Το κρασί αποτελούσε το μεγαλύτερο μέρος της αξίας των εξαγωγών, με μερίδιο 56,2% (που αντιστοιχεί σε περίπου 16,8 δισ. ευρώ), ακολουθούμενο από τα αποστάγματα/λίκερ με 29,7% (8,9 δισ. ευρώ) και την μπύρα με 11,5% (3,4 δισ. ευρώ).
Το συνολικό ποσό των 29,8 δισ. ευρώ ήταν περισσότερο από 10% πάνω από το προ της πανδημίας επίπεδο, με το ποσό του 2019 να ανέρχεται σε 26,9 δισ. ευρώ. Ωστόσο, το 2024 σημειώθηκε ετήσια πτώση σε σύγκριση με το ποσό των 30 δισ. ευρώ του 2023.
Πιο συγκεκριμένα, η κατανομή των στοιχείων του 2023, 17,1 δισ. ευρώ για το κρασί, 9,1 δισ. ευρώ για τα αποστάγματα/λίκερ και 3,5 δισ. ευρώ για την μπύρα, καταδεικνύει ότι οι εξαγωγές κάθε κύριας κατηγορίας ποτών έχασαν αξία μεταξύ 2023 και 2024. Όμως, οι εξαγωγές μηλίτη, πέρρυ, μέδου και σάκε που παράγονται στην ΕΕ (που ομαδοποιούνται ως μία κατηγορία) αυξήθηκαν στην πραγματικότητα από 472,5 εκατ. ευρώ σε αξία το 2023 σε 495,9 εκατ. ευρώ το 2024. Ομοίως, η αξία των εξαγωγών βερμούτ αυξήθηκε κατά 18,5 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 284,3 εκατ. ευρώ.
Η γαλλική σύνδεση
Ο μεγαλύτερος εξαγωγέας, υπεύθυνος για το τεράστιο 40,6% ή 12,1 δισ. ευρώ της συνολικής αξίας των εξαγωγών, ήταν η Γαλλία – τα δύο τρίτα (66,7%) αυτού του ποσού προήλθαν από τις πωλήσεις κρασιού, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του υπολοίπου (31,8%) ήταν οινοπνευματώδη ποτά/liqueurs.
Η Ιταλία ήταν στη δεύτερη θέση, με 20,2% οι πωλήσεις ποτών της χερσονήσου των Απένινων εξαρτώνται ακόμη περισσότερο από το κρασί, με το ποτό με βάση το σταφύλι να αποτελεί το 81,1% των εξαγωγών ποτών της το 2024, ποσό που αντιστοιχεί σε περίπου 4,9 δισ. ευρώ.
Τρίτη στην σειρά ήταν η Ισπανία (8,3%), ενώ οι Κάτω Χώρες ήταν τέταρτες (7,6%). Ωστόσο, ενώ το κρασί ήταν μακράν η πιο πολύτιμη κατηγορία για τους περισσότερους από τους κορυφαίους εξαγωγείς, για τους Ολλανδούς ήταν η μπύρα, με τη χώρα που έδωσε στον κόσμο τη Heineken να εξάγει μπύρα αξίας 1,3 δισ. ευρώ σε χώρες εκτός ΕΕ το 2024.
Προορισμοί
Οι ΗΠΑ ήταν σταθερά στην πρώτη θέση, καταλαμβάνοντας σχεδόν το ένα τρίτο (29,8%, 8,9 δισ. ευρώ) των εξαγωγών ποτών της ΕΕ προς χώρες εκτός ΕΕ το 2024, το μεγαλύτερο μέρος αυτού του ποσού, περίπου 4,9 δισ. ευρώ, οφειλόταν στις πωλήσεις κρασιού.
Στη δεύτερη θέση βρίσκεται το Ηνωμένο Βασίλειο, το οποίο είχε μερίδιο 16,5% (4,9 δισ. ευρώ), το εντυπωσιακό 68% του οποίου (3,3 δισ. ευρώ) αποτελείτο από κρασί.
Η Κίνα ήταν η τρίτη πιο πολύτιμη αγορά για τα ποτά που παράγονται στην ΕΕ, αγοράζοντας μερίδιο 5,3%, ενώ ο Καναδάς ήταν κοντά στην τέταρτη θέση με 5,2%. Πίσω τους ήταν η Ελβετία (4,7%).
Έπειτα, από τις πέντε κορυφαίες αγορές εκτός ΕΕ για τα αλκοολούχα ποτά, μόνο στην Κίνα το κρασί δεν ήταν η πιο πολύτιμη κατηγορία στη Λαϊκή Δημοκρατία, τα αλκοολούχα ποτά που παράγονται στην ΕΕ (45%, 0,7 δισ. ευρώ) ξεπέρασαν το κρασί (34%, 0,5 δισ. ευρώ).
Το ποσοστό αυτό προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη, δεδομένου ότι οι δασμοί του Πεκίνου στα ευρωπαϊκά αλκοολούχα ποτά στο πλαίσιο των «μέτρων αντιντάμπινγκ» προκάλεσαν μείωση κατά 9,6% στον όγκο των εξαγωγών κονιάκ προς την Κίνα, σύμφωνα με στοιχεία του Bureau National Interprofessionnel du Cognac.
Τέλος, η Κίνα δεν είναι η μόνη προβληματική αγορά για τις μάρκες ποτών με έδρα την ΕΕ. Ο δασμολογικός πόλεμος του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ με την Ευρώπη είδε τον κλάδο των αλκοολούχων ποτών να μπαίνει στα διασταυρούμενα πυρά, παρόλο που η προηγούμενη απειλή του για επιβολή εισφοράς 200% στα κρασιά και τα οινοπνευματώδη ποτά που παράγονται στην ΕΕ δεν εισήχθη.
ΠΗΓΗ: thedrinksbusiness
