απόδοση Ζήσης Πανάγος
Η άφιξη του Covid 19 και οι επακόλουθοι περιορισμοί του lockdown είχαν σοβαρές επιπτώσεις στον τομέα της φιλοξενίας και διέκοψαν σοβαρά τις αλυσίδες εφοδιασμού, ιδιαίτερα στον τομέα των ποτών. Η σαμπάνια, ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα και εξαγόμενα κρασιά στον κόσμο, επλήγη σοβαρά από τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς, που αρχικά επηρέασαν τον τομέα πολυτελείας που κυριαρχεί η σαμπάνια και το κλείσιμο των καταστημάτων στο εμπόριο.
Η γρήγορη ανάκαμψη του 2021.
Μια γρήγορη αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών και μια άμεση προσαρμοστικότητα των ενδιαφερόμενων μερών της αγοράς επέτρεψαν μια ταχεία και εκφραστική ανάκαμψη καθώς, το 2020, οι περιορισμοί του Covid έγιναν η νέα κανονικότητα. Η ανυπομονησία για μικρότερες, οικιακές στιγμές γιορτής, η ανάπτυξη της υψηλής ποιότητας προσφοράς στο σπίτι και η ωριμότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου, επέτρεψαν στη σαμπάνια να επηρεάσει, τόσο τους υπάρχοντες όσο και τους νέους καταναλωτές. Συνολικά 320 εκατομμύρια μπουκάλια σαμπάνιας πωλήθηκαν σε όλο τον κόσμο (αύξηση 31% έναντι του 2020 και 8% έναντι του 2019), που αντιστοιχεί σε 5,7 δισ. ευρώ, μια τεράστια αύξηση 36% από το 2020. Ενώ, η εγχώρια αγορά της σαμπάνιας παραμένει ισχυρή, οι εξαγωγικές αγορές ηγήθηκαν της ανάπτυξης με αριθμούς ρεκόρ στις ΗΠΑ, τον διαρκή κορυφαίο εξαγωγικό προορισμό (+31% σε όγκο αναμένεται από το 2019). Άλλες βασικές αγορές, όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, το Βέλγιο και η Γερμανία, εδραίωσαν επίσης τη θέση τους. Ήταν η Αυστραλία, ωστόσο, που σημείωσε τη μεγαλύτερη ανάπτυξη με αναμενόμενη αύξηση 53% στον αριθμό των φιαλών που πωλήθηκαν.
Από την άλλη, η χρονιά αποδείχτηκε δύσκολη από αμπελουργικής απόψεως. Η περιοχή της σαμπάνιας επλήγη σοβαρά από τον παγετό, το ωίδιο και το χαλάζι με τις αποδόσεις να μην ανταποκρίνονται στη ζήτηση της ανάκαμψης της αγοράς. Κατά μέσο όρο, οι αμπελώνες απέδωσαν 7.300 kg/ha, έναντι των 10.000 kg/ha που θα χρειάζονταν. Ως εκ τούτου, οι παραγωγοί έπρεπε να βασιστούν σε αποθεματικά κρασιά για να ανταποκριθούν τελικά στη ζήτηση μιας πρόσφατα ανανεωμένης αγοράς, υπογραμμίζοντας τη σημασία των αποθεμάτων σε ένα πλαίσιο αυξανόμενης οικονομικής και κλιματικής αβεβαιότητας.
Μια μακροχρόνια στρατηγική για τις προκλήσεις που έρχονται.
Οι Toubart και Barillère επιβεβαίωσαν ότι οι προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι καλλιεργητές, οι παραγωγοί και Maisons τα τελευταία δύο χρόνια ενίσχυσαν την ανάγκη να σκιαγραφηθεί μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για την ονομασία. Ήταν απολύτως απαραίτητο, σύμφωνα με τους ίδιους, να τεθούν ερωτήματα και να εφαρμοστούν αλλαγές, τόσο από κανονιστική όσο και από αμπελουργική άποψη.
Ως εκ τούτου, η Comité ανακοίνωσε μια στρατηγική για «να ετοιμαστεί η σαμπάνια για το 2050». Μερικοί από τους βασικούς φορείς του σχεδίου είναι:
- Εργασία για την ουδετερότητα των εκπομπών άνθρακα, με στόχους που έχουν τεθεί σε 25% αντιστάθμιση των εκπομπών έως το 2025 και 75% έως το 2075.
- Όλη η έκταση του αμπελώνα θα είναι κάτω από μία από τις τρεις πιστοποιήσεις (Organic, Haute Valeur Environnementale ή/και Αμπελοκαλλιέργεια Durable en Champagne) έως το 2030.
- Επαναπροσδιορισμός κανόνων και κανονισμών για τη διατήρηση της ποιότητας και του χαρακτήρα της σαμπάνιας στο πλαίσιο της κλιματικής αλλαγής. Λεπτομέρειες σχετικά με το ποιοι κανονισμοί ενδέχεται να αλλάξουν στο εγγύς μέλλον δεν δόθηκαν, αλλά, όταν ρωτήθηκαν, οι Toubart και Barillère επιβεβαίωσαν ότι αυτές ενδέχεται να περιλαμβάνουν αλλαγές στις επιτρεπόμενες ποικιλίες και το ποσοστό που μπορεί να παίζουν σε μείγματα.
- Επέκταση και εδραίωση της νομικής αναγνώρισης της ονομασίας, με ιδιαίτερη έμφαση στα τρέχοντα ζητήματα στις ΗΠΑ και τη Ρωσία.
Συνολικά, ο Toubart και ο Barillère υπογράμμισαν μια γενική αίσθηση αισιοδοξίας, που υποστηρίζεται από το retour à la joie de vivre των καταναλωτών. Η ικανότητα προσαρμογής και υπέρβασης μιας από τη μεγαλύτερη οικονομική και κοινωνική κρίση από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο απέδειξε, πιστεύουν, την ανθεκτικότητα του κλάδου. Η πρόκληση είναι, και θα παραμείνει, η παροχή όγκου διατηρώντας σταθερά τα επίπεδα αξίας και ποιότητας. Εάν πρέπει να γίνει πολλή δουλειά στους αμπελώνες, πρέπει επίσης να γίνουν πολλά για να εκπαιδεύσουμε τόσο τους καταναλωτές όσο και το εμπόριο για το τι κάνει τη σαμπάνια μοναδική και για το γεγονός ότι, πολύ περισσότερο από ένα κρασί, είναι μια περιοχή με μια ιδιαίτερη ταυτότητα και κληρονομιά.
ΠΗΓΗ: decanter.com