Το τελευταίο διάστημα κινήματα, όπως, το «Dry January» και το «Sober October» έχουν αποκτήσει σημαντική δυναμική σε χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Αγγλία, δίνοντας κίνητρο στους επίδοξους καταναλωτές να αποφύγουν πλήρως την πόση αλκοολούχων ποτών καθόλη την διάρκεια των δύο μηνών.
Η αλλαγή αυτή φανερώνεται και από την αναθεώρηση των Διατροφικών Κατευθυντήριων Γραμμών των Ηνωμένων Πολιτειών για την περίοδο 2025-2030. Οργανισμοί που δραστηριοποιούνται εντός της βιομηχανίας των αλκοολούχων ποτών, όπως το Wine Institute και η Ένωση Ζυθοποιών, έχουν εκφράσει ανησυχία για την πιθανή μείωση των συστάσεων μέτριας κατανάλωσης σε μόλις δύο ποτά την εβδομάδα, μιας σημαντικής αλλαγής σε σχέση με την τρέχουσα οδηγία για ένα ποτό την ημέρα για τις γυναίκες και δύο για τους άνδρες. Η παρουσία επιστημόνων με απόψεις κατά του αλκοόλ στις επιτροπές αναθεώρησης έχει εγείρει υποψίες μεροληψίας, θέτοντας ερωτηματικά στην αντικειμενικότητα της αξιολόγησης των επιπτώσεων του αλκοόλ στην υγεία.
Ξεφυλλίστε και κατεβάστε σε υψηλή ανάλυση το τεύχος 41 του Winetrails
Αυτό το ζήτημα τίθεται σε μια περίοδο όπου η ανησυχία λόγω των κινδύνων που σχετίζονται με το αλκοόλ έχει αυξηθεί σημαντικά. Από το 2015, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) έχει εντείνει τις προσπάθειές του για τη μείωση της παγκόσμιας κατανάλωσης αλκοόλ, ταξινομώντας το αλκοόλ ως καρκινογόνο της Ομάδας 1, στο ίδιο επίπεδο με τον καπνό και τον αμίαντο.
Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι δεν υπάρχει απολύτως ασφαλές επίπεδο κατανάλωσης αλκοόλ, φέρνοντας την μεταστροφή των καταναλωτικών συνηθειών, ιδιαίτερα ανάμεσα σε νεότερα άτομα. Σύμφωνα με έρευνα της Wine Opinions και του πρακτορείου Colangelo & Partners, το 25% των ατόμων μεταξύ 21 και 39 ετών θεωρούν ήδη ένα ποτήρι κρασί την ημέρα ως προβληματικό. Εάν οι νέες κατευθυντήριες γραμμές των ΗΠΑ μειώσουν τη σύσταση σε δύο ποτά την εβδομάδα, αναμένεται ότι τα δύο τρίτα των νέων θα ακολουθήσουν αυτό το πρότυπο, γεγονός που θα επιφέρει σοβαρό πλήγμα στη βιομηχανία κρασιού.
Η Karen MacNeil, δημοσιογράφος με ειδικότητα στο κρασί και συγγραφέας του The Wine Bible, ήταν μεταξύ των πρώτων που παρατήρησε αυτή την πολιτιστική αλλαγή όταν το βίντεό της με τίτλο «Why I Hate Dry January» προκάλεσε κύμα αντιδράσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η MacNeil θεώρησε ότι ο ηθικολογικός τόνος των απαντήσεων σηματοδοτούσε μια σημαντική αλλαγή στο πως ο κόσμος αντιλαμβάνεται το κρασί βλέποντας το περισσότερο ως κίνδυνο για την υγεία, παρά ως σύμβολο πολιτισμού και κοινωνικής απόλαυσης.
Όσοι δραστηριοποιούνται στον χώρο του οίνου των ΗΠΑ, φυσικά, δεν είναι διατεθειμένοι να επιτρέψουν την σπίλωση του ονόματος του κρασιού, ενός ποτού που φέρει μακρά πολιτιστική κληρονομιά, και ως εκ τούτου έχουν προβεί σε αντίμετρα κόντρα στην υπερβολή που επικρατεί αυτή τη στιγμή.
Τον περασμένο Ιούνιο, μια ομάδα αποτελούμενη από ενώσεις παραγωγών αλκοολούχων ποτών έστειλε επιστολή προς τον υπουργό υγείας των ΗΠΑ Xavier Becerra και στον υπουργό γεωργίας Thomas Vilsack, εκφράζοντας τους προβληματισμούς τους για την έλλειψη διαφάνειας της διαδικασίας επιλογής των επιτροπών που επιβλέπουν αυτές τις διατροφικές οδηγίες.
Η Αργεντίνα οινοποιός και φυσικός Laura Catena δημιούργησε την ψηφιακή πλατφόρμα «In Defense of Wine» προκειμένου με επιστημονικά στοιχεία να αναδείξει τα οφέλη της μετριοπαθούς κατανάλωσης οίνου στην καρδιακή λειτουργία και στην μείωση του ρίσκου εγκεφαλικών επεισοδίων και διαβήτη σε ανθρώπους άνω των 40 ετών. Παρότι η Catena αναγνωρίζει τους κινδύνους της υπερβολικής κατανάλωσης, έχει αποφασίσει να λάβει μια αποφασιστική στάση απέναντι στη «δαιμονοποίηση» του κρασιού.
Παράλληλα, η MacNeil και άλλοι επαγγελματίες τις βιομηχανίες έχουν ξεκινήσει δικά τους κινήματα, όπως το «Come Over October» μιας πολιτιστικής καμπάνιας που φέρει την «σφραγίδα» κορυφαίων οινοποιείων και εταιρειών του χώρο, όπως η Jackson Family Wines και η Lyft.
Καθώς η κόντρα εξελίσσεται, η προώθηση της πραγματικής θέσης του κρασιού στις ζωές των ανθρώπων θα είναι κρίσιμη για το μέλλον της βιομηχανίας, η οποία μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες δημιουργεί 1,84 εκατομμύρια θέσεις εργασίας και συνεισφέρει 276 δισεκατομμύρια δολάρια σε οικονομικό αντίκτυπο. Προς το παρόν, η βιομηχανία ανθίσταται και συνεχίζει να αναζητά τρόπους για να προσαρμόσει το μήνυμά της σε ένα πολιτισμικό πλαίσιο που γίνεται ολοένα και πιο ανταγωνιστικό και μερικές φορές μπορεί να γίνει έως και εχθρικό.
Με πληροφορίες από vinetur