του Λεωνίδα Λιάμη
Για το απαιτητικό εγχείρημα έχει επιλεγεί η ποικιλία «Λημνιό», η οποία θεωρείται λόγω και της γειτνίασης της Ιερισσού με τη Λήμνο, τον τόπο προέλευσης της- πως είναι εκείνη που χρησιμοποιούνταν και κατά την αρχαιότητα για τον «Ακάνθιο Οίνο», ενώ ταυτόχρονα θα ακολουθηθεί κι ένας τρόπος οινοποίησης που έρχεται από το παρελθόν της περιοχής.
«Είναι μια τεχνοτροπία που είδαμε ότι έκαναν οι κάτοικοι της Ιερισσού και θεωρούμε ότι προέρχεται από τα αρχαία χρόνια», αποκαλύπτει στο «Wine Trials» και την «Agrenda», ο γενικός διευθυντής του οινοποιείου, Άγγελος Ζαμάνης, διευκρινίζοντας πως «περί το 10% έως 20% από τα σταφύλια που προέρχονται από ένα αμπελοτεμάχιο 3,5 στρεμμάτων, αρχικά λιάζονται και στη συνέχεια ενυδατώνονται με θαλασσινό νερό».
Το πλάνο προβλέπει η πρώτη εμφιάλωση να γίνει τον Οκτώβριο, μετά τον τρύγο του 2022 κι ο οίνος που θα προκύψει θα είναι ένα 100% Λημνιό και θα ονομάζεται «Ιερίς Οίνος», ενώ στο μέλλον θα γίνουν και πειράματα σε αμφορείς για να εξελιχθεί η τεχνοτροπία του.
«Είναι κρασί του 2021 κι έχει περάσει τουλάχιστον 6 μήνες από βαρέλι. Είναι προϊόν πειραματισμού και μεγάλης μελέτης και θέλουμε να είναι premium προϊόν μόνο για συλλέκτες και οινόφιλους οι οποίοι μπορούν να καταλάβουν τη δουλειά που έχουμε κάνει», εξηγεί ο κ. Ζαμάνης και συμπληρώνει ότι «ως εκ τούτου, δεν θέλουμε να ξεπεράσει τις 300 φιάλες, για να είναι ένα κόσμημα στο κελάρι του κάθε συλλέκτη που θα μπορεί να παλαιώσει για πάνω από 10 χρόνια».
Η αναγέννηση του Ακάνθιου Οίνου αποτελεί ένα μεγάλο στοίχημα για το οινοποιείο, το οποίο εξάγει τις μεγαλύτερες ποσότητες παραγωγής του στη Γαλλία, όπου οι καταναλωτές προτιμούν περισσότερο ερυθρά κρασιά και όπως αναφέρει ο συνομιλητής μας «επιδίωξή μας είναι να υπάρχει ένα δυνατό Λημνιό στη γαλλική αγορά». Στο πλαίσιο αυτό, το σχέδιο της εταιρείας είναι εφεξής να αναζητήσει δικαιώματα για νέες φυτεύσεις Λημνιού στον ιδιόκτητο αμπελώνα της, που αυτή τη στιγμή εκτείνεται σε 70 στρέμματα στην περιοχή Ξηροπόταμος Χαλκιδικής.
Η ενίσχυση των ελληνικών ποικιλιών αφορά και στο Βιδιανό, για το οποίο υπήρξε μέσα στον Ιούνιο με νέα εμφιάλωση. «Είναι ένα πολύ premium κρασί, του οποίου η ζύμωση έχει γίνει σε βαρέλι. Η ετικέτα του είναι το «Βήτα» και σε αυτή αναγράφονται οι τρόποι οινοποίησής του, δηλαδή η ζύμωση σε βαρέλι, η θερμοκρασία κλπ», επισημαίνει ο κ. Ζαμάνης και τονίζει πως «δεν θα υπερβεί τις 80 φιάλες φέτος. Είναι ένα πολύ συμπυκνωμένο κρασί, με ιδιαίτερα αρώματα και πολύ όμορφη βοτανικότητα. Ουσιαστικά θα είναι ένα κομμάτι το οποίο επιδέχεται και παλαίωση, καθώς όπως είπα έχει περάσει και σε βαρέλι και μένει πλέον να δούμε την εξέλιξή του πώς θα είναι».
Μέσα στο 2022 το οινοποιείο έκανε και μια ακόμη νέα εμφιάλωση, το Αμμουλιανή Λευκό, ένα Μοσχάτο Αλεξανδρείας, το οποίο ήρθε για να πλαισιώσει το Αμμουλιανή Ροζέ που εμφιαλώθηκε το 2021 και από τον Ιούλιο έκανε sold out. «Είναι δύο κρασιά που διαφημίζουν το μοναδικό νησί της Χαλκιδικής. Είναι εξαγωγικά κρασιά, το μεγαλύτερό τους μέρος πωλείται στη Γαλλία ή στην Κύπρο», μας ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ως προς τον τρόπο οινοποίησης, γενικά το Domaine Agrovision έχει πειραματιστεί με τρεις τύπους παλαίωσης κρασιού. Στο κελάρι, μέσα στη θάλασσα, όπου έχουν ποντιστεί φιάλες στα 20 μέτρα βάθος και στο έδαφος, σε βάθος από 30 εκατοστά έως και ένα μέτρο.
«Έχουμε έρθει σε επαφή με το πανεπιστήμιο Λήμνου γιατί σχεδιάζουμε να κάνουμε οργανοληπτικό έλεγχο και χημική ανάλυση για να δούμε πώς επιδρά ο κάθε τρόπος παλαίωσης στο κρασί, αλλά ταυτόχρονα και έλεγχο αποτύπωσης της ετικέτας. Δηλαδή πώς μπορεί ο καταναλωτής βλέποντας απλώς το μπουκάλι του κρασιού που έχει παλαιώσει στη θάλασσα, εάν του δημιουργηθούν θετικές σκέψεις ή όχι από την παρουσία κοχυλιών και στρειδιών πάνω στο μπουκάλι, όπως και αντίστοιχα για τις φιάλες που βγάζουμε από το έδαφος να το επιλέξει ή όχι», επισήμανε. Πρόσθεσε δε, πως «στην ίδια λογική θα κάνουμε και εργασία με την οποία θα αποδείξουμε πως το κρασί είναι και πύλη εξαγωγών. Έχουμε ήδη μελετήσει ανθρώπους οι οποίοι καταναλώνουν το κρασί μας για παράδειγμα στην Αμμουλιανή, σε ένα παραθαλάσσιο μέρος και θα δούμε τους ίδιους ανθρώπους πώς θα συμπεριφερθούν σαν καταναλωτές όταν το βρουν στην αγορά τους, π.χ. στη Ρουμανία, τη Βουλγαρία ή τη Ρωσία, όταν το ανασύρουν και καταναλωτές οι οποίοι δεν έχουν επισκεφτεί την Ελλάδα και απλώς το βλέπουν στο ράφι. Εκτιμούμε πως άνθρωποι οι οποίοι ήδη έχουν επισκεφτεί την Ελλάδα και θα το εντοπίσουν στις εκεί αγορές, θα είναι πιο εύκολο για να το ανασύρουν. Άρα ουσιαστικά ο τουρισμός και η κατανάλωση τοπικών προϊόντων είναι πύλη εξαγωγών».
Ως προς τη δυναμικότητα του οινοποιείου, ο κ. Ζαμάνης αποκάλυψε ότι το «Λευκό Αμμουλιανή» κυκλοφορεί σε κοντά 2.500 φιάλες, 1.900 είναι το «Ροζέ Αμμουλιανή», περίπου 2.700 φιάλες είναι το «Λευκό 20», ένα μονοποικιλιακό Sauvignon, ενώ το «Ροζέ 20» δεν ξεπερνά και αυτό τις 2.500 φιάλες και υπάρχουν και το «Ιερίς Οίνος» που ξεπερνά τις 7.000 φιάλες και άλλες σχεδόν 4.000 φιάλες είναι το «ερυθρό 20». «Συνολικά το 2021 ξεπεράσαμε τις 23.400 φιάλες και ο στόχος μας είναι να πάμε άμεσα στις 45.000 φιάλες», σημειώνει ο έμπειρος μάνατζερ και υπογραμμίζει ότι «η αγορά μας ξεπερνά. Τα κρασιά μας γίνονται όλα sold out και για αυτό προσπαθούμε να βρούμε νέες άδεις φύτευσης για να αυξήσουμε την παραγωγή μας».