Connect with us

Αναζήτηση

REPORTS

Μετά τον Άγιο Τρύφωνα, σειρά τα κλαδευτήρια στο αμπέλι τον Φλεβάρη

«Για βάλε νιους και σκάψε με, γέρους και κλάδεψέ με» λέει το αμπέλι στον αμπελουργό του κατά το γνωστό παραδοσιακό τραγούδι, υποσχόμενο μια πλούσια σοδειά για τον επόμενο τρύγο. Η λαϊκή παράδοση έχει συνδέσει τον Φεβρουάριο μήνα με την εποχή του κλαδέματος που για να γίνει σωστά απαιτεί σοφία και εμπειρία που αποκτά κανείς με τα χρόνια, εξ’ ου και η παράκληση του αμπελιού να πιάσει το κλαδευτήρι ο γηραιότερος.

του Πέτρου Γκόγκου

Ο μήνας λοιπόν ξεκινά τιμώντας τον προστάτη των αμπελουργών, Άγιο Τρύφωνα, την 1η Φεβρουαρίου. Μια μορφή της ορθόδοξης εκκλησίας με καταγωγή από τη Λάμψακο της Φρυγίας, περιοχή ξακουστή τα χρόνια εκείνα (γύρω στο 240 μ.Χ.) για το αμπέλι και το κρασί της. Ο Άγιος, χηνοβοσκός στο επάγγελμα, που απεικονίζεται με ένα κλαδευτήρι στο χέρι, μάλλον ήρθε να καλύψει το κενό που άφηνε πίσω της η απαγόρευση της «παλιάς» θρησκείας που έκλεινε μέσα της πλήθος αντιλήψεων και τελετουργικών για τη βλάστηση και τη γονιμότητα. Άλλωστε, η διαδικασία του κλαδέματος είναι μια από τις πιο κρίσιμες εργασίες στον ετήσιο κύκλο του αμπελιού, με τους ανθρώπους από την αρχαιότητα να αναζητούν την εύνοια των θεών πριν τολμήσουν παρεμβάσεις στα αμπέλια τους. Δεν μπορεί να είναι τυχαίο το γεγονός ότι οι Αρχαίοι Αθηναίοι γιόρταζαν αυτές τις ημέρες τα Ανθεστήρια (περί τις 26 Φεβρουαρίου), ημέρες αφιερωμένες στον θεό Διόνυσο, κατά τις οποίες άνοιγαν και τα πρώτα πιθάρια με το κρασί του περασμένου τρύγου.

Αλλά και ο βασικός Γάλλος ομόλογος του Αγίου Τρύφωνα, ο Saint Vincent, εορτάζεται στους γαλλικούς αμπελότοπους την ίδια περίπου χρονική περίοδο, στις 22 Ιανουαρίου.

Οι βυζαντινές επαρχίες που μπορούσαν να καυχηθούν για τον οίνο τους τόσο όσο οι περιοχές της Προποντίδας ήταν λιγοστές, με τον εορτασμό του Αγίου να ξεκινά από εκεί και να περνά γρήγορα στους κατοίκους της Ανατολικής Ρωμυλίας, οι οποίοι με τη σειρά τους έφεραν τις πλούσιες παραδόσεις εορτασμού της ημέρας αυτής -θεωρείται αργία στο αμπέλι- τις περιοχές όπου εγκαταστάθηκαν, φημισμένες δηλαδή ζώνες του οίνου στη σημερινή Ελλάδα, όπως είναι η Γουμένισσα, η Νάουσα και το Αμύνταιο, η Ραψάνη και η Νέα Αγχίαλος. Το αμπέλι λοιπόν αγιάζεται την πρώτη του μήνα και στη συνέχεια, ανάλογα με τις κλιματικές συνθήκες της εκάστοτε περιοχής, ξεκινά ο σχεδιασμός και η υλοποίηση του κλαδέματος, που θέλει εκτός από την εύνοια θεών και αγίων, μυαλό και στρατηγική.

 

Σχετικά Άρθρα

REPORTS

Η μείωση του ενδιαφέροντος για το αλκοόλ μεταξύ των νεότερων γενεών ανησυχεί ολοένα και περισσότερο τους παράγοντες του κλάδου. Τι θα γινόταν αν οι...

REPORTS

Πρόσφατα στοιχεία πωλήσεων από το πρώτο τρίμηνο του 2025 δείχνουν μια μετατόπιση στην αμερικανική αγορά κρασιού, με τους καταναλωτές να επιλέγουν όλο και περισσότερο...

REPORTS

Τα τελευταία χρόνια, τα Hautes-Côtes de Beaune και Hautes-Côtes de Nuits έχουν αναδειχθεί σε νέα κομβικά σημεία του οινικού τοπίου της Βουργουνδίας. Κάποτε αναφερόμενοι...

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Στο πλαίσιο των δράσεων εξωστρέφειας που αναπτύσσει τα τελευταία χρόνια, το Ινστιτούτο Αγροτικής Οικονομίας και Κοινωνιολογίας του ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ διοργανώνει την Παρασκευή 30 Μαΐου 2025...

Διαβάστε επίσης

REPORTS

Ελαφρά μείωση τιμών, κυριαρχία της Βουργουνδίας στις δημοπρασίες και αύξηση του μεριδίου μικρότερων περιοχών καθώς και ανοδική πορεία των λευκών οίνων αποτελούν τις κύριες...

REPORTS

Ψηφίστηκε, αλλά δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί: τα κεφάλαια που διατέθηκαν για την αναδιάρθρωση των οινοποιητικών συνεταιρισμών δεν έχουν ακόμη εκταμιευτεί και θα πρέπει να...

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Τα Estates Costa Lazaridi σας καλούν να ζήσετε από κοντά τον κόσμο του κρασιού, μέσα από ένα διήμερο γεμάτο αρώματα, γεύσεις και ιστορίες από...

REPORTS

Πήρε ΦΕΚ η απόφαση που υπογράφουν οι υπουργοί Κώστας Τσιάρας και Διονύσης Σταμενίτης και προβλέπει την ταξινόμηση των ελληνικών οινοποιήσιμων ποικιλιών αμπέλου σε όλη...