Το Sustainable Wine Roundtable (SWR), μια ανεξάρτητη πλατφόρμα που δημιουργήθηκε για τη βελτίωση της βιωσιμότητας στον κλάδο του κρασιού, εγκαινίασε τον Οκτώβριο του 2023 τη συμφωνία για το βάρος της φιάλης.
Η συμφωνία ακολούθησε μια εξάμηνη μελέτη σχετικά με τη μείωση του βάρους των φιαλών που συγχρηματοδοτήθηκε από τα μέλη της SWR που δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση, συμπεριλαμβανομένων της φινλανδικής Alko, της Lidl GB, της Systembolaget στη Σουηδία, της The Wine Society και της Whole Foods Market στις ΗΠΑ.
Ο αρχικός της στόχος ήταν να μειώσει το σημερινό μέσο μέγεθος φιάλης για φιάλες άκρατου κρασιού των 750 ml μεταξύ των μελών της λιανικής πώλησης από 550g σε 420g πριν από το τέλος του 2026.
Τώρα, λίγο περισσότερο από ένα χρόνο μετά την έναρξή της, η SWR έχει 1,5 δισεκατομμύριο φιάλες στο πλαίσιο της συμφωνίας.
Πιο συγκεκριμένα, σε ένα διαδικτυακό σεμινάριο που περιγράφει λεπτομερώς την πρόοδο που έχει σημειώσει ο οργανισμός το 2024, ο διευθυντής ερευνών Δρ Peter Stanbury δήλωσε ότι η συμφωνία καλύπτει επομένως το 5% του συνόλου του αποστάγματος οίνου που πωλείται σε φιάλες των 750 ml σε όλο τον κόσμο. Το γυαλί ευθύνεται για το 50% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κάθε φιάλης κρασιού. Η SWR υπολόγισε ότι η συμφωνία της για το βάρος των φιαλών εξοικονομεί επομένως 144.428 τόνους CO2 από την ατμόσφαιρα κάθε χρόνο, που ισοδυναμεί με 18.000 νοικοκυριά.
Οι βασικοί συντελεστές της συμφωνίας ήταν παρόντες στην ανακοίνωση, η οποία πραγματοποιήθηκε χθες Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου. Το αμερικανικό μέλος Whole Foods, το οποίο διαθέτει περισσότερα από 500 καταστήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες, τον Καναδά και το Ηνωμένο Βασίλειο, δεσμεύτηκε να έχει όλα τα αποστάγματα κρασιά της δικής του ετικέτας σε φιάλες των 750 ml βάρους κάτω των 420 γραμμαρίων μέχρι την εσοδεία του 2025.
Παράλληλα, ο Rick Eplawy, ο οποίος εκπροσωπούσε την επιχείρηση, δήλωσε ότι η Whole Foods σταμάτησε να συνεργάζεται ακόμη και με έναν μη κατονομαζόμενο προμηθευτή που αρνήθηκε να συμμορφωθεί με τη Συμφωνία για το Βάρος της Φιάλης.
Προτίμηση των καταναλωτών
Οι συμμετέχοντες στη χθεσινή ομιλία τόνισαν την αλλαγή που πρέπει να συμβεί στο καταναλωτικό αίσθημα προκειμένου να προχωρήσει ο σκοπός.
Ο Stanbury σχολίασε ότι ενώ το βάρος της φιάλης «είναι μόνο ένας από τους μυριάδες παράγοντες που επηρεάζουν την επιλογή του καταναλωτή», εξακολουθεί να είναι σημαντικός.
Έπειτα, η Δρ Laura Catena, γιατρός, συγγραφέας και αμπελουργός τέταρτης γενιάς από την Αργεντινή στην Bodega Catena Zapata, τόνισε τη σημασία της αντίληψης της ποιότητας και τη σχέση της με το βάρος της φιάλης. Υποστήριξε ότι οι παραγωγοί έχουν την ευθύνη να τοποθετούν κρασιά υψηλότερης ποιότητας σε ελαφρύτερες φιάλες. Η Catena επέκρινε τις μάρκες που επικεντρώνονται μόνο στο να ελαφρύνουν τα κρασιά τους εισαγωγικού επιπέδου. «Η μεγάλη μου ανησυχία είναι ότι αυτό δημιουργεί λάθος μήνυμα για τους καταναλωτές», σημείωσε η ίδια.
Συμπληρωματικά, η βρετανική πολυεθνική Tesco, η οποία είναι επίσης μέλος της Συμφωνίας Βάρους Μπουκαλιών του SWR, αντιμετωπίζει το ίδιο ζήτημα. «Υπάρχει η αντίληψη ότι οι βαρύτερες φιάλες κάνουν το κρασί καλύτερο», δήλωσε ο Joe Olding, βοηθός αγοραστή για τα οπωροφόρα κρασιά, τα κρασιά με χαμηλό & χωρίς αλκοόλ και τις μικρές μορφές στην Tesco.
Το σούπερ μάρκετ έχει δεσμευτεί να επιτύχει καθαρό μηδενικό ισοζύγιο μέχρι το 2050 σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού του. Η μπύρα, το κρασί και τα οινοπνευματώδη ποτά έχουν μακράν τις βαρύτερες συσκευασίες από οποιονδήποτε τομέα της επιχείρησης, πράγμα που σημαίνει ότι η κατηγορία αποτελεί βασικό μέλημα όταν πρόκειται για την επίτευξη των στόχων. Η Tesco είναι υπεύθυνη για περίπου μία στις τρεις φιάλες κρασιού που πωλούνται στο Ηνωμένο Βασίλειο και ο Olding δήλωσε ότι η ελαφρύτερη συσκευασία αποτελεί βασική εστίαση για τον τομέα της επιχείρησής του.
Τέλος, η Tesco έχει αρχίσει να εξετάζει πώς μπορεί να ελαφρύνει ορισμένα από τα προϊόντα της υψηλότερης κατηγορίας και εστιάζει την προσοχή της στα αφρώδη κρασιά, μεταβαίνοντας από μια φιάλη 720 γραμμαρίων σε μια φιάλη 600 γραμμαρίων για το Tesco Finest Prosecco.
ΠΗΓΗ: thedrinksbusiness.com