Αναφερόμενοι στη βιωσιμότητα ως ορισμό, παρότι δεν είναι σαφής στον κόσμο του κρασιού, σήμερα θεωρείται ότι σχετίζεται με ένα σύνολο πρακτικών στο αμπέλι και το οινοποιείο που δεν αφορά μόνο στην οικολογική συνείδηση, αλλά και στην οικονομική βιωσιμότητα και την κοινωνική και ηθική υπευθυνότητα από μέρους παραγωγού. Αποτελεί μια διαδικασία αλλαγής, μια ολιστική προσέγγιση όσον αφορά την καλλιέργεια.
Η βιωσιμότητα και η διαχείρισή της είναι ένα περίπλοκο θέμα, καθώς έχει να κάνει με τα πρότυπα παραγωγής με στόχο ένα καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα τόσο για το περιβάλλον, όσο και για τον άνθρωπο.
Επίσης, η σημερινή τάση για μετάβαση στον ψηφιακό κόσμο αποτελεί μια ευρωπαϊκή και προσανατολισμένη προοπτική που φέρνει την λεγόμενη πράσινη οικονομία στον κόσμο της οινοποιίας.
Σήμερα, το 80% της συνολικής παραγωγής κρασιού στην Καλιφόρνια φέρει πια το σήμα “Certified California Sustainable Winegrowing”, που συμπεριλαμβάνει πρακτικές από το αμπέλι στον καταναλωτή. Αυτές συμπεριλαμβάνουν διαχείριση του εδάφους, του νερού στον αμπελώνα, της ενέργειας, διατήρηση του νερού στον αμπελώνα, μείωση των ρύπων και άλλα. Οι υπόλοιπες Πολιτείες των ΗΠΑ έχουν τα δικά τους προγράμματα πιστοποίησης όσον αφορά τη βιωσιμότητα.
Σύμφωνα με το Forbes, η Suzanne Hunt σε οινοποιείο στη περιοχή Finger Lakes τονίζει τη σημασία της χρήσης υψηλής ποιότητας υβριδίων αμπέλου σε ένα ψυχρό κλίμα σαν της Finger Lakes. «Η χρήση υβριδίων αποτελεί μέρος της προσαρμογής στη κλιματική αλλαγή.» Θα έπρεπε να προσαρμοστούμε και να μην καλλιεργούμε Vitis vinifera σε μέρη που δε θέλει να μεγαλώσει.
Η επιλογή της ποικιλίας σταφυλιού αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τον παραγωγό έτσι ώστε να καταφέρει να παραμείνει η επιχείρησή του βιώσιμη. Για παράδειγμα ένα αμπέλι που είναι ξερικό ή ανθεκτικό σε κάποιες ασθένειες χρειάζεται λιγότερο νερό και λιγότερους ψεκασμούς. Δεν είναι απαραίτητο βέβαια να χρησιμοποιηθούν υβρίδια, καθώς κάποιες ποικιλίες Vitis vinifera έχουν τις απαραίτητες ιδιότητες.
Από μεριάς καταναλωτή, το Wine Intelligence ενημερώνει περί του θέματος ότι στις ΗΠΑ, μόλις πάνω από το μισό (58%) των τακτικών καταναλωτών κρασιού αναφέρουν ότι ανησυχούν για την κλιματική αλλαγή και αναλαμβάνουν δράση για να μειώσουν το προσωπικό τους αντίκτυπο, ενώ περίπου το ίδιο ποσοστό τακτικών καταναλωτών (56%) προσπαθούν πλέον ενεργά να αγοράζουν τοπικά προϊόντα. Η Αυστραλία και ο Καναδάς επίσης φαίνεται να ακολουθούν το πρότυπο αυτό.