Ένας από τους σαφέστερους δείκτες αυτής της αλλαγής είναι η αυξανόμενη συμμετοχή στον Dry January, όταν πολλοί επιλέγουν να απέχουν από το αλκοόλ για ένα μήνα. Το 2025, το 30% των Αμερικανών συμμετείχε στην πρωτοβουλία, σημειώνοντας αύξηση 36% από το 2024.
Αυτές οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συνήθειες αντικατοπτρίζονται στην αγορά. Τα στοιχεία αγορών της NCS δείχνουν ότι ο Ιανουάριος καταγράφει σταθερά τις χαμηλότερες πωλήσεις αλκοόλ στις ΗΠΑ. 2024, οι αγορές οινοπνευματωδών ποτών μειώθηκαν κατά 39% σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο, οι πωλήσεις κρασιού μειώθηκαν κατά 36% και οι πωλήσεις μπύρας, μηλίτη και σκληρού σόλτερ μειώθηκαν κατά 21%.
Ταυτόχρονα, η ζήτηση για μη αλκοολούχα ποτά αυξάνεται. Το 2024, οι αγορές μη αλκοολούχου μπύρας αυξήθηκαν κατά 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Οι καταναλωτές δείχνουν επίσης αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ποτά με THC και CBD, με το 26% των ερωτηθέντων το 2025 να εκφράζει την επιθυμία να δοκιμάσει αυτές τις επιλογές. Το ενδιαφέρον είναι υψηλότερο μεταξύ της γενιάς Z (38%) και των millennials (37%).
Η γενιά Z ηγείται της στροφής από το αλκοόλ
Η κινητήρια δύναμη πίσω από αυτό το κίνημα είναι η γενιά Z. Ένα πλήρες 65% των μελών της δηλώνει ότι σκοπεύει να πίνει λιγότερο το 2025, ποσοστό υψηλότερο από τους millennials (57%), τη Generation X (49%) και τους baby boomers (30%).
Επιπλέον, το 39% των ερωτηθέντων της Γενιάς Ζ δήλωσαν την πρόθεσή τους να υιοθετήσουν έναν τρόπο ζωής χωρίς αλκοόλ όλο το χρόνο, μια σημαντική αύξηση από το 2024. Αντίθετα, μόνο το 19% των millennials και της Generation X και μόλις το 10% των baby boomers εξέφρασαν την ίδια δέσμευση.
Η αναπτυσσόμενη αγορά μη αλκοολούχων ποτών
Το αυξανόμενο ενδιαφέρον για επιλογές χωρίς αλκοόλ έχει οδηγήσει σε μεγαλύτερη διαθεσιμότητα. Τον τελευταίο χρόνο, το 37% των Αμερικανών ανέφεραν ότι παρατήρησαν περισσότερες επιλογές μη αλκοολούχων ποτών σε εστιατόρια, μπαρ και καταστήματα λιανικής πώλησης. Η τάση αυτή είναι ακόμη πιο έντονη μεταξύ των νεότερων καταναλωτών, με το 53% της Gen Z και το 49% των millennials να παρατηρούν αύξηση των επιλογών.
Τα σούπερ μάρκετ παραμένουν το πιο συνηθισμένο μέρος για την αγορά μη αλκοολούχων ποτών (37%), ακολουθούμενα από τις μεγάλες αλυσίδες λιανικής πώλησης (30%). Εν τω μεταξύ, το 20% των καταναλωτών τα αγοράζει σε εστιατόρια.
Στρατηγικές μάρκετινγκ για την προσέλκυση νηφάλιων περίεργων καταναλωτών
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης διαδραματίζουν κεντρικό ρόλο στην προώθηση των μη αλκοολούχων ποτών. Μεταξύ των νεότερων καταναλωτών, το 35% της Gen Z και των millennials ανακαλύπτουν νέες επιλογές χωρίς αλκοόλ μέσω αυτών των πλατφορμών, σε σύγκριση με το 22% της Generation X και το 18% των baby boomers.
Παράλληλα, οι διαφημίσεις διασημοτήτων και επιρροών επηρεάζουν επίσης τις αποφάσεις αγοράς. Περισσότερο από το ένα τέταρτο (28%) των νεότερων καταναλωτών έχουν δοκιμάσει ένα μη αλκοολούχο ποτό που προωθείται από ένα δημόσιο πρόσωπο.
Όταν τα προϊόντα προωθούνται ως μέρος του νηφάλιου και περίεργου τρόπου ζωής, το 43% της γενιάς Z και το 33% των millennials είναι πιο πιθανό να τα αγοράσουν, σε σύγκριση με το 16% της γενιάς X και το 10% των baby boomers.
«Τα δεδομένα των τελευταίων τριών ετών είναι σαφή: οι νεότεροι καταναλωτές έχουν περισσότερα κίνητρα να πίνουν λιγότερο αλκοόλ από τους γονείς και τους παππούδες τους», δήλωσε ο Alan Miles, διευθύνων σύμβουλος της NCSolutions. «Οι μάρκες ποτών μπορούν να επωφεληθούν από αυτή την τάση στοχεύοντας στο σωστό κοινό, χρησιμοποιώντας τα κατάλληλα κανάλια και συνεργαζόμενες με παράγοντες επιρροής που προωθούν αυτόν τον τρόπο ζωής».
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως η μελέτη της NCSolutions βασίζεται σε ετήσιες έρευνες που πραγματοποιήθηκαν μεταξύ 2023 και 2025 μεταξύ των καταναλωτών των ΗΠΑ άνω των 21 ετών.