Παρόλο που «οι πιέσεις του κόστους έχουν ελαφρώς μειωθεί», πέφτοντας συνολικά από την τιμή του δείκτη 73 σε 65, η έκθεση κατονομάζει το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία ως τις χώρες όπου οι λιανοπωλητές έχουν νιώσει ιδιαίτερα την πίεση.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, οι καταναλωτές στράφηκαν προς τα προϊόντα με χαμηλότερες τιμές το 2024, κυρίως λόγω της χαμηλότερης αγοραστικής δύναμης. Όσον αφορά το μέλλον, οι ειδικοί του κλάδου αναμένουν αύξηση του μεριδίου αγοράς για τα δημοφιλή κρασιά σε χαμηλότερες ή εισαγωγικές τιμές.
Η Prowein ανακοίνωσε επίσης ότι, παρά την αύξηση της ελκυστικότητας το 2024, η πριμοδότηση μπορεί να είναι λιγότερο εμφανής τα επόμενα χρόνια.
«Μόνο οι μισοί από τους εμπειρογνώμονες του κλάδου πιστεύουν ότι τα premium και super-premium κρασιά είναι ανθεκτικά στις οικονομικές υφέσεις», αναφέρεται στην έκθεση. «Επιπλέον, το 64% του αμπελοοινικού εμπορίου στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία αναγνωρίζει ότι η τρέχουσα τιμολόγηση των οίνων super-premium έχει φθάσει σε μη βιώσιμα επίπεδα, περιορίζοντας τις δυνατότητες ανάπτυξής τους».
Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί ότι οι προοπτικές για το Ηνωμένο Βασίλειο το 2025 εμφανίζονται ελαφρώς πιο θετικές. Η έκθεση αναφέρει ότι, για τους λιανοπωλητές και το εμπόριο στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, αναμένονται περαιτέρω βελτιώσεις το επόμενο έτος, με βάση τις γνώμες των εμπειρογνωμόνων στις χώρες αυτές.
Ωστόσο, η έκθεση επισημαίνει την ανησυχία σχετικά με την πολιτική. Κατονόμασε το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία ως τις χώρες όπου οι λιανοπωλητές ανησυχούν περισσότερο για την αυστηρότερη πολιτική για το αλκοόλ. Μεταξύ όλων των χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα, το Ηνωμένο Βασίλειο έχει την ισχυρότερη αύξηση των φόρων στο αλκοόλ, που ήδη επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό τη συμπεριφορά των καταναλωτών.
Επί του παρόντος, το 43% των εμπειρογνωμόνων από περισσότερες από 30 χώρες θεωρεί τις αυστηρότερες πολιτικές για το αλκοόλ ως βασική πρόκληση. Η Prowein σημείωσε ότι η ευαισθητοποίηση σχετικά με τις αυστηρότερες πολιτικές για το αλκοόλ έχει αυξηθεί σημαντικά κατά τις δύο τελευταίες έρευνες, αυξάνοντας περίπου 10 μονάδες δείκτη με κάθε μία.
Τέλος, ενόψει του 2025, η έκθεση προέτρεψε τους εμπόρους λιανικής πώλησης και το εμπόριο να εξετάσουν την αλλαγή των καταναλωτικών συμπεριφορών.
«Ο κλάδος του κρασιού βρίσκεται σε ένα κομβικό σταυροδρόμι», δήλωσε ο καθηγητής Simone Loose, επικεφαλής του Ινστιτούτου Επιχειρήσεων Οίνου και Ποτών του Πανεπιστημίου Geisenheim, το οποίο εκπόνησε τη μελέτη για την έκθεση.
«Οι παραγωγοί και το εμπόριο οίνου αντιμετωπίζουν τώρα την πρόκληση της προσαρμογής στις ταχέως μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών».
Η Prowein δήλωσε ότι διεθνώς το 2024 παρατηρήθηκε αύξηση των αγορών αφρώδους οίνου, λευκού οίνου, ροζέ οίνου και οίνων με χαμηλό και χωρίς αλκοόλ, η οποία θα συνεχιστεί και φέτος. Ειδικότερα στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, οι τοπικοί ειδικοί του εμπορίου βλέπουν τις ισχυρότερες πιθανότητες πωλήσεων για τον αφρώδη οίνο, το λευκό κρασί και τα κρασιά με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ, ενώ τα κόκκινα κρασιά και τα ενισχυμένα κρασιά γίνονται όλο και λιγότερο δημοφιλή. Η Prowein ανέφερε ότι τα φυσικά και πορτοκαλί κρασιά θεωρούνται κάπως πιο μοντέρνα από ό,τι αλλού στον κόσμο.
Συνοψίζοντας, αυτά τα στοιχεία προέκυψαν μέσω έρευνας σε περισσότερους από 1.300 εμπειρογνώμονες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων παραγωγών οίνου, εξαγωγέων, εισαγωγέων, εξειδικευμένων εμπόρων οίνου και εκπροσώπων από τους τομείς της εστίασης, της φιλοξενίας και των ξενοδοχείων.