Το γεγονός αυτό καλείται να εκμεταλλευτεί η ΕΕ, της οποίας για την ώρα οι εξαγωγές στο κομμάτι του ηλεκτρονικού εμπορίου προϊόντων αγροδιατροφής ανέρχονται σε περίπου 2,2 δισ. ευρώ το 2020.
Μάλιστα, σε σχετική μελέτη της Κομισιόν παρέχεται μια ολοκληρωμένη επισκόπηση των υφιστάμενων και πιθανών ευκαιριών και προκλήσεων της αγοράς για τους ενδιαφερόμενους εξαγωγικούς φορείς της ΕΕ στον τομέα των γεωργικών αγροδιατροφής.
Όπως καταδεικνύει η μελέτη η αυξανόμενη μεσαία τάξη στην Κίνα απαιτεί ολοένα και περισσότερο προϊόντα υψηλότερης ποιότητας και τα δυτικά προϊόντα είναι πιο δημοφιλή στους καταναλωτές από τη γενιά Z και τους millennials. Αυτό οδηγεί σε θετικές προοπτικές για τα αγροδιατροφικά προϊόντα της ΕΕ που πωλούνται μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου, ιδίως για τα βιολογικά προϊόντα και τα προϊόντα ΓΕ (γεωγραφικές ενδείξεις). Μετά από ενδελεχή ανάλυση διαφόρων παραγόντων, η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι ακόλουθες κατηγορίες προϊόντων φαίνεται να έχουν τις καλύτερες δυνατότητες:
– προϊόντα που θεωρούνται υγιεινά (π.χ. παιδικές τροφές)
– κρασιά και οινοπνευματώδη ποτά·
– Προϊόντα Γεωγραφικών Ενδείξεων (ειδικά επεξεργασμένο κρέας και γαλακτοκομικά προϊόντα)
– Συσκευασμένα βιολογικά προϊόντα.
– Τροφές για κατοικίδια.
Άλλες κατηγορίες παρουσιάζουν επίσης υποσχόμενες προοπτικές: συμπληρώματα διατροφής και υπερτροφές (βιταμίνες, μπάρες κ.λπ.), δημητριακά και προϊόντα πρωινού, ελαιόλαδο, καφές, μπισκότα και σνακ, γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα και είδη ζαχαροπλαστικής.
Προκειμένου να πωλούνται στο διαδίκτυο, είναι απαραίτητο τα προϊόντα να διαθέτουν επωνυμία και να έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά εξηγούν σε μεγάλο βαθμό τις περιορισμένες δυνατότητες εξαγωγής νωπών προϊόντων μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Να σημειωθεί ότι η Κίνα είναι ο τρίτος προορισμός για τις εξαγωγές γεωργικών προϊόντων διατροφής της ΕΕ, συνολικού ύψους άνω των 17 δισ. ευρώ το 2021 και αντιπροσωπεύει το 8,7% του συνολικού εμπορίου αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ27. Η ευρεία αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου για τα αγροδιατροφικά προϊόντα της ΕΕ στην Κίνα εκτιμάται σε περίπου 2,2 δισ. ευρώ το 2020. Η συνολική κινεζική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου για τα αγροδιατροφικά προϊόντα προβλέπεται να συνεχίσει να αυξάνεται έντονα τα επόμενα χρόνια (10 % ανά έτος).
Η μελέτη εντοπίζει διάφορους παράγοντες που σχετίζονται με τους εξαγωγείς γεωργικών προϊόντων διατροφής της ΕΕ, όπως: προϊόντα με τις μεγαλύτερες δυνατότητες. δυσκολίες που συναντώνται συχνά· τις προοπτικές για ορισμένους παραγωγούς (ΜΜΕ, βιολογικούς παραγωγούς και παραγωγούς ΓΕ)· πιθανές πλατφόρμες και συνεργάτες· επιχειρηματικά μοντέλα? και πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν για τη στήριξη των εξαγωγών.
Η ανάγκη για τοπική προσαρμογή και προώθηση και το διαφορετικό τεχνολογικό τοπίο στην Κίνα συχνά θέτουν προκλήσεις για τις εξαγωγές της ΕΕ. Μπορεί επίσης να υπάρχουν προκλήσεις με την αποστολή αγαθών στην Κίνα σε οικονομικά ελκυστικές τιμές, το επίπεδο ανταγωνισμού στην αγορά, την οικονομική βιωσιμότητα των πωλήσεων μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου (κυρίως, το υψηλό τέλος εισόδου για τις περισσότερες κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου) ή προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας.
Ένας σημαντικός αριθμός εγγράφων καθοδήγησης διατίθεται ελεύθερα σε όλους τους φορείς εκμετάλλευσης της ΕΕ που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν πρόσβαση στην κινεζική αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου. Επιπλέον, υπάρχουν αξιοσημείωτες πρωτοβουλίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την υποστήριξη δραστηριοτήτων στην κινεζική αγορά, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης για την προώθηση των αγροδιατροφικών προϊόντων της ΕΕ. Το κέντρο ΜΜΕ της ΕΕ διεξάγει πολλές σημαντικές πρωτοβουλίες, συμπεριλαμβανομένων διαφόρων διαδικτυακών σεμιναρίων και δημοσιεύσεων υψηλής σημασίας για εταιρείες που εξάγουν μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου ή/και πωλούν αγροδιατροφικά προϊόντα στην Κίνα.
Να σημειωθεί ότι η έρευνα για τη μελέτη πραγματοποιήθηκε από τα τέλη του 2020 έως τον Δεκέμβριο του 2021 και πραγματοποιήθηκε από κοινοπραξία εταιρειών εμπειρογνωμόνων στην Ευρώπη και την Κίνα.