Σε μια περιφέρεια όπου η Γενιά Ζ πλέον ξεπερνά σε αριθμό τους “Boomers”, η Société des Alcools du Québec (SAQ) έπρεπε να εξελιχθεί σύμφωνα με τα μηνύματα της εποχής. Πριν από λίγους μήνες ανακοινώθηκε, η άφιξη των “μίνι καταστημάτων” και αυτός ο μήνας σηματοδοτεί ένα νέο σημείο καμπής στην ιστορία του μονοπωλίου των αλκοολούχων ποτών. Εξηγώντας ότι οι κάτοικοι του Québec έχουν πλέον «μια διαφορετική σχέση με το αλκοόλ» και ότι, με τις δημογραφικές αλλαγές, τα καταστήματα του μονοπωλίου «δεν βρίσκονται πλέον αυτόματα στο δρόμο» της νεότερης πελατείας, η SAQ δοκιμάζει την ιδέα των «μίνι καταστημάτων» σε υπάρχοντα σημεία πώλησης σε αστικές περιοχές. Τα πρώτα τέσσερα καταστήματα θα προσφέρουν μια περιορισμένη επιλογή περίπου τριάντα προϊόντων σε όλες τις κατηγορίες. «Ο στόχος δεν είναι να ανταγωνιστούμε τα υποκαταστήματα, αλλά μάλλον να προσφέρουμε στους πελάτες μια λύση», σύμφωνα με ανακοίνωση της SAQ. «Τα σημεία πώλησης που επιλέχθηκαν για το πιλοτικό έργο εντοπίστηκαν με βάση τις υποεκμεταλλευόμενες αγορές στο Grand Montreal».
Εκκίνηση μικρής κλίμακας
Η ιδέα θα δοκιμαστεί με διαφορετικούς συνεργάτες και μορφές καταστημάτων – όλα εκ των οποίων διαθέτουν ήδη άδεια πώλησης οινοπνευματωδών ποτών – και με διαφορετικούς τύπους πελατών. Ο στόχος είναι «να διασφαλιστεί η βελτιστοποίηση και η κερδοφορία της ενέργειας πριν από μια μεγαλύτερης κλίμακας κυκλοφορία», εξηγεί η SAQ. Καθ’ όλη τη διάρκεια της πιλοτικής φάσης, η προσφορά θα προσαρμόζεται και θα εξατομικεύεται σε κάθε μίνι υποκατάστημα. Εάν η ιδέα αποφέρει τα αναμενόμενα αποτελέσματα, περίπου 100 μίνι υποκαταστήματα θα μπορούσαν να ανοίξουν μέσα στο επόμενο έτος. Προς το παρόν, το έργο αυτό διεξάγεται σε μικρή κλίμακα «για να μάθουμε από αυτό», τονίζει η SAQ. Ακόμα κι αν η πρωτοβουλία αποκτήσει δυναμική τους μήνες, η γκάμα των προσφερόμενων προϊόντων δεν θα επεκταθεί, αλλά μάλλον θα βελτιωθεί. Όσον αφορά το επιχειρηματικό μοντέλο, τα προϊόντα θα πωλούνται στους λιανοπωλητές σε χαμηλότερη τιμή, ώστε να μπορούν να τα διαθέσουν στην ίδια θέση όπως στα υποκαταστήματα και έτσι να δημιουργήσουν περιθώριο κέρδους.
Προσβασιμότητα και Αυθορμητισμός
Ο στόχος του μονοπωλίου του Québec είναι να προσαρμοστεί στις νέες καταναλωτικές συνήθειες και να στοχεύσει σε πελάτες που δεν συχνάζουν στα υποκαταστήματά του. «Οι τρόποι μας πρέπει να εξελιχθούν ώστε να είναι πιο ευθυγραμμισμένοι με όλους τους πελάτες μας, τους σημερινούς και τους αυριανούς, προκειμένου να παραμείνουν αποτελεσματικοί μακροπρόθεσμα», τονίζει ο Διευθύνων Σύμβουλος της SAQ, Jacques Farcy. Σημειώνοντας ότι οι καταναλωτές αναζητούν μεγαλύτερη προσβασιμότητα και αυθορμητισμό και λιγότερο προγραμματισμένες αγορές, το μονοπώλιο σημειώνει επίσης ότι «οι κάτοικοι του Québec δεν είναι άτρωτοι στην παγκόσμια τάση μείωσης της κατανάλωσης και αναζητούν όλο και περισσότερο εναλλακτικές λύσεις στα αλκοολούχα ποτά».
Παράδοση κατ’ οίκον
Σε αυτό το πλαίσιο, η SAQ σκοπεύει επίσης να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ανάγκη για ευκολία, ξεκινώντας ένα πιλοτικό έργο παράδοσης στο σπίτι σε αστικές περιοχές. Το έργο, που είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει αυτόν τον μήνα, τελικά αναβλήθηκε: «Έχουμε ξεκινήσει συζητήσεις με αρκετές πλατφόρμες [παράδοσης], αλλά η επιλογή μας δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί», πρόσθεσε η κυβερνητική υπηρεσία. «Μπορεί να χρειαστεί περισσότερος χρόνος από τον αναμενόμενο για να υλοποιηθεί, καθώς επιθυμούμε να δομήσουμε σωστά αυτό το δοκιμαστικό έργο πριν από την επίσημη έναρξή του». Ο απώτερος στόχος είναι να προσφέρουμε περίπου 150 προϊόντα για παράδοση μέσω αυτών των πλατφορμών. Μια άλλη εξέλιξη εντός του μονοπωλίου: το κλείσιμο ορισμένων υποκαταστημάτων, «τα οποία δεν βρίσκονται πλέον στο καλύτερο μέρος για να ενταχθούν στο αγοραστικό ταξίδι του πελάτη και επομένως δεν βιώνουν την επιθυμητή επισκεψιμότητα».
Ανάμεικτα αλλά αποκαλυπτικά αποτελέσματα
Τα στοιχεία που δημοσίευσε η SAQ στις αρχές Ιουνίου υποστηρίζουν τη σημασία αυτής της στρατηγικής κατεύθυνσης. Για το οικονομικό έτος 2024-2025, οι πωλήσεις σε υποκαταστήματα και εξειδικευμένα κέντρα μειώθηκαν κατά 2,4%, συνοδευόμενα από μείωση του όγκου κατά 4,6%. Αντίθετα, οι διαδικτυακές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 2,6%, ενώ το κανάλι χονδρικής πώλησης ειδών παντοπωλείου κατέγραψε σημαντική ανάπτυξη: +9,7% σε αξία και +5,9% σε όγκο. Αυτά τα αποτελέσματα αντικατοπτρίζουν την εξέλιξη των καταναλωτικών συνηθειών και επικυρώνουν τη διαφοροποίηση των καναλιών διανομής υπέρ της ευκολίας και της προσβασιμότητας.
ΠΗΓΗ: ΚΕΟΣΟΕ
