Η βαθμολόγηση αποτελεί τον πιο προσιτό από το ευρύ κοινό τρόπο που χρησιμοποιείται από κριτικούς οίνου για την αξιολόγηση ενός κρασιού. Το σκορ δίνεται με βάση την ολοκληρωμένη περιγραφή του κρασιού, δηλαδή τη χρωματική και αρωματική του παλέτα, σε συνδυασμό με τη γεύση και την επίγευση. Ως εργαλείο marketing, μπορεί να καθοδηγήσει τον καταναλωτή στην αγορά ενός προϊόντος που ανταποκρίνεται καλύτερα στις ανάγκες του.
Πίσω στο 2016, ο Magali Delmas, καθηγητής στο UCLA Ινστιτούτο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας και ο Olivier Gergaud, καθηγητής Οικονομικών στο KEDGE, Σχολή Επιχειρήσεων στο Bordeaux, δημοσίευσαν μια μελέτη όπου ανέλυαν τις αξιολογήσεις κρασιών που παράγονταν από βιολογικά σταφύλια στη Καλιφόρνια.
Έπειτα, οι δύο αναλυτές χρησιμοποίησαν τις βαθμολογίες από 74.000 κρασιά του διάσημου κριτικού Robert Parker, καθώς και του Wine Enthusiast και του Wine Spectator και συνειδητοποίησαν ότι οι βαθμολογίες βιολογικών κρασιών από την Καλιφόρνια ήταν 4.1% υψηλότερες σε σχέση με τα συμβατικά κρασιά, αυτά δηλαδή που δεν είχαν πιστοποίηση από τρίτους οργανισμούς ως βιολογικά ή βιοδυναμικά.
Μια πρόσφατη έρευνα που δημοσιεύτηκε τον Φεβρουάριο του 2021 στην εφημερίδα Ecological Economics, αυτή τη φορά βάζοντας στο μικροσκόπιο 128.000 κρασιά με χώρα παραγωγής τη Γαλλία, πάλι έδειξε ότι τα πιστοποιημένα βιολογικά ή βιοδυναμικά είχαν πιο υψηλές αξιολογήσεις. Μάλιστα σε αυτή την έρευνα, τα βιοδυναμικά κρασιά είχαν 11.8% υψηλότερες από τα βιολογικά.
Όσον αφορά τα κρασιά στα οποία η προσέγγιση των παραγωγών συμπίπτει με τη Lutte Raisonée, δηλαδή βιώσιμες πρακτικές που όμως δεν υπόκεινται σε επίσημες πιστοποιήσεις, έδωσαν σχεδόν τα ίδια αποτελέσματα με τα συμβατικά.
Ποιοι όμως είναι οι λόγοι για τους οποίους οι οινοποιοί και οι οινολόγοι δεν πιστοποιούν τα κρασιά τους; Σύμφωνα με την έρευνα, ένας εξ’αυτών είναι διότι τους ενδιέφερε περισσότερο να διατηρήσουν τη γη τους «ζωντανή» για τις επόμενες γενιές, παρά το marketing αυτό καθ’αυτό. Για τον λόγο αυτό, εν τέλει, οι καταναλωτές δεν έχουν την απαραίτητη ενημέρωση για την αποτελεσματικότητα των τεχνικών αυτών.
Ένα από τα προβλήματα στην αρχή της κυκλοφορίας των βιολογικών και των αποκαλούμενων «φυσικών» κρασιών ήταν η έλλειψη της τεχνογνωσίας από πλευράς οινοποιών και οινολόγων. Σήμερα όμως τα δεδομένα δεν είναι ίδια, όταν ο οινολόγος είναι έμπειρος μπορεί να δημιουργήσει κρασιά υψηλής ποιότητας και αυτό θα έπρεπε να το μάθουν οι καταναλωτές.
Συνολικά, η παγκόσμια αγορά βιολογικού κρασιού αναμένεται να ανέβει κατά 43% μέχρι το 2024 όπως προβλέφθηκε πέρυσι από το IWSR, αφού εκτός από μικρές εταιρείες, πλέον και μεγάλες εφαρμόζουν βιολογικές πρακτικές.
Για παράδειγμα, η ευρέως γνωστή νεοζηλανδέζικη εταιρεία Villa Maria ανακοίνωσε αυτό το μήνα την κυκλοφορία μιας νέας σειράς βιολογικού κρασιού, πιστοποιημένο από τον οργανισμό BioGro. Έχει μάλιστα δεσμευτεί να μετατρέψει το 100% του αμπελώνα της σε βιολογικό μέχρι το 2030. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι τα κρασιά αυτά έχουν πιο έντονες γεύσεις και ο σεβασμός της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση είναι εμφανής και στο ποτήρι.
Με στοιχεία από thedrinksbusiness.com