Επιμέλεια: Ζήσης Πανάγος
Η τελευταία Έκθεση Εξαγωγών της Wine Australia είναι άλλη μια δύσκολη χρονιά για τους Αυστραλούς εξαγωγείς κρασιού, με τον αυξανόμενο πληθωρισμό, το επιχειρηματικό κόστος και τα επιτόκια να επηρεάζουν τα περιθώρια κέρδους, κάτι που είναι πιθανό να συνεχιστεί το 2023.
Πιο συγκεκριμένα, τέσσερις από τις πέντε κορυφαίες αγορές της Αυστραλίας σε αξία είδαν τις εξαγωγές να πέφτουν, με τις ΗΠΑ, που αντιπροσωπεύουν το 20% του συνολικού μεριδίου αξίας, με πτώση 3% στα 390 εκατομμύρια δολάρια και το Ηνωμένο Βασίλειο (19% της συνολικής αξίας εξαγωγών) με πτώση 18% στα 373 δολάρια εκατ. σε όγκους μειώθηκαν κατά 11%. Η μέση αξία των εξαγωγών στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε επίσης, κατά 8% στα 1,72 δολάρια ανά λίτρο FOB.
Η Wine Australia σημείωσε ότι οι εξαγωγές στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν «απρόβλεπτες» από τότε που ανακοινώθηκε το Brexit το 2016, και έκτοτε υπήρξαν αρκετές κορυφώσεις. Επισήμανε την άνοδο κατά τη διάρκεια του Covid λόγω της κορυφαίας θέσης της Αυστραλίας ως εκτός εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου και της επακόλουθης «αντιστροφής» στη ζήτηση όταν άνοιξε ξανά το on-trade, αλλά επίσης σημείωσε ότι η Αυστραλία είχε σημειώσει μικρότερη μείωση κατά 4%. σε σύγκριση με τη συνολική πτώση της αγοράς εκτός συναλλαγών κατά 8% (IRI Worldwide).
Έπειτα, τόσο, το Χονγκ Κονγκ όσο και η Σιγκαπούρη σημείωσαν επίσης πτώση της αξίας τους, κατά 13% και 20% αντίστοιχα (σε 167 εκατομμύρια δολάρια και 132 εκατομμύρια δολάρια αντίστοιχα), ωστόσο ο Καναδάς, που αντιπροσωπεύει το 10% της συνολικής αξίας εξαγωγών, αυξήθηκε κατά 14% στα 188 εκατομμύρια δολάρια, με όγκους αυξημένους 46% σε 68 εκατομμύρια λίτρα, ή 11% του συνολικού όγκου εξαγωγών. Οι ΗΠΑ, που είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά όγκου με μερίδιο 23% στους όγκους των εξαγωγών, είδε την αύξηση του όγκου να ξεπερνά την αξία, αυξάνοντας κατά 13% στα 140 εκατομμύρια λίτρα. Ο αριθμός των εξαγωγέων στις ΗΠΑ ήταν επίσης στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008, αυξημένος κατά 5% κατά τη διάρκεια του έτους σε 303 εκατομμύρια δολάρια.
Εν τω μεταξύ οι εξαγωγές κρασιού της Αυστραλίας στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 16 τοις εκατό στα 586 εκατομμύρια δολάρια, με επικεφαλής τις αγορές όπως η Γερμανία (μείωση 2% σε αξία στα 38 εκατομμύρια δολάρια), η Ολλανδία (μείωση 19 τοις εκατό στα 29 εκατομμύρια δολάρια) και η Δανία (πτώση 13 τοις εκατό σε 37 εκατομμύρια δολάρια).
Υπήρξαν αυξημένες αποστολές στη Νοτιοανατολική Ασία, αξίας 16% στα 305 εκατομμύρια δολάρια, με ώθηση την Ταϊλάνδη και τη Μαλαισία, αν και όλες οι αγορές στην περιοχή αυξήθηκαν εκτός από τη μεγαλύτερη αγορά της, τον εμπορικό κόμβο της Σιγκαπούρης, η οποία μειώθηκε κατά 20% στα 132 εκατομμύρια δολάρια.
Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις αξίας στη Βορειοανατολική Ασία μειώθηκαν επίσης κατά 10% στα 314 εκατομμύρια δολάρια με όγκους μειωμένους κατά 15% στα 32 εκατομμύρια λίτρα, με επικεφαλής την Κίνα και το Χονγκ Κονγκ, αν και η αύξηση της αξίας 8% στην Ιαπωνία βοήθησε στην αντιστάθμιση της πτώσης. Η αγορά έφτασε τα 51 εκατομμύρια δολάρια, κυρίως λόγω των εξαγωγών κρασιών άνω των 10 δολαρίων ανά λίτρο, ενώ ο αριθμός των εξαγωγέων αυξήθηκε επίσης κατά 23% σε 260 το 2022.
Βελτιώσεις αποστολής
Ένα φωτεινό σημείο ήταν η βελτίωση των παγκόσμιων ναυτιλιακών προβλημάτων που ταλαιπωρούν τη βιομηχανία από το 2021, κάτι που ο διευθυντής της Wine Australia, σύμφωνα με τις γνώσεις αγοράς Peter Bailey, οδήγησε στην αύξηση των εξαγωγών μη συσκευασμένων κρασιών.
«Οι αποστολές των vintage κρασιών του 2021 και του 2022 είχαν καθυστερήσει σε μεγάλο βαθμό λόγω των προκλήσεων στη ναυτιλία, ιδιαίτερα των μη συσκευασμένων αποστολών. Καθώς αυτές οι συνθήκες χαλάρωσαν το δεύτερο εξάμηνο του 2022 σε ορισμένες περιοχές, οι Αυστραλοί παραγωγοί κρασιού μπόρεσαν τελικά να στείλουν τα προϊόντα τους σε πελάτες στο εξωτερικό», εξήγησε, αν και σημείωσε ότι εξακολουθούν να αναφέρονται καθυστερήσεις σε ορισμένες εμπορικές διαδρομές.
Αυτό το αυξημένο μερίδιο των αποστολών μη συσκευασμένων κρασιών ήταν ένας παράγοντας που συνέβαλε στη μείωση της συνολικής αξίας των εξαγωγών, καθώς το μη συσκευασμένο κρασί αποστέλλεται σε χαμηλότερη μέση αξία δωρεάν επί του σκάφους, επειδή εξαιρείται το κόστος συσκευασίας.
Τέλος, αυτή η άνοδος του χύμα κρασιού οδήγησε την ανάπτυξη τόσο στις ΗΠΑ όσο και στον Καναδά, με όγκο κατά 67% στα 76 εκατομμύρια λίτρα στις ΗΠΑ και αύξηση κατά 8% στα 44 εκατομμύρια λίτρα στον Καναδά. Οι συσκευασμένες εξαγωγές στο premium τέλος του φάσματος τιμών αυξήθηκαν επίσης και στις δύο αγορές, με τις εξαγωγές προς τον Καναδά αξίας 5 $ ανά λίτρο και άνω να αυξάνονται κατά 13% στα 114 εκατομμύρια δολάρια, ενώ οι εξαγωγές στις ΗΠΑ άνω των 10 $ ανά λίτρο αυξήθηκαν κατά 4% στα 50 $ εκατομμύριο.
ΠΗΓΗ: thedrinksbusiness.com