποτύπωμα) είναι πιο πειστικά κριτήρια αγοράς από τα μετάλλια, χωρίς αμφιβολία χάρη στο πιο συγκεντρωτικό μήνυμα που κοινοποιείται από το μονοπώλιο αγορών σε αυτόν τον τομέα. Ως εδώ υπάρχει συμφωνία μεταξύ Wine Intelligence και Systembolaget.
+ 27% αύξηση για κρασιά που πωλούνται πάνω από 30 ευρώ
Μετά, τα συμπεράσματα είναι λιγότερο ομόφωνα. Πράγματι, το Wine Intelligence επισημαίνει την αύξηση της ισχύος των μεγάλων εμπορικών σημάτων – για την ασφάλεια που παρέχουν σε περιόδους κρίσης – και την ανάπτυξη μικρών συσκευασιών, ενώ ο υπεύθυνος προϊόντων του Systembolaget είναι λιγότερο κατηγορηματικός. Παρ’ ότι τα μισά μπουκάλια της σαμπάνιας ακρίβυναν κατά 60% πριν από τα Χριστούγεννα, αυτό δεν αποτελεί μια βιώσιμη τάση: «το μονοπώλιο υποστηρίζει τη μετριοπαθή κατανάλωση, αλλά η δομή του, που χαρακτηρίζεται από σχετικά λίγα σημεία πώλησης, δεν ευνοεί τις μικρές μορφές. Επιπλέον, αυτές οι δομές εξηγούν εν μέρει την επιτυχία των bag-in-box “.
Ομοίως, υπογραμμίζει την επιθυμία για ανακάλυψη μεταξύ Σουηδών καταναλωτών το 2020: «τα νέα προϊόντα έχουν πουλήσει αρκετά καλά, ενώ οι μεγάλες μάρκες δεν έχουν δείξει καμία αξιοσημείωτη αλλαγή.
Τέλος, αν για το Wine Intelligence, οι Σουηδοί χρησιμοποιούν το καλό επίπεδο οινολογικής γνώσης για να βρουν καλές προσφορές, η Ulf Sjödin MW παραμένει πεπεισμένη ότι το premiumization επικρατεί και είναι πραγματικά σε εξέλιξη: «αυτή είναι μια από τις σημαντικότερες τάσεις του 2020. Τα κρασιά που πωλούνται για περισσότερα από 30 ευρώ έχουν αυξηθεί κατά 27% ». Βεβαίως, μπορεί να υπήρξε ένα φαινόμενο αναβολής, με λιγότερες εξόδους σε εστιατόρια, αλλά σύμφωνα με τον υπεύθυνο του Systembolaget, αυτή είναι μια θεμελιώδης τάση.
Το βιολογικό δεν είναι πλέον αρκετό
Οι αναφορές για αειφόρο ανάπτυξη, θα αυξήσουν τις προσκλήσεις υποβολής προσφορών του μονοπωλίου. «Χαίρομαι που βλέπω ότι για τους Σουηδούς, η βιώσιμη ανάπτυξη υπερισχύει των μεταλλίων. Αυτό συνάδει με το μήνυμα που κοινοποίησε το Systembolaget “. Προς το τέλος του 2021 ή στις αρχές του 2022, το μονοπώλιο προτίθεται να προωθήσει περαιτέρω την αειφόρο ανάπτυξη, τόσο από κοινωνική όσο και από περιβαλλοντική άποψη. Πρόκειται για την επισήμανση κρασιών που πληρούν όλες τις προϋποθέσεις. Η βιολογική καλλιέργεια σήμερα δεν αρκεί πλέον », λέει, αναφέροντας το παράδειγμα της Χιλής, η οποία συχνά προσφέρει κρασιά βασισμένα στην αειφόρο ανάπτυξη και το δίκαιο εμπόριο. Τα βιολογικά κρασιά επωφελήθηκαν από την κρίση του κορωνοϊού, καθώς οι πωλήσεις τους αυξήθηκαν κατά 17% το 2020 και αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τέταρτο της αγοράς. Αυτή η τάση θα συνεχιστεί, αλλά το Systembolaget αναφέρει ότι επιδιώκει τώρα “μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση”.
Πηγή keosoe.gr