Ο τουρισμός είναι ο κινητήριος μοχλός που ωθεί τις πωλήσεις κρασιού και τη μελλοντική ανάπτυξη σε πολλές περιοχές. Όμως, κάθε εμπειρία δεν προσελκύει το ίδιο είδος επισκεπτών. Καθώς ο αριθμός των εμπορικών ετικετών κρασιού πολλαπλασιάζεται (υπάρχουν σήμερα 11.691 μόνο στις ΗΠΑ, περίπου 400 περισσότερες από το 2021, μια σταθερή αύξηση 4% ετησίως από το 2010, σύμφωνα με τη βάση δεδομένων των οινοποιείων Wines Vines Analytics), και ο αριθμός των διανομέων φθίνει (υπάρχουν περίπου 1.126 διανομείς σήμερα, από περίπου 3.000 το 1995 στις ΗΠΑ (μια μείωση της τάξης του 62,47% σύμφωνα με την Wines Vines Analytics), η προσέλκυση των οινόφιλων στους χώρους γευσιγνωσίας είναι ο καλύτερος και μερικές φορές ο μοναδικός τρόπος για να εξασφαλιστεί η οικονομική επιτυχία και η ανάπτυξη.
Κοιτάζοντας τους αριθμούς μερικών αμπελουργικών περιοχών δείχνει επίσης πόσο πολύτιμες είναι οι επισκέψεις: οι αμπελουργικές περιοχές στις ΗΠΑ παράγουν περίπου 16,69 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσιες τουριστικές δαπάνες σύμφωνα με την Wine America, ο οινοτουρισμός παράγει 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε δαπάνες επισκεπτών μόνο στη Νότια Αυστραλία σύμφωνα με την Tourism Research Australia, ενώ οι τουρίστες στην Ε.Ε. αποδίδουν σχεδόν 15 δισεκατομμύρια ευρώ σε έσοδα, σύμφωνα με την Comité Européen des Entreprises Vins.
Αλλά ο σημερινός τουρίστας που ξοδεύει πολλά χρήματα θέλει πολύ διαφορετικά πράγματα από ό,τι οι γονείς ή οι παππούδες του. Οι νεότερες γενιές δεν σκέφτονται ακόμη τη συνταξιοδότηση, το 59% των Millennials και το 63% της Gen Z επικεντρώνονται περισσότερο στο να ξοδεύουν χρήματα για “εμπειρίες ζωής” παρά να αποταμιεύουν για τη συνταξιοδότηση. Οι Millennials και η Gen Z είναι επίσης πρόθυμοι να δώσουν πολλά χρήματα για πολυτελείς εμπειρίες. Σύμφωνα με την Bain & Co., πρόκειται να ξεπεράσουν τις αντίστοιχες ηλικίες Gen X και Baby Boomer, αντιπροσωπεύοντας το επιβλητικό 70% των δαπανών πολυτελείας μέχρι το 2025.
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για τα οινοποιεία που είναι πρόθυμα να εγκαταλείψουν τις τυπικές, στημένες γευσιγνωσίες του παρελθόντος για πιο εντυπωσιακές, μοναδικές εμπειρίες που θα φέρουν όχι μόνο τις νεότερες γενιές, αλλά και τις γενιές X και Boomers που είναι έτοιμες για κάτι νέο.
Μοναδικές ιδέες που δεν αφορούν το κρασί
Τα οινοποιεία συνήθως θέλουν να προσελκύουν τους λάτρεις του κρασιού, αλλά ορισμένα οινοποιία διαπιστώνουν ότι απευθυνόμενες σε άλλους τύπους καταναλωτών, διευρύνουν την απήχησή τους, ενώ παράλληλα δημιουργούν και μία έντονη αφοσίωση προς τα προϊόντα τους.
Στο οινοποιείο Doffo στην Temecula, ο Damian Doff μπήκε στην επιχείρηση όταν ο πατέρας του Marcelo έπαθε καρδιακή προσβολή το 2003.
“Ξεκίνησε να συλλέγει μοτοσικλέτες το 1994 και του τελείωσε ο χώρος”, λέει ο Doffo. “Δούλευε στον αμπελώνα ως θεραπεία, αλλά και οι μοτοσικλέτες ήταν θεραπευτικές γι’ αυτόν, οπότε μας ήρθε η ιδέα να τις βάλουμε στην αίθουσα γευσιγνωσίας”.
Το όραμά και ο ρόλος των μοτοσικλετών στην επιχείρησή τους αναπτύχθηκε οργανικά όταν παρατήρησαν τον απίστευτο ενθουσιασμό που εξέφραζαν οι gear-heads και οι περιστασιακοί λάτρεις του κρασιού για αυτή συλλογή.
“Ο κόσμος άρχισε να έρχεται μόνο και μόνο για να δει τις μοτοσικλέτες, οπότε επενδύσαμε πάνω σε αυτό”, λέει ο Doffo, σημειώνοντας ότι οι μοτοσικλέτες είναι πλέον διάσπαρτες σε όλο το ακίνητο και οι κατασκευαστές μοτοσικλετών επικοινωνούν τακτικά μαζί τους για να διοργανώσουν εκδηλώσεις παρουσίασης, φωτογραφήσεις και συναντήσεις στο Doffo.
“Το 2012 δημιουργήσαμε ένα ολόκληρο κτίριο για τις μοτοσικλέτες και το 2014 βγάλαμε το πρώτο μας κρασί αφιερωμένο στις μοτοσικλέτες, το MotoDoffo”, λέει ο ίδιος. “Κάνουμε εκδρομές με ποδήλατα και έχουμε μια ολόκληρη σειρά ρούχων αφιερωμένη στις μοτοσικλέτες.
Σε αυτό το σημείο, περίπου το 20% των πωλήσεων κρασιού τους αφορά τη γραμμή με θέμα τη μοτοσικλέτα και το 6% των ακαθάριστων πωλήσεών τους προέρχεται από τις ενδυμασίες με κρασί για μοτοσικλέτες.
“Η κοινότητα των μοτοσικλετιστών μας έχει αγκαλιάσει επειδή είμαστε το μοναδικό οινοποιείο με ετικέτα μοτοσικλέτας και είναι σαφές ότι ο ενθουσιασμός μας είναι απολύτως αυθεντικός”, λέει ο Doffo.
“Στην πορεία έχουμε μάλιστα προσηλυτίσει μερικούς οδηγούς στο κρασί”.
Καθηλωτικές εμπειρίες στη φύση
Το κρασί είναι ένα φυσικό προϊόν. Οι περιηγήσεις στους αμπελώνες αποτελούν βασικό στοιχείο των επισκέψεων εδώ και πολλές γενιές, αλλά υπάρχουν τόσα πολλά αμπέλια Cabernet Sauvignon που ένας επισκέπτης που δεν έχει εμμονή με το συγκεκριμένο κρασί μπορεί να του περάσουν απλά απαρατήρητα.
Η Vergenoegd Löw στο Stellenbosch της Νότιας Αφρικής έχει βρει έναν τρόπο να διατηρεί το ενδιαφέρον ακόμα και των πιο κυνικών επισκεπτών.
Αφού απέκτησε το οινοποιείο το 2015, ο Γερμανός επιχειρηματίας Dr. Peter Löw φύτεψε εκ νέου το κτήμα των σχεδόν 400 στρεμμάτων και αναζωογόνησε το τουριστικό πρόγραμμα, επαναχρησιμοποιώντας τα κτίρια πολιτιστικής κληρονομιάς του 19ου αιώνα για ένα πολυτελές ξενοδοχείο και σπα, με ιδιωτικές σουίτες που βλέπουν σε διαμορφωμένους κήπους, τα βουνά Heldderberg ή τους αμπελώνες. Ενώ οι 21 σουίτες είναι σταθερά κλεισμένες με επισκέπτες από τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, το οινοποιείο προσελκύει ημερήσιους επισκέπτες που θέλουν να παρακολουθήσουν τις πάπιες του κτήματος.
“Έχουμε πάπιες Indian Runner ως μέρος του προγράμματος ολοκληρωμένης διαχείρισης παρασίτων”, εξηγεί ο διευθυντής μάρκετινγκ Carlen Wahl. ” Οι επισκέπτες έρχονται επίσης για να περάσουν χρόνο στους WWF Conservation Champion κήπους μας και για να δουν τα υπαίθρια γλυπτά μας που δημιούργησε ο Dylan Lewis”.
Το οινοποιείο προσφέρει επίσης μονοπάτια πεζοπορίας και ποδηλασίας, καθώς και ένα εστιατόριο με παραδοσιακά πιάτα του Ακρωτηρίου. Επί του παρόντος, φέρνουν 50.000 επισκέπτες ετησίως, και τα τελευταία χρόνια με την επιστροφή των ταξιδιών μετά τον COVID, έχουν δει 25% αύξηση των δαπανών από τους επισκέπτες στο χώρο, σημειώνει ο Wahl.
Μεταφορά επισκεπτών με διάφορους τρόπους
Γιατί να βάζετε τους καλεσμένους σας να περπατήσουν, όταν μπορούν να μεταφερθούν με ελικόπτερο ή τρένο; (Σχεδόν) όλοι αρέσκονται σε μια φανταχτερή βόλτα, και οι αμπελουργοί με μια τάση για το ίδιο διαπιστώνουν ότι το να δίνετε στους ανθρώπους αυτό που θέλουν αποδίδει.
Ενώ η παραγωγή του καλύτερου κρασιού που μπορούν στην κοιλάδα Yarra Valley της Αυστραλίας θα είναι πάντα η προτεραιότητα στο Levantine Hill, η Samantha Jreissati, η διευθύνουσα σύμβουλος εξηγεί ότι η προσφορά νέων, σούπερ premium εμπειριών έχει δημιουργήσει μακροχρόνια αφοσίωση από ανθρώπους που μπορεί να μην τους είχαν βρει ποτέ αλλιώς.
“Όταν γεννήθηκε η ετικέτα μας το 2009, ξέραμε ότι θέλαμε να κάνουμε τις πολυτελείς εμπειρίες μια χαρακτηριστική προσφορά” λέει η Jreissati. “Οι εμπειρίες μας με ελικόπτερο είναι επίσης υλικοτεχνικά αποδοτικές και μπορούν να παραδώσουν τους επισκέπτες σε λιγότερο από 20 λεπτά από την πόλη της Μελβούρνης, σε αντίθεση με τις διαδρομές που διαρκούν περισσότερο από μία ώρα”.
Το οινοποιείο μπορεί να προσγειώσει έως και 28 ελικόπτερα ταυτόχρονα, και σύμφωνα με τον Jreissati, έχουν σχεδόν φτάσει σε αυτό το όριο πολλές φορές
“Έχει γίνει μεγάλη ατραξιόν, και είναι σταθερά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους”, λέει.
“Σε αυτό το σημείο, είναι ασυνήθιστο να μην βλέπουμε τουλάχιστον ένα να προσγειώνεται την ημέρα”.
Οι επισκέπτες μπορούν να κλείσουν τις εμπειρίες με ελικόπτερο, full-stop , καθώς και ένα αποκλειστικό οινικό ζευγάρωμα των εξαιρετικά σπάνιων κρασιών Optume των 880 δολαρίων (φέτος δημιουργήθηκαν μόλις 803 φιάλες Cabernet Sauvignon) με χαβιάρι Beluga.
“Η εμπειρία με το ελικόπτερο του προέδρου είναι δημοφιλής για περιπτώσεις όπως οι προτάσεις γάμου και τα σημαντικά γενέθλια, καθώς και για τους γνώστες της πολυτέλειας”, λέει ο Jreissatti.
Στο πολυσύχναστο Paso Robles, το Halter Ranch χρησιμοποιεί τις μοναδικές επιλογές μεταφοράς του για να ξεχωρίσει.
“Θεωρούμε ότι ο αεροδιάδρομος και η γραμμή τρένου του κτήματος μας σίγουρα μας διαφοροποιούν, και αυτό είναι σημαντικό επειδή ανταγωνιζόμαστε με περισσότερα από 400 οινοποιεία στην περιοχή για την προσοχή”, λέει ο οινοποιός Kevin Sass.
Το Halter Ranch είναι το μοναδικό οινοποιείο στον κόσμο με το δικό του διάδρομο προσγείωσης για τους jet- setters (ακόμη και μόνο για μια μέρα). Η ομάδα του οινοποιείου, λέει ο Sass, προσφέρει ειδικές ξεναγήσεις και γευσιγνωσίες στους επισκέπτες που έρχονται αεροπορικώς, συμπεριλαμβανομένης της Grand Vineyard Train Tour.
Ο ιδιοκτήτης του Halter Ranch, ο Ελβετός επιχειρηματίας Hansjörg Wyss, μεγάλωσε κάνοντας βόλτες με το ραίνο Rhaeitan στις Άλπεις και ονειρευόταν να φτιάξει μια μέρα τον δικό του σιδηρόδρομο.
Στο Paso, ο Wyss πραγματοποίησε το όνειρό του, κατασκευάζοντας έναν σιδηρόδρομο μέσα από την έκταση 2.700 στρεμμάτων του οινοποιείου, προσφέροντας στους επισκέπτες θέα στους αμπελώνες, τα ελαιόδεντρα, το ποιμνιοστάσιο, τα υπαίθρια γλυπτά και τα ιστορικά ορόσημα.
Το τρένο είναι από μόνο του ένα έργο τέχνης, ένα μοντέλο σε κλίμακα 45% των τρένων της Balson AG. Οι περιηγήσεις προσφέρονται δύο φορές την ημέρα από τον Μάιο έως τις αρχές Νοεμβρίου, και όχι μόνο βοήθησε τους ανθρώπους να περιηγηθούν στο τεράστιο κτήμα με έναν πρωτότυπο τρόπο, αλλά έχει προσελκύσει την προσοχή της μικρής αλλά εξαιρετικά αφοσιωμένης κοινότητας των οπαδών των τρένων. (Ένα πρόσφατο βίντεο προσέλκυσε περισσότερες από 100.000 προβολές).
πηγή:thedrinksbusiness.com