Πιστή στο πλάνο της να δουλέψει το αµπέλι που φύτευσε το 1987, παρά τις εµπλοκές που ταλαιπώρησαν την ελληνική ύπαιθρο σε αυτό το διάστηµα των 30 και πλέον ετών, η οικογένεια Καζάκη έχει καταφέρει σήµερα να διαθέτει στις διεθνείς αγορές προϊόντα σήµα κατατεθέν της ελληνικής παράδοσης σε µια premium εκδοχή της.
Τα 15 στρέµµατα στη Νέα Γωνιά Χαλκιδικής µε σταφύλι Victoria, δηµοφιλής ποικιλία τότε στην αγορά της Γερµανίας ώσπου ο πόλεµος στη Γιουγκοσλαβία δυσκόλεψε τις εξαγωγές και πίεσε τις τιµές, έχουν γίνει σήµερα 143 στρέµµατα µε ζωηρές Σουλτανίνες που την άνοιξη δίνουν αµπελόφυλλα και τον Αύγουστο έναν µεθυστικό καρπό που µεταποιείται σε γλυκά του κουταλιού, µαρµελάδα, πετιµέζι και ένα σπάνιο απόσταγµα το οποίο διατίθεται στις ευρωπαϊκές αγορές µε τιµή 450 ευρώ η φιάλη.
«Όλοι στα χωριά µας ξεκίνησαν το 1990 να ξηλώνουν τα σταφύλια και να βάζουν ελιές ή άλλες καλλιέργειες, λόγω των δυσκολιών στην εξαγωγή. Εµείς το συνεχίσαµε» αναφέρει στην Agrenda ο Πάγκαλος Καζάκης, που από το 1997 έχει αναλάβει το κοµµάτι της παραγωγής στην οικογενειακή επιχείρηση Αµπελουργικός Οίκος Καζάκη.
Όπως µας λέει, κινητήριος δύναµη της επιχείρησης παραµένουν τα Αµπελόφυλλα της Μαριάννας, της µητέρας του. «Αυτά είναι που µας δίνουν ώθηση ή που µας κόβουν όταν η χρονιά δεν είναι καλή» λέει.
Ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 η µητέρα του, Μαριάννα, µάζευε και συσκεύαζε για τις δικές της ανάγκες αµπελόφυλλα κάθε άνοιξη. Η συστηµατική παρασκευή και διάθεση στο εµπόριο ξεκίνησε την άνοιξη του 1995 µετά από παρότρυνση των γνωστών της. Μια παραγωγή 500 βάζων των 400 γραµµαρίων ήταν αρκετή για να πάρει µπρος η µηχανή.
Εξαγωγές σε 20 χώρες και μια θέση στην κάβα «ξεχωριστών ανθρώπων»
Τα τελευταία 10 χρόνια η επιχείρηση έχει δώσει ιδιαίτερη έµφαση στο κοµµάτι των εξαγωγών, καταφέρνοντας να αυξήσει από το 3% που ήταν στο 40% το µερίδιο των διεθνών πωλήσεων στον συνολικό τζίρο των 900.000 περίπου ευρώ.
Ώθηση σε αυτό έδωσε και η προσέγγιση που επεδίωξε ο Πάγκαλος Καζάκης, ώστε ο χαρακτήρας του premium να βασίζεται αποκλειστικά στην ποιοτική υπεροχή της πρώτης ύλης. «Αν δεν έχεις καλή πρώτη ύλη δεν µπορείς να κάνεις τίποτα» ανέφερε, λέγοντας ότι πάνω σε αυτή τη λογική βασίζει και την παραγωγή του αποστάγµατος σταφυλιού Abelon που κυκλοφόρησε στην αγορά πριν από µόλις δύο µήνες. «∆εν είναι ένα απλό τσίπουρο» εξηγεί ο ίδιος, λέγοντας πως οι φιάλες που κυκλοφόρησαν φέτος προέρχονται από σταφύλι που συγκοµίστηκε το 2016. «Έβγαλα έξι βαρέλια τότε και φέτος που επίσης η χρονιά ήταν εξαιρετική λέω να βγάλω άλλα τόσα», αναφέρει.
«Έφτιαξα το Abelon σύµφωνα µε τις δικές µου προτιµήσεις, σκεπτόµενος τους -ανά τον κόσµο- απαιτητικούς καταναλωτές. Η παρουσία του σε ελάχιστες κάβες και σε πάρα πολύ ιδιαίτερους χώρους, αλλά και στις επιχειρήσεις και τα σπίτια ξεχωριστών ανθρώπων ήταν πάντα στο µυαλό µου», προσθέτει ο ίδιος.
Το εν λόγω ποτό αποστάζεται δύο φορές σε χάλκινα καζάνια και παλαιώνει, για περισσότερα από τρία χρόνια, σε βαρέλια γαλλικής δρυός, φτιαγµένα σύµφωνα µε τις απαιτήσεις του 47χρονου σήµερα αποσταγµατοποιού από δεξιοτέχνες ειδικούς, εξαιρετικών οίκων βαρελοποιίας της Κεντρικής Γαλλίας.
«Ανοίγω κάθε βαρέλι ξεχωριστά και το απόσταγµα κάθε βαρελιού εµφιαλώνεται αφιλτράριστο, «κατεβασµένο» στο 48%Vol. και µετά από τουλάχιστον έξι µήνες ωρίµανσης» συνεχίζει ο κ. Καζάκης. Αυτή τη στιγµή, το προϊόν υπάρχει στο San Francisco, στη Νέα Υόρκη (Hamptons), στη νοτιοδυτική Γαλλία, στο Μόναχο, στη Ζυρίχη και στο Τορόντο. «Ετοιµάζω αποστολές για Γκέτεµποργκ, Virginia, Άµστερνταµ, Τέξας, Βρυξέλλες και Ντουµπάι», καταλήγει.
Ολόκληρο το αφιέρωμα εδώ: