Αναλυτικότερα, τα πρόσφατα στοιχεία συγκομιδής αποκαλύπτουν το βάθος της κρίσης. Μεταξύ του 2023 και του 2024, όπου οι αποδόσεις του Shiraz έφτασαν στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2007.
Ιστορικά, η Αυστραλία παρήγαγε περίπου 400.000 τόνους Shiraz ετησίως. Ωστόσο, μέχρι το 2023, η παραγωγή είχε πέσει στους 340.000 τόνους και το 2024 μειώθηκε περαιτέρω στους 290.000 τόνους. Για πρώτη φορά εδώ και πάνω από μια δεκαετία, το Chardonnay ξεπέρασε το Shiraz σε όγκο παραγωγής. Η μείωση αυτή αντανακλά τις μεταβαλλόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών και τον αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής, η οποία έφερε ξηρασίες, καταιγίδες, καύσωνες και κακές συνθήκες ανθοφορίας. Πέραν των παραγόντων που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες, οι οικονομικές πιέσεις έπαιξαν επίσης σημαντικό ρόλο στη μείωση της παραγωγής.
Πιο συγκεκριμένα, το μεγαλύτερο πλήγμα ήρθε το 2020, όταν η Κίνα επέβαλε δασμούς αντιντάμπινγκ έως και 218% στα αυστραλιανά κρασιά. Η Κίνα αποτελούσε μια κρίσιμη αγορά για το Shiraz, με τους καταναλωτές να είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλές τιμές. Οι δασμοί σταμάτησαν απότομα τις εξαγωγές, δημιουργώντας πλεόνασμα κρασιού στην αποθήκη. Παραδοσιακές αγορές όπως το Ηνωμένο Βασίλειο και οι ΗΠΑ δεν μπορούσαν να απορροφήσουν αυτό το πλεόνασμα με τον ίδιο ρυθμό ή τα ίδια περιθώρια κέρδους.
Μέχρι τη συγκομιδή του 2024, οι επιπτώσεις της υπερπροσφοράς έγιναν εμφανείς. Πολλοί αμπελώνες έμειναν χωρίς συγκομιδή, με τα σταφύλια να μένουν στο αμπέλι λόγω ανεπαρκούς ζήτησης. Ακόμη και τα αποσταγματοποιεία, τα οποία συνήθως αγοράζουν πλεονάζοντα κρασιά, αρνήθηκαν να αγοράσουν. Αντιμέτωποι με τις χαμηλές τιμές και τις κορεσμένες αγορές, ορισμένοι παραγωγοί επέλεξαν να ξεριζώσουν τα αμπέλια τους, ιδίως σε περιοχές χαμηλότερου κύρους.
Το ερώτημα τώρα είναι αν το Shiraz παραμένει μια βιώσιμη καλλιέργεια.
Υπάρχει συγκρατημένη αισιοδοξία μετά την απόφαση της Κίνας να χαλαρώσει τους δασμούς το 2024. Η Κίνα έγινε και πάλι η κορυφαία αγορά για το αυστραλιανό Shiraz, με τις εξαγωγές να φτάνουν τα 168 εκατομμύρια δολάρια Αυστραλίας μέχρι τον Σεπτέμβριο. Ωστόσο, οι τιμές παραμένουν χαμηλότερες από ό,τι στο παρελθόν. Το 2019, το Shiraz πουλήθηκε στην Κίνα κατά μέσο όρο πάνω από 9 AUD ανά λίτρο μέχρι το 2024, η τιμή είχε πέσει στα 6,80 AUD. Η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου οι μέσες τιμές κυμαίνονται γύρω στο 1,78 AUD ανά λίτρο.
Ωστόσο, παρά τις προκλήσεις, οι Αυστραλοί οινοπαραγωγοί βλέπουν ευκαιρίες στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών. Υπάρχει μια στροφή από τα ισχυρά, υψηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ ερυθρά κρασιά προς τα ελαφρύτερα, πιο φρέσκα στυλ. Οι παραγωγοί ανταποκρίνονται επαναπροσδιορίζοντας τον τρόπο παρασκευής του Shiraz, τόσο στον αμπελώνα όσο και στο οινοποιείο.
Μια σημαντική αλλαγή είναι η σχεδόν εγκατάλειψη των αμερικανικών δρύινων βαρελιών υπέρ της γαλλικής δρυός, η οποία προσδίδει πιο λεπτές τανίνες και γεύσεις. Οι οινοποιοί μειώνουν επίσης τη χρήση νέων δρύινων βαρελιών και υιοθετούν σύγχρονες τεχνικές, όπως η ζύμωση σε δεξαμενές από σκυρόδεμα ή σε δοχεία σε σχήμα αυγού, για τη διατήρηση της φρεσκάδας των φρούτων. Ορισμένοι πειραματίζονται με τη ζύμωση ολόκληρου του συμπλέγματος για να προσθέσουν μπαχαρικά και πολυπλοκότητα, αν και αυτή η προσέγγιση βρίσκεται ακόμη σε στάδιο τελειοποίησης.
Οι αμπελουργικές πρακτικές αλλάζουν επίσης. Η συγκομιδή επισπεύδεται για να αποφευχθεί η υπερώριμη σταφυλή, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε υπερβολικά αλκοολούχα κρασιά. Την στιγμή που υπάρχει επίσης μια κίνηση προς τη φύτευση σε ψυχρότερες περιοχές, όπως το Henty ή τα αυστραλιανά Πυρηναία, οι οποίες αποδίδουν κρασιά με περισσότερη οξύτητα και κομψότητα σε σύγκριση με τις παραδοσιακές θερμότερες περιοχές όπως το Heathcote ή το Dookie.
Αυτή η στυλιστική μετατόπιση αντανακλά την αλλαγή γενιάς στην κατανάλωση κρασιού. Οι νεότεροι καταναλωτές προτιμούν πιο φρέσκα, ελαφριά κρασιά από τα γεμάτα ερυθρά που προτιμούσαν οι προηγούμενες γενιές. Οι παραγωγοί επικεντρώνονται τώρα στην ανάδειξη των περιφερειακών διαφορών στο Shiraz, απομακρυνόμενοι από την προώθηση ενός γενικού στυλ. Ο στόχος είναι να τονιστούν τα μοναδικά χαρακτηριστικά του Shiraz από συγκεκριμένα terroirs.
Σε περιοχές όπως η Barossa Valley, ορισμένοι παραγωγοί συνεχίζουν να παράγουν τολμηρά, εμβληματικά κρασιά Shiraz, ενώ άλλοι διαφοροποιούνται με πιο ελαφριά, πιο σύγχρονα στυλ. Αυτό αντικατοπτρίζει τη φθίνουσα επιρροή κριτικών όπως ο Robert Parker, ο οποίος έκανε δημοφιλή τα μεγάλα, φρουτώδη κρασιά, καθώς και μια αλλαγή στους διαγωνισμούς κρασιού που πλέον επιβραβεύουν την ισορροπία και τη φρεσκάδα έναντι της συγκέντρωσης.
Η πρόκληση για το αυστραλιανό Shiraz δεν έγκειται στην παραγωγή, αλλά στην επικοινωνία. Οι καταναλωτές πρέπει να γνωρίσουν εκ νέου την ποικιλία και να δείξουν ότι το Shiraz έχει εξελιχθεί. Οι νεότεροι οινοποιοί είναι πιο ανοιχτοί στην εξερεύνηση λιγότερο γνωστών ποικιλιών, όπως η Nero d’Avola ή το Tempranillo, αλλά παραμένουν διστακτικοί στο να επανεξετάσουν το Shiraz, το οποίο συνδέουν με ξεπερασμένα στυλ. Ορισμένοι παραγωγοί εξερευνούν χαρμάνια για να κάνουν το Shiraz πιο προσιτό, συνδυάζοντάς το με ελαφρύτερες ποικιλίες, αν και η ζήτηση για αυτά τα χαρμάνια παραμένει περιορισμένη.
Σε αγορές όπως η Σουηδία, το Shiraz αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από ποικιλίες μεσαίου σώματος, όπως το Pinot Noir και το Garnacha. Το κλασικό στυλ του Shiraz έχει λιγότερους οπαδούς, γεγονός που δυσκολεύει τους νέους παραγωγούς να εισέλθουν σε τμήματα υψηλότερων τιμών είτε με παραδοσιακές είτε με σύγχρονες εκφράσεις του κρασιού.
Παρόλα αυτά, υπάρχουν κάποιοι που πιστεύουν ότι το Shiraz μπορεί να παραμείνει επίκαιρο αν οι παραγωγοί προσαρμοστούν στις προσδοκίες της αγοράς. Οι οινοποιοί υψηλής ποιότητας, που προσφέρουν κρασιά υψηλής ποιότητας και τιμής, είναι ιδιαίτερα αισιόδοξοι. Η επιστροφή της Κίνας ως βασικής αγοράς είναι ενθαρρυντική, αν και υπάρχει κατανόηση ότι το να βασίζεσαι μόνο στην Κίνα είναι επικίνδυνο.
Εν κατακλείδι, το αυστραλιανό Shiraz βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι. Οι παλιές φόρμουλες δεν λειτουργούν πλέον και το μέλλον του εξαρτάται από την ικανότητα της βιομηχανίας να ανακαλύψει εκ νέου την ποικιλία και να επικοινωνήσει αυτή την εξέλιξη στους παγκόσμιους καταναλωτές. Αν το πετύχει, το Shiraz μπορεί να συνεχίσει να είναι σημαντικός παίκτης στον κόσμο του κρασιού για τα επόμενα χρόνια.