Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Με συλλογική προσπάθεια θα είχαν καλύτερη…τύχη οι ελληνικές εξαγωγές οίνου στη Βραζιλία

Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 16η θέση όσον αφορά τις εισαγωγές της Βραζιλίας κατέχοντας όμως μικρό ποσοστό 0,03% της αγοράς, καθώς τα ελληνικά κρασιά δεν είναι ακόμη ευρέως γνωστά στην χώρα αυτή κάτι που δυσκολεύει την προώθησης τους.

Τα ελληνικά κρασιά στη Βραζιλία καταλαμβάνουν μια μικρή αλλά αναπτυσσόμενη θέση στην αγορά, καθώς οι Βραζιλιάνοι καταναλωτές αναζητούν όλο και περισσότερο μοναδικές γεύσεις και ποικιλίες από διεθνείς περιοχές, αναφέρει έρευνα αγοράς για τον κλάδο του κρασιού από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Αγίου Παύλου της Πρεσβείας της Ελλάδος στην Μπραζίλια, σύμφωνα με την οποία καλύτερα αποτελέσματα θα μπορούσε πιθανά να φέρει κάποια συλλογική προσπάθεια, που θα δημιουργούσε το κρίσιμο μέγεθος στους συμμετέχοντες εξαγωγείς. «Ενδεχόμενη σύμπραξη εξαγωγέων θα σήμαινε ακόμα δυνατότητα προσφοράς ανταγωνιστικότερων τιμών, όπως και επιμερισμού του κόστους προβολής και παρακολούθησης της διακίνησης των προϊόντων τους στη Βραζιλία, ενέργειες απαραίτητες για την εξασφάλιση αναγνωρισιμότητας και για την καθιέρωσή τους στην τοπική αγορά.», αναφέρει  η έκθεση.

Η κατανάλωση κρασιού στη Βραζιλία έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, χάρη στη μεγαλύτερη δημοτικότητα του ποτού, στις αλλαγές στο προφίλ των καταναλωτών και στην αύξηση της εγχώριας παραγωγής. Σύμφωνα με την Brazilian Enology Association (ABE) ο μέσος όρος ήταν 2,6 λίτρα ανά κάτοικο, το έτος 2023, με αύξηση κατά 7,3%. Η αύξηση οφείλεται, σύμφωνα με τους ειδικούς, στην περίοδο της πανδημίας Covid-19. Με κλειστά τα κέντρα διασκέδασης, τα μπαρ, τα εστιατόρια και μη έχοντας άλλες επιλογές, οι Βραζιλιάνοι άρχισαν να αγοράζουν κρασί για κατανάλωση στο σπίτι έναντι της κατανάλωσης μπύρας κυρίως στους χώρους διασκέδασης. Η πλειοψηφία της κατανάλωσης κρασιού, 60%, γίνεται στις Νότιο – Ανατολικές Πολιτείες (São Paulo, Rio de Janeiro, Minas Gerais) της χώρας.

Τα κύρια χαρακτηριστικά της κατανάλωσης οίνου είναι:

  • Αύξηση της κατανάλωσης ανά κάτοικο: Η κατανάλωση κρασιού στη Βραζιλία παραμένει σχετικά χαμηλή σε σύγκριση με χώρες όπως η Γαλλία και η Ιταλία, αλλά παρουσιάζει σταθερή άνοδο. Αλλαγή στο προφίλ των καταναλωτών: Οι Βραζιλιάνοι δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για κρασιά υψηλότερης ποιότητας, ενώ προτιμούν όλο και περισσότερα διαφορετικά είδη, όπως κόκκινα, λευκά, ροζέ και αφρώδη.
  • Προτίμηση στα ερυθρά κρασιά: Τα κόκκινα κρασιά αποτελούν την πιο δημοφιλή επιλογή, ακολουθούμενα από λευκά, ροζέ και αφρώδη.
  •  Προτίμηση σε ποιοτικά και προσβάσιμα κρασιά: Οι καταναλωτές επιλέγουν συχνότερα κρασιά με καλή σχέση ποιότητας-τιμής.
  • Αύξηση του ενδιαφέροντος για αφρώδη: Τα βραζιλιάνικα αφρώδη κερδίζουν δημοτικότητα τόσο στη χώρα όσο και στο εξωτερικό.

Οι Βραζιλιάνοι αγοράζουν στην πλειονότητα τους, κρασί κυρίως σε σούπερ μάρκετ, τα οποία καλύπτουν περίπου το 80% των πωλήσεων κρασιών στη χώρα, ενώ τα εξειδικευμένα καταστήματα κρασιών αποτελούν ένα μικρότερο, αλλά σταθερά αυξανόμενο τμήμα της αγοράς. Η online αγορά κερδίζει επίσης έδαφος, ιδίως μετά την πανδημία, με πλατφόρμες που προσφέρουν ευκολία στην επιλογή και παράδοση κρασιών στο σπίτι. Όσον αφορά τις προτιμήσεις, οι Βραζιλιάνοι δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα κόκκινα κρασιά, τα οποία αντιπροσωπεύουν το 60% των εισαγωγών. Παρόλα αυτά, η ζήτηση για λευκά και αφρώδη κρασιά αυξάνεται, κυρίως λόγω της ζέστης και της πολιτιστικής αλλαγής που ενθαρρύνει την κατανάλωση ελαφρύτερων επιλογών. Η τάση προς κρασιά φυσικά και βιολογικά αυξάνεται επίσης, ευθυγραμμιζόμενη με την παγκόσμια στροφή προς τη βιωσιμότητα και τις οικολογικές πρακτικέ Οι εισαγωγές κρασιού στη Βραζιλία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αγορά, καθώς μεγάλο ποσοστό των κρασιών που καταναλώνονται στη χώρα προέρχονται από το εξωτερικό. Παρακάτω παρατίθενται βασικά στοιχεία και τάσεις σχετικά με τις εισαγωγές: Λόγοι Προτίμησης Εισαγόμενων Κρασιών

  •  Ποικιλία και ποιότητα: Οι Βραζιλιάνοι καταναλωτές εκτιμούν τη μεγαλύτερη ποικιλία στα εισαγόμενα κρασιά.
  •  Εκτίμηση για το διεθνές κρασί: Οι εισαγωγές θεωρούνται σύμβολο υψηλότερης ποιότητας και κύρους.
  •  Σταθερή προσφορά: Οι ξένοι παραγωγοί προσφέρουν σταθερότητα και συνέπεια σε γεύσεις και ποικιλίες.

Οι εισαγωγές κρασιού στη Βραζιλία παίζουν καθοριστικό ρόλο στην αγορά, καθώς μεγάλο ποσοστό των κρασιών που καταναλώνονται στη χώρα προέρχονται από το εξωτερικό.

Η Βραζιλία εισάγει εκατομμύρια λίτρα κρασιού ετησίως, με την κατανάλωση εισαγόμενων κρασιών να αντιπροσωπεύει περίπου 50-70% της συνολικής αγοράς.

Τα εισαγόμενα κρασιά καλύπτουν κυρίως τις κατηγορίες των ερυθρών, των λευκών και των αφρωδών. Παρακάτω παρατίθενται βασικά στοιχεία και τάσεις σχετικά με τις εισαγωγές:

  •  Η αγορά εισαγόμενων κρασιών έχει αυξηθεί, με την πλειοψηφία των εισαγόμενων οίνων να προέρχεται από τη Χιλή, την Αργεντινή, την Πορτογαλία, τη Γαλλία και την Ιταλία.
  • Η αύξηση των εξειδικευμένων καταστημάτων και των διαδικτυακών αγορών διευκολύνει την πρόσβαση σε κρασιά από διαφορετικές χώρες.

Κύριες Χώρες Εξαγωγής προς τη Βραζιλία

Χιλή: Πρώτη χώρα σε εισαγωγές, λόγω γεωγραφικής εγγύτητας και καλής σχέσης ποιότητας-τιμής.

Αργεντινή: Δημοφιλής για κρασιά Malbec και άλλες τοπικές ποικιλίες.

Πορτογαλία: Κρασιά όπως το Vinho Verde και το Portο έχουν μεγάλη αποδοχή, κυρίως λόγω των πολιτισμικών δεσμών.

Ιταλία και Γαλλία: Αντιπροσωπεύουν τις πιο premium επιλογές, με ιταλικά κρασιά όπως το Chianti και γαλλικά όπως το Bordeaux.

Ισπανία και Ηνωμένες Πολιτείες: Εμφανίζουν αυξητικές τάσεις, με δημοφιλή κρασιά όπως το Tempranillo και το Zinfandel. Οι εισαγωγές κρασιού στη Βραζιλία εξαρτώνται από ποικίλους παράγοντες. Θεωρείται προϊόν που απευθύνεται κυρίως σε μεσαία και υψηλά εισοδηματικά στρώματα. Ταυτίζεται με την αύξηση του βιοτικού επιπέδου.

Η Ελλάδα κατατάσσεται στην 16η θέση όσον αφορά τις εισαγωγές της Βραζιλίας κατέχοντας όμως μικρό ποσοστό 0,03% της αγοράς. Η μέση τιμή των ελληνικών κρασιών (τιμή/ κιλά) είναι 3,24 δολ/ κιλό.

Τα ελληνικά κρασιά στη Βραζιλία καταλαμβάνουν μια μικρή αλλά αναπτυσσόμενη θέση στην αγορά, καθώς οι Βραζιλιάνοι καταναλωτές αναζητούν όλο και περισσότερο μοναδικές γεύσεις και ποικιλίες από διεθνείς περιοχές. Τα περισσότερα ελληνικά κρασιά που εισάγονται στη Βραζιλία προέρχονται από γνωστές οινοπαραγωγικές περιοχές, όπως:

  •  Η Σαντορίνη (Ασύρτικο).
  • Η Νεμέα (Αγιωργίτικο).
  • Η Μακεδονία (Ξινόμαυρο).
  • Η Πελοπόννησος (Μοσχοφίλερο, Ροδίτης).

Παρά τις σημαντικές της δυσκολίες, η βραζιλιανή αγορά μπορεί να προσφέρει καλές ευκαιρίες στις ελληνικές εξαγωγικές εταιρείες κρασιού. Όπως αναφέρθηκε δε και πρωτύτερα, το κρασί αποτελεί πλέον ένα διαδεδομένο προϊόν που έχει καταστεί μέρος του τρόπου ζωής των Βραζιλιάνων. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός είναι πολύ έντονος, με τις χιλιανές, αργεντίνικες και πορτογαλικές εξαγωγικές εταιρίες να απολαμβάνουν ένα πλεονέκτημα που τους επιτρέπει να διατηρούν δεσπόζουσα θέση στην αγορά κρασιού, ενώ και τα μεγέθη των βασικών ανταγωνιστών είναι σαφώς διαφορετικά από αυτά της μέσης ελληνικής εξαγωγικής επιχείρησης. Το δε μέγεθος της βραζιλιανής αγοράς είναι τέτοιο, που μικροί, μεμονωμένοι εξαγωγείς ίσως δεν έχουν την καλύτερη δυνατή προοπτική, εκτός αν το προϊόν τους απευθύνεται σε ένα εξειδικευμένο τμήμα της αγοράς και είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν σημαντικά στην προώθησή του, ώστε να πείσουν για την ιδιαιτερότητά του τις ειδικές ομάδες ενδιαφέροντος στις οποίες απευθύνονται. Για προϊόντα κατανάλωσης όπως το κρασί, καλύτερα αποτελέσματα θα μπορούσε πιθανά να φέρει κάποια συλλογική προσπάθεια, που θα δημιουργούσε το κρίσιμο μέγεθος στους συμμετέχοντες εξαγωγείς, ώστε να μπορέσουν να επιτύχουν μεγαλύτερη κάλυψη, ανταγωνιστικές τιμές, σταθερή προσφορά και περιορισμό του κόστους διαχείρισης της εξαγωγικής προσπάθειας. Ενδεχόμενη σύμπραξη εξαγωγέων θα σήμαινε ακόμα δυνατότητα προσφοράς ανταγωνιστικότερων τιμών, όπως και επιμερισμού του κόστους προβολής και παρακολούθησης της διακίνησης των προϊόντων τους στη Βραζιλία, ενέργειες απαραίτητες για την εξασφάλιση αναγνωρισιμότητας και για την καθιέρωσή τους στην τοπική αγορά.

Τέλος επισημαίνονται εκ νέου, οι ευκαιρίες που παρουσιάζει η τοπική αγορά για εισαγωγές αφρώδους οίνου. Τα βασικά χαρακτηριστικά της διανομής των ελληνικών κρασιών σε Βραζιλία καθώς και οι κυριότερες προκλήσεις είναι:

Διανομή και Εμπόριο

  • Εξειδικευμένες εισαγωγικές εταιρείες: Μικρότερες εταιρείες εισαγωγής εστιάζουν σε premium ελληνικά κρασιά, τα οποία διατίθενται σε εξειδικευμένα καταστήματα και εστιατόρια.
  • Σούπερ μάρκετ και καταστήματα κρασιού: Τα ελληνικά κρασιά είναι λιγότερο διαδεδομένα στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, αλλά βρίσκονται κυρίως σε εξειδικευμένα καταστήματα.
  • Ηλεκτρονικό εμπόριο: Ορισμένες πλατφόρμες προσφέρουν ελληνικά κρασιά, κυρίως σε μεγαλύτερες πόλεις όπως το Σάο Πάολο και το Ρίο ντε Τζανέιρο.

Ενδιαφέρον και Κατανάλωση

  •  Αυξανόμενο ενδιαφέρον: Η εξωτική ταυτότητα των ελληνικών κρασιών προσελκύει καταναλωτές που αναζητούν κάτι διαφορετικό.
  •  Ταιριάσματα με τη βραζιλιάνικη κουζίνα: Το Ασύρτικο και το Μοσχοφίλερο συνδυάζονται εξαιρετικά με θαλασσινά και πιάτα με βάση το ρύζι, που είναι δημοφιλή στη Βραζιλία.
  •  Premium επιλογές: Τα ελληνικά κρασιά τοποθετούνται συχνά στην premium κατηγορία λόγω του κόστους εισαγωγής και της υψηλής ποιότητάς τους.

Προκλήσεις

  • Περιορισμένη αναγνωσιμότητα: Τα ελληνικά κρασιά δεν είναι ακόμα ευρέως γνωστά στη Βραζιλία, κάτι που δυσκολεύει την προώθηση.
  • Υψηλό κόστος εισαγωγής: Οι δασμοί και οι φόροι ανεβάζουν τις τιμές, καθιστώντας τα ελληνικά κρασιά πιο ακριβά σε σχέση με τα τοπικά ή άλλα εισαγόμενα.
  • Ανταγωνισμός: Οι βραζιλιάνικοι καταναλωτές προτιμούν κρασιά από πιο δημοφιλείς χώρες, όπως η Χιλή, η Αργεντινή και η Πορτογαλία.
  • Προώθηση μέσω γαστρονομικών εκδηλώσεων: Η σύνδεση των ελληνικών κρασιών με την ελληνική κουζίνα μπορεί να ενισχύσει τη ζήτησή τους.
  •  Διανομή σε premium χώρους: Εστιατόρια και ξενοδοχεία υψηλής κατηγορίας είναι καλοί δίαυλοι προώθησης.
  •  Εκπαίδευση του κοινού: Γευσιγνωσίες και σεμινάρια μπορούν να αυξήσουν την κατανόηση και την αποδοχή των ελληνικών ποικιλιών.
  • Συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις: ProWine São Paolo, που διοργανώνεται κάθε Οκτώβριο.

 

Δείτε ΕΔΩ ολόκληρη την έκθεση της Πρεσβεία της Ελλάδος στην Μπραζίλια για τον κλάδο του κρασιού.

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Από το βιωματικό μάρκετινγκ μέχρι τα φωτεινά λευκά, το 2025 θα δούμε τάσεις που θα δίνουν προτεραιότητα στην ευεξία, την καινοτομία και τη βιωσιμότητα,...

REPORTS

Η Vallepicciola, ένα οινοποιείο με έδρα το Castelnuovo Berardenga στην καρδιά της Τοσκάνης, έχει εδραιώσει τη φήμη της ως ηγέτης στην περιοχή Chianti Classico...

REPORTS

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύθηκε από το επιστημονικό περιοδικό OENO One εξετάζει πώς η ωριμότητα των σταφυλιών και ο χρόνος συγκομιδής επηρεάζουν τη χημική...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Είναι υπεύθυνος για την επικοινωνία τεσσάρων χαρισματικών οινοποιείων της Αυστραλίας, μεταξύ των οποίων και το Shaw + Smith της Αδελαΐδας. Ο ταλαντούχος David Le...

Διαβάστε επίσης

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

«Η ζωή µου είναι µια συνεχής επένδυση στην τελειότητα και σε αυτόν εδώ τον τόπο µπορώ να τελειοποιήσω το ταξίδι µου στον κόσµο του...

REPORTS

Στα αυτιά των απανταχού οινόφιλων οι λέξεις Chardonnay, Cabernet Sauvignon και Pinot Noir σίγουρα είναι πολύ οικείες. Σιγά σιγά, όµως, µια ανάλογη οικειότητα θα...

REPORTS

Ενα ποτήρι κρασί επιδρά συνήθως καταλυτικά στην ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία. Όταν μάλιστα η ατμόσφαιρα είναι εορταστική, το κρασί προσφέρει τη λάμψη που χρειάζεται...

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Είναι υπεύθυνος για την επικοινωνία τεσσάρων χαρισματικών οινοποιείων της Αυστραλίας, μεταξύ των οποίων και το Shaw + Smith της Αδελαΐδας. Ο ταλαντούχος David Le...