Σύμφωνα με έρευνα της TUI Musement, πάνω από το 91% των ερωτηθέντων δήλωσε έντονο ενδιαφέρον για ταξίδια που έχουν στο επίκεντρό τους το κρασί, γεγονός που επιβεβαιώνει πως η νέα γενιά ταξιδιωτών βλέπει στο κρασί όχι μόνο ένα ποτό, αλλά ένα σύνολο εμπειριών.
Ο πρώτος «Δείκτης Οινοτουρισμού της Ευρώπης»
Ακολουθώντας αυτή τη δυναμική, η TUI Musement παρουσίασε τον πρώτο Ευρωπαϊκό Δείκτη Οινοτουρισμού, μια αναλυτική κατάταξη οινοπαραγωγών προορισμών βάσει αντικειμενικών στοιχείων:
έκταση αμπελώνων, ποσοστό οίνων με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης (ΠΟΠ) ή Προστατευόμενη Γεωγραφική Ένδειξη (ΠΓΕ), αριθμός αναγνωρισμένων ετικετών, όγκος παραγωγής και διεθνείς διακρίσεις.
Η μεθοδολογία βασίστηκε σε δεδομένα της Eurostat, του Διεθνούς Οργανισμού Αμπέλου και Οίνου (OIV), ευρωπαϊκών μητρώων και των Decanter World Wine Awards 2025.
Μάλιστα, αξιοσημείωτο είναι ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στην 5η θέση, επιβεβαιώνοντας τη ραγδαία άνοδο του οινοτουρισμού της τα τελευταία χρόνια.
Οι πρωταγωνιστές
Γαλλία είναι το κλασικό πρότυπο
Η Γαλλία παραμένει ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης (85,2/100), χάρη σε εμβληματικούς προορισμούς όπως η Καμπανία με τα υπόγεια κελάρια-μνημεία της UNESCO, η Βουργουνδία με τα μοναδικά της terroirs και το Μπορντό με τα ιστορικά châteaux. Ιστορία, τεχνογνωσία και καινοτομία συνυπάρχουν δημιουργώντας την απόλυτη εμπειρία οινοτουρισμού.
Ιταλία και Ισπανία, οι δυνάμεις του Νότου
Η Ιταλία ακολουθεί στη δεύτερη θέση, ξεχωρίζοντας για τον μεγαλύτερο αριθμό οίνων ΠΟΠ/ΠΓΕ και τον τεράστιο όγκο παραγωγής της. Από τους λόφους της Τοσκάνης και το Πιεμόντε του Barolo, έως την Απουλία με τα δυναμικά της ερυθρά, η χώρα προσφέρει μια ανεπανάληπτη οινική περιήγηση.
Η Ισπανία, τρίτη στη λίστα, διαθέτει πάνω από 900.000 εκτάρια αμπελώνων, με το 97% αφιερωμένο σε ΠΟΠ/ΠΓΕ οίνους. Από τη Ριόχα και το Ribera del Duero μέχρι τα sherry της Ανδαλουσίας και τα ηφαιστειακά κρασιά των Καναρίων Νήσων, η Ισπανία συνδυάζει τοπία, γεύσεις και παράδοση.
Οι ανερχόμενοι προορισμοί
Πέρα από τις τρεις υπερδυνάμεις, νέοι «παίκτες» αναδεικνύονται δυναμικά στον ευρωπαϊκό οινοτουριστικό χάρτη:
-
Πορτογαλία (4η): Η κοιλάδα του Douro, οι παραδοσιακοί αμπελώνες και το διεθνώς αναγνωρισμένο Port συνεχίζουν να μαγεύουν.
-
Ελλάδα (5η): Με τις γηγενείς ποικιλίες όπως το Ασύρτικο και το Λιάτικο, τη βαθιά ιστορική της παράδοση και τον πολιτιστικό της πλούτο, η χώρα έχει μετατραπεί σε έναν από τους πιο αυθεντικούς προορισμούς οινοτουρισμού στη Μεσόγειο. Από τη Σαντορίνη μέχρι την Κρήτη και τη Νάουσα, οι επισκέπτες ανακαλύπτουν όχι μόνο κρασιά, αλλά και έναν τρόπο ζωής.
-
Γερμανία (6η): Ο Ρήνος και το Riesling συνεχίζουν να συμβολίζουν κομψότητα και δροσιά.
-
Ρουμανία (7η): Η περιοχή Dealu Mare εντυπωσιάζει με δυναμικά κόκκινα κρασιά.
-
Ουγγαρία (8η): Το Tokaj, σύμβολο του ευρωπαϊκού κρασιού και προστατευόμενο από την UNESCO, αποτελεί μνημείο γλυκού οίνου.
-
Αυστρία (9η): Η κοιλάδα Wachau συνδυάζει φυσική ομορφιά και εξαιρετικά κρασιά.
-
Βουλγαρία (10η): Επαναφέρει την παράδοση της οινοποίησης από τα χρόνια των Θρακών.
Οι νέοι ταξιδιώτες αλλάζουν τα δεδομένα
Η στροφή προς τον οινοτουρισμό αντικατοπτρίζει τη διάθεση της νεότερης γενιάς για εμπειρίες με αυθεντικότητα, ιστορία και συναίσθημα. Πέρα από απλές δοκιμές κρασιών, οι επισκέπτες συμμετέχουν σε τρύγους, πεζοπορίες ανάμεσα στα αμπέλια, φεστιβάλ συγκομιδής και θεματικές γευσιγνωσίες.
Ο οινοτουρισμός έχει μετατραπεί σε μία από τις πιο δυναμικές μορφές θεματικού τουρισμού στην Ευρώπη, ενισχύοντας σημαντικά και τις τοπικές κοινωνίες.
Οικονομική επίδραση του οινοτουρισμού στην Ευρώπη
Σύμφωνα με στοιχεία του European Network of Wine Cities (RECEVIN) και του OIV, ο οινοτουρισμός αποφέρει πλέον άνω των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως στην ευρωπαϊκή οικονομία, δημιουργώντας δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας σε αγροτικές περιοχές.
Σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία, πάνω από το 20% των επισκεπτών επαρχιακών περιοχών συμμετέχουν σε δραστηριότητες σχετικές με το κρασί, ενώ στην Ελλάδα, ο αριθμός οινοτουριστών αυξάνεται κατά περίπου 10–12% ετησίως την τελευταία πενταετία.
Οινοποιεία που άνοιξαν τις πόρτες τους στους ταξιδιώτες καταγράφουν κατά μέσο όρο αύξηση πωλήσεων 25–30%, ενώ οι γύρω περιοχές επωφελούνται με ανάπτυξη υποδομών, νέες θέσεις φιλοξενίας και ενίσχυση της γαστρονομίας.
Τέλος, ο οινοτουρισμός, τελικά, δεν είναι απλώς ένα ταξίδι για το κρασί, είναι μια συνάντηση πολιτισμού, τοπικής ταυτότητας και βιώσιμης ανάπτυξης, που φέρνει κοντά ανθρώπους, γεύσεις και ιστορίες σε ολόκληρη την Ευρώπη.
