Κατά τη διάρκεια του πρόσφατου Unified Wine & Grape Symposium, ο αναλυτής της αγοράς Danny Brager περιέγραψε την αγορά αλκοολούχων ποτών ως ένα «παιχνίδι μηδενικού αθροίσματος», όπου η ανάπτυξη ενός τμήματος έρχεται εις βάρος ενός άλλου. Ο Brager προέτρεψε τους οινοπαραγωγούς να διερευνήσουν νέες ευκαιρίες ανάπτυξης, όπως η ανάπτυξη οίνων με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ και μη αλκοολούχων οίνων. Αν και οι κατηγορίες αυτές αντιπροσωπεύουν επί του παρόντος μικρό μερίδιο των συνολικών πωλήσεων, ο Brager τόνισε ότι οι δυνατότητές τους δεν πρέπει να υποτιμηθούν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της NIQ, οι πωλήσεις μη αλκοολούχων οίνων στις ΗΠΑ θα φτάσουν τα 89,9 εκατομμύρια δολάρια το 2024, σημειώνοντας αύξηση 27% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Την ίδια περίοδο, οι πωλήσεις επιτραπέζιου κρασιού μειώθηκαν κατά 7%. Σε σύγκριση με το 2021, οι πωλήσεις μη αλκοολούχου κρασιού αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 88%. Παρόλο που η κατηγορία αυτή αντιπροσωπεύει μόνο το 0,35% των συνολικών πωλήσεων οίνου, αν έφτανε το 2% – το σημερινό μερίδιο της μη αλκοολούχου μπύρας στην κατηγορία της, θα μπορούσε να δημιουργήσει επιπλέον 5,8 εκατομμύρια κιβώτια που πωλούνται ετησίως.
Παράλληλα, η αύξηση της παραγωγής οίνων χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ και μη αλκοολούχων οίνων έχει τροφοδοτηθεί από τη ζήτηση των καταναλωτών για πιο υγιεινές επιλογές. Η Courtney Cochran, ιδρύτρια της LoNo Wine Company, σημείωσε ότι η τάση αυτή επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, καθώς οι καταναλωτές αναζητούσαν ποτά ευθυγραμμισμένα με τους στόχους ευεξίας τους. Η Cochran εξήγησε ότι το 2015 εμφανίστηκε η έννοια των αλκοολούχων ποτών «sessionable», σχεδιασμένων για παρατεταμένη κατανάλωση χωρίς δυσμενείς επιπτώσεις. Η προσέγγιση αυτή υποστήριξε την ανάπτυξη κρασιών με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε αλκοόλ που εξακολουθούν να προσφέρουν την παραδοσιακή οινική εμπειρία.
Το 2024, τα κρασιά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ παρουσίασαν μεγαλύτερες δυνατότητες υιοθέτησης από τα μη αλκοολούχα κρασιά, καθώς διατηρούν καλύτερα τη γεύση και την εμπειρία του παραδοσιακού κρασιού. Οι οίνοι χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ έχουν συνήθως περιεκτικότητα σε αλκοόλ μεταξύ 7% και 10%.
Σύμφωνα με την Christine Mahaffy, insights manager της Republic National Distributing Company, το συνδυασμένο τμήμα των κρασιών χαμηλής και μη αλκοολικής περιεκτικότητας αντιπροσωπεύει μια αγορά αξίας σχεδόν 500 εκατομμυρίων δολαρίων. Η Mahaffy επεσήμανε ότι τα κρασιά με λιγότερο από 7% αλκοόλ πρέπει να περιλαμβάνουν διατροφική επισήμανση, ένα χαρακτηριστικό που απευθύνεται ιδιαίτερα στους νεότερους καταναλωτές.
Μια έρευνα της Datassential του 2024 διαπίστωσε ότι το 30% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι θα κατανάλωνε ποτά χαμηλής περιεκτικότητας ή μη αλκοολούχα ποτά όλο το χρόνο, ενώ το 56% ανέφερε ότι θα επέλεγε τέτοια ποτά σε απογευματινές ή νωρίς το βράδυ κοινωνικές συγκεντρώσεις. Η μετατόπιση αυτή αντανακλά μια ευρύτερη κοινωνική αλλαγή, με τη μέτρια κατανάλωση να κερδίζει έδαφος έναντι της ημερήσιας ή βαριάς κατανάλωσης το Σαββατοκύριακο.
Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών δημιούργησε νέες ευκαιρίες για την οινική βιομηχανία να διευρύνει τις περιστάσεις κατανάλωσης. Σύμφωνα με την Kim Kulchycki, διευθύντρια μάρκετινγκ της Rack & Riddle, οι καταναλωτές δεν εγκαταλείπουν εντελώς το αλκοόλ, αλλά αντίθετα επιλέγουν συγκεκριμένες στιγμές για κατανάλωση. Η Rack & Riddle ανακοίνωσε πρόσφατα μια συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία Solos, η οποία ειδικεύεται στην τεχνολογία δέσμευσης αρωμάτων, για τη βελτίωση της παραγωγής μη αλκοολούχων κρασιών στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί πως η τεχνολογία παίζει καθοριστικό ρόλο σε αυτόν τον μετασχηματισμό. Ο Matt Hughes, γενικός διευθυντής του τμήματος αποαλκοολοποίησης της Prodilem, μητρικής εταιρείας της Solos, εξήγησε ότι οι προηγούμενες διαδικασίες εκχύλισης αλκοόλης δυσκολεύονταν να διατηρήσουν τα χαρακτηριστικά αρώματα του κρασιού. Το σύστημα της Solos επιτρέπει πλέον τον διαχωρισμό των αρωματικών ενώσεων από την αλκοόλη και την επανεισαγωγή τους στο τελικό μη αλκοολούχο προϊόν, βελτιώνοντας το αισθητηριακό προφίλ του.
Οι παραγωγοί υιοθετούν επίσης νέες τεχνικές για να διατηρήσουν την υφή και το σώμα του κρασιού χωρίς την προσθήκη ζάχαρης, μια πρακτική που εγείρει ανησυχίες στους καταναλωτές που είναι ευαισθητοποιημένοι σε θέματα υγείας. Τεχνικές όπως η παλαίωση στις οινολάσπες πριν από την αποαλκοολοποίηση κερδίζουν ολοένα και μεγαλύτερη δημοτικότητα λόγω της ικανότητάς τους να ενισχύουν τον όγκο και την πολυπλοκότητα του κρασιού.
Η ανάπτυξη οίνων χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ και μη αλκοολούχων οίνων θα μπορούσε επίσης να συμβάλει στην αντιμετώπιση του πλεονάσματος σταφυλιών που επηρεάζει τον κλάδο. Η Tracey Sweeney, ιδρύτρια της Tomorrow Cellars, σημείωσε ότι φέτος εξετάζεται το ενδεχόμενο απομάκρυνσης αμπελώνων λόγω υπερπαραγωγής. Η Sweeney πιστεύει ότι η παραγωγή μη αλκοολούχων οίνων θα μπορούσε να προσφέρει μια εναλλακτική χρήση για τα πλεονάζοντα σταφύλια.
Αυτή η αναδυόμενη κατηγορία προσελκύει επίσης νεότερους καταναλωτές. Σύμφωνα με την πρόεδρο του Wine Market Council Liz Thach, οι καταναλωτές της γενιάς Z εκτιμούν το μέτρο ως μέρος της ρουτίνας αυτοφροντίδας τους και αναζητούν προϊόντα που ευθυγραμμίζονται με αυτόν τον τρόπο ζωής. Μια μελέτη της NCSolutions διαπίστωσε ότι το 49% των Αμερικανών σχεδιάζει να μειώσει την κατανάλωση αλκοόλ το 2025, με το 65% των ερωτηθέντων της Gen Z να εκφράζουν ενδιαφέρον για μετριοπάθεια – το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ όλων των ηλικιακών ομάδων.
Εν κατακλείδι, η βιομηχανία οίνου αντιμετωπίζει την πρόκληση της παροχής ποιοτικών προϊόντων που ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των καταναλωτών. Ο Sweeney προειδοποίησε ότι ορισμένες μάρκες λανσάρουν κρασιά χαμηλής ποιότητας, γεγονός που θα μπορούσε να βλάψει τη φήμη της κατηγορίας. Ο Chris Becker, ιδρυτής της Better Rhodes, ενός από τους κορυφαίους λιανοπωλητές χαμηλής κατανάλωσης και μη αλκοολούχων κρασιών στις ΗΠΑ, σημείωσε ότι οι καταναλωτές συχνά παραβλέπουν το υψηλότερο κόστος παραγωγής που συνδέεται με αυτά τα κρασιά. Ωστόσο, ο Becker παραμένει βέβαιος ότι καθώς η κατηγορία εξελίσσεται, η ποιότητα θα βελτιωθεί και οι τιμές θα σταθεροποιηθούν.
