H Prowein, που γιόρτασε φέτος και την 30ή επέτειό της, – παρά τις απεργίες των Γερμανών σιδηροδρόμων – δέχθηκε στο Ντίσελντορφ το τριήμερο 10-12 Μαρτίου, 47.000 εμπορικούς επισκέπτες από 135 χώρες και 5.400 εκθέτες από 65 χώρες.
«Όλες οι διεθνείς αμπελουργικές περιοχές εκπροσωπήθηκαν στο Ντίσελντορφ», δήλωσε ικανοποιημένος από την προσέλευση στην Prowein o διευθυντής της έκθεσης, Peter Schmitz. Παραγωγοί από παντού, από τη Kαμπανία μέχρι την Ουκρανία συγκεντρώθηκαν στην έκθεση Messe Düsseldorf για να μοιραστούν τα προϊόντα τους.
Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το τεύχος 38 του Winetrails
Η καθηγήτρια Simone Loose, επικεφαλής του ινστιτούτου κρασιού και ποτών στο Πανεπιστήμιο Geisenheim και συγγραφέας της ετήσιας εμπορικής έκθεσης της Prowein, μίλησε για το θέμα της μείωσης της κερδοφορίας σε ολόκληρο τον αμπελοοινικό τομέα.
Σε όλο τον κόσμο, οι βιομηχανίες του οίνου αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Σύμφωνα με την πιο πρόσφατη έκθεση Prowein, οι πιο διαδεδομένες οικονομικές προκλήσεις επηρέασαν τις περισσότερες οινικές επιχειρήσεις το 2023 έναντι του 2022: συνολικά 48% ήταν η μείωση της κατανάλωσης κρασιού παγκοσμίως, ενώ επισήμανε ότι αυτό έχει «ισχυρή» ή «πολύ ισχυρή» επίδραση στις επιχειρήσεις, αναφορικά με την μείωση της τάξης του 30% του προηγούμενου έτους. Εν τω μεταξύ, το 47% δήλωσε ότι η χαμηλή κερδοφορία επηρεάζει την επιχείρησή τους έναντι του 38% το 2022. Το ποσοστό είναι 45% για την κλιματική αλλαγή το 2023, ενώ το 2022 ήταν 40%.
Οι προοπτικές είναι ελαφρώς πιο θετικές όταν πρόκειται για το 2024. Ενώ οι περισσότερες εταιρείες αναμένουν περαιτέρω αύξηση του κόστους, η πλειοψηφία αναμένει ότι η αύξηση θα είναι μέτρια καθώς ο πληθωρισμός παραμένει σταθερός.
Υπάρχει άφθονη αισιόδοξη ενέργεια στο πλαίσιο της μεγαλύτερης έκθεσης κρασιού στον κόσμο. Μία από τις πιο πρόσφατες προσθήκες στην Prowein, και η συζήτηση για «μηδενικό αποτύπωμα» στο περιβάλλον (zero zone), βρίσκεται δίπλα στις ζώνες της αστικής γαστρονομίας, συσκευασίας και σχεδιασμού. Η Loose πιστεύει ότι η βιομηχανία κρασιού πρέπει να κλίνει σε αυτό το επιχειρηματικό πνεύμα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους μικρότερους παραγωγούς. Σε έναν εξαιρετικά κατακερματισμένο κλάδο, τονίζει πώς τα οινοποιεία πρέπει, όσον αφορά τις πωλήσεις και τη δέσμευση τουλάχιστον, να γίνουν πιο «εταιρικά» και να αγκαλιάσουν την τεχνολογία σε μεγαλύτερο βαθμό για να επιβιώσουν. Κατά την ίδια, «Η βιομηχανία κρασιού είναι χρόνια πίσω από άλλους τομείς όσον αφορά την τεχνολογική πρόοδο. Τα δύο τρίτα των παραγωγών δεν χρησιμοποιούν καν το Excel, πράγμα που σημαίνει ότι δεν αναλύουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες».
Επίσης, με αυξημένη παρουσία ήταν ο τομέας χαμηλών και μη αλκοολούχων ποτών, προσφέροντας μια αντανάκλαση των δυνατοτήτων που έχει αυτή η κατηγορία. Μάλιστα στν τελευταία έκδοση του Business Report της ProWein επισημαίνεται πώς «δεν συμφωνούν όλοι ότι πρέπει να πίνουν κρασί», με τους νεότερους καταναλωτές να αποφεύγουν ιδιαίτερα το αλκοόλ. Άλλες τάσεις που τονίστηκαν στην έκθεση ήταν η χρήση της ρομποτικής στους αμπελώνες, το θέμα της ξηρασίας, οι εναλλακτικές συσκευασίες και τα ανθεκτικά στους μύκητες σταφύλια PiWi.
Να σημειωθεί ότι η ProWein 2025 θα διεξαχθεί στο Ντίσελντορφ από τις 16 έως τις 18 Μαρτίου και η ProWine Tokyo θα πραγματοποιηθεί τον επόμενο μήνα από τις 10 έως τις 12 Απριλίου.