Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Μετά τον Άγιο Τρύφωνα, σειρά τα κλαδευτήρια στο αμπέλι τον Φλεβάρη

«Για βάλε νιους και σκάψε με, γέρους και κλάδεψέ με» λέει το αμπέλι στον αμπελουργό του κατά το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι, υποσχόμενο μια πλούσια σοδειά για τον επόμενο τρύγο. Η λαϊκή παράδοση έχει συνδέσει τον Φεβρουάριο μήνα με την εποχή του κλαδέματος που για να γίνει σωστά απαιτεί σοφία και εμπειρία που αποκτά κανείς με τα χρόνια, εξ’ ου και η παράκληση του αμπελιού να πιάσει το κλαδευτήρι ο γηραιότερος.

του Πέτρου Γκόγκου

Ο μήνας λοιπόν ξεκινά τιμώντας τον προστάτη των αμπελουργών, Άγιο Τρύφωνα, την 1η Φεβρουαρίου. Μια μορφή της ορθόδοξης εκκλησίας με καταγωγή από τη Λάμψακο της Φρυγίας, περιοχή ξακουστή τα χρόνια εκείνα (γύρω στο 240 μ.Χ.) για το αμπέλι και το κρασί της. Ο Άγιος, χηνοβοσκός στο επάγγελμα, που απεικονίζεται με ένα κλαδευτήρι στο χέρι, μάλλον ήρθε να καλύψει το κενό που άφηνε πίσω της η απαγόρευση της «παλιάς» θρησκείας που έκλεινε μέσα της πλήθος αντιλήψεων και τελετουργικών για τη βλάστηση και τη γονιμότητα. Άλλωστε, η διαδικασία του κλαδέματος είναι μια από τις πιο κρίσιμες εργασίες στον ετήσιο κύκλο του αμπελιού, με τους ανθρώπους από την αρχαιότητα να αναζητούν την εύνοια των θεών πριν τολμήσουν παρεμβάσεις στα αμπέλια τους. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Αρχαίοι Αθηναίοι γιόρταζαν αυτές τις ημέρες τα Ανθεστήρια (περί τις 26 Φεβρουαρίου), ημέρες αφιερωμένες στον θεό Διόνυσο, κατά τις οποίες άνοιγαν και τα πρώτα πιθάρια με το κρασί του περασμένου τρύγου.

Αλλά και ο βασικός Γάλλος ομόλογος του Αγίου Τρύφωνα, ο Saint Vincent, εορτάζεται στους γαλλικούς αμπελότοπους την ίδια περίπου χρονική περίοδο, στις 22 Ιανουαρίου.

Οι βυζαντινές επαρχίες που μπορούσαν να καυχηθούν για τον οίνο τους τόσο όσο οι περιοχές της Προποντίδας ήταν λιγοστές, με τον εορτασμό του Αγίου να ξεκινά από εκεί και να περνά γρήγορα στους κατοίκους της Ανατολικής Ρωμυλίας, οι οποίοι με τη σειρά τους έφεραν τις πλούσιες παραδόσεις εορτασμού της ημέρας αυτής -θεωρείται αργία στο αμπέλι- τις περιοχές όπου εγκαταστάθηκαν, φημισμένες δηλαδή ζώνες του οίνου στη σημερινή Ελλάδα, όπως είναι η Γουμένισσα, η Νάουσα και το Αμύνταιο, η Ραψάνη και η Νέα Αγχίαλος. Το αμπέλι λοιπόν αγιάζεται την πρώτη του μήνα και στη συνέχεια, ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες της εκάστοτε περιοχής, ξεκινά ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του κλαδέματος, που θέλει εκτός από την εύνοια θεών και αγίων, μυαλό και στρατηγική.

 

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Μέχρι τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου θα παραμείνει ανοιχτή η εφαρμογή για την υποβολή δηλώσεων συγκομιδής σταφυλιών με οινοποιήσιμες ποικιλίες στο αμπέλι έτους 2025, καθώς...

REPORTS

Μια εντυπωσιακή «λευκή γάντι» επιτυχία σημείωσε στο Χονγκ Κονγκ η πρώτη δημοπρασία με κρασιά απευθείας από το κελάρι του ιστορικού οίκου Edouard Delaunay. Η...

REPORTS

Στο Μπορντό, εκεί όπου η ιστορία του κρασιού συναντά σταθερά την καλλιτεχνική έκφραση, κάθε νέα ετικέτα του Château Mouton-Rothschild λειτουργεί σαν μια μικρή αποκάλυψη....

REPORTS

Μια νέα μελέτη της FTI Consulting σκιαγραφεί μια ανησυχητική πραγματικότητα για τον νοτιοαφρικανικό αμπελώνα: μέσα σε μία δεκαετία, η χώρα χάνει καλλιεργήσιμη έκταση, οι...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Σε ένα νέα πακέτο μέτρων για στήριξη του αμπελοοινικού κλάδου συμφώνησαν την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου το Συμβούλιο και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με την Comité...

REPORTS

Τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα ενέκριναν ένα πακέτο μέτρων για τον οίνο που παρέχει εργαλεία για τη διαχείριση του παραγωγικού δυναμικού, την ενίσχυση της προώθησης...

REPORTS

Με βαθμολογίες από 16 (distinguished) έως 17,5 (superior) βαθμολογήθηκαν 11 κρασιά του Οινοποιείου Λυραράκη από την Master of Wine, Julia Harding, στη σελίδα jancisrobinson.com.

REPORTS

Τη δυνατότητα σε συλλέκτες, οινόφιλους και επαγγελματίες να αποκτήσουν ξεχωριστές ετικέτες, που δεν συναντά κανείς εύκολα στην πρωτογενή αγορά δίνει δημοπρασία που θα πραγματοποιηθεί...