Η απάντηση αυτονόητη. Μια καλοσχεδιασμένη και στοχευμένη ετικέτα. Μια ετικέτα που θα του δημιουργήσει την επιθυμία αρχικά να επεξεργαστεί τη φιάλη και κατόπιν να δοκιμάσει το προϊόν. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του αποτελεσματικής packaging; Στο ερώτημα αυτό απαντούν οι επαγγελματίες επιτυχημένων και καθιερωμένων design agencies της ελληνικής αγοράς.
KOMMIGRAPHICS
Κάθε ετικέτα χρειάζεται μια μοναδική ιστορία
Μια μοναδική ιστορία, η οποία προκύπτει κατόπιν βαθιάς έρευνας, χρειάζεται η εκάστοτε ετικέτα οίνου για να αναδειχθεί, σύμφωνα με τη δημιουργική ομάδα της εταιρείας οπτικής επικοινωνίας Kommigraphics. Η συγκεκριμένη εταιρεία έχει αναλάβει το σχεδιασμό και τη δημιουργία των ετικετών πολλών μικρών αλλά και μεγαλύτερων επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων του Κτήματος Γκλίναβος, του οινοποιείου Sant’ Or και του εμπορικού σήματος Acroterra.
Τα στοιχεία που θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει ο οινοποιός πριν απευθυνθεί στους ειδικούς είναι το σε ποια αγορά απευθύνεται με το κρασί που παράγει, σύμφωνα με τους ανθρώπους της εταιρείας. Επίσης, είναι σημαντικό να εντοπιστούν τα ανταγωνιστικά προϊόντα, ώστε ο σχεδιασμός της νέας ετικέτας να διαφοροποιηθεί από αυτά, παραμένοντας εντός των ορίων, που θέτει το καταναλωτικό κοινό. Τέλος, η τοποθέτηση του προϊόντος σε συνδυασμό με την τιμή του έχουν μεγάλη σημασία, με άλλα λόγια το πού και πόσο θα πωλείται το προϊόν. Αν θα πωλείται αποκλειστικά σε κάβες ή super market, σε εστιατόρια ή σε κάποιον συνδυασμό τοποθεσιών, κ.λπ.
“Σε κάθε περίπτωση, ένας εξειδικευμένος συνεργάτης για τον σχεδιασμό ετικετών θα μπορέσει να δημιουργήσει το πλάνο που χρειάζεται, ώστε όλες οι ερωτήσεις να απαντηθούν εύστοχα και με σαφήνεια, είτε ο παραγωγός έχει απαντήσεις είτε χρειάζεται κατεύθυνση από έναν υπεύθυνο συνεργάτη οπτικής επικοινωνίας και στρατηγικής”, αναφέρει η ομάδα της εταιρείας.
Ο σχεδιασμός της ετικέτας θα πρέπει να δημιουργεί στον καταναλωτή την περιέργεια – πριν ακόμα μυρίσει και γευθεί το προϊόν – να ασχοληθεί με τη φιάλη, να την επεξεργαστεί και φυσικά να του δημιουργηθεί η επιθυμία να το δοκιμάσει μιας και είναι η πρώτη γνωριμία με το προϊόν, όπως τονίζει η έμπειρη ομάδα της εταιρείας.
Όσον αφορά την ύπαρξη τάσεων, το team της εταιρείας τονίζει ότι δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος δρόμος στο εικαστικό κομμάτι. Δεν υπάρχουν περιορισμοί ως προς την προσέγγιση η οποία μπορεί να είναι αφαιρετική, μαξιμαλιστική, εικονογραφική, περίτεχνη ή και πιο πειραματική. “Ο στόχος, ωστόσο, παραμένει ένας: η σωστή επικοινωνία των αξιών και χαρακτηριστικών του προϊόντος, η συναισθηματική σύνδεση με το εκάστοτε κοινό του με στόχο την εδραίωσή του, την αναγνωρισιμότητα του και προφανώς την εμπορική του επιτυχία”.
Στο υλικό μέρος της συσκευασίας, η μεγάλη δυσκολία εντοπίζεται στη διαφοροποίηση της φιάλης και στην αναζήτηση προμηθευτών που να εξασφαλίζουν διαχρονική παραγωγή νέων κωδικών φιάλης σε ένα πολύ καλό κόστος. Το σχήμα και το βάρος της φιάλης είναι εξίσου σημαντικά και είθισται οι παραγωγοί να επιλέγουν περιέκτες που δεν επιβαρύνουν τις αποθήκες ή/και το κόστος αποστολής τους. Σε ό,τι αφορά άλλα υλικά, τα τελευταία χρόνια το βινυλικό ή μη κέρωμα του φελλού έχει αποδειχθεί αρκετά αποδεκτό τόσο από τους παραγωγούς που δε θέλουν το συμβατικό καψύλλιο όσο και από το καταναλωτικό κοινό, ενώ μεγάλη αύξηση παρατηρείται και στη χρήση βιδωτού πώματος, ανάλογα και με την ποιότητα του κρασιού, που εξασφαλίζει στο προίον μεγαλύτερη διάρκεια αεροστεγούς περιβάλλοντος συγκριτικά με τον φελλό.
LUMINOUS DESIGN GROUP
Πέρα από τις τάσεις, στόχος είναι η διαχρονικότητα της ετικέτας
Για την ομάδα της Luminous Desing το σημαντικότερο βήμα που θα ξεκλειδώσει τη δημιουργική διαδικασία σχεδιασμού μιας νέας ετικέτας είναι η επίσκεψή της στο οινοποιείο και η πρωτογενής επαφή με την παραγωγή του οίνου, από το στάδιο του τρύγου ως την τελική επεξεργασία. “Με την επιστορφή μας στο γραφείο, ξεκινά το brainstorming για την ονοματολογία και το story-telling βάσει όσων είδαμε και ακούσαμε στο οινοποιείο. Η επιλογή της φιάλης είναι μια εξίσου δημιουργική διαδικασία, καθώς η τελευταία αποτελεί το όχημα για την ιστορία που η κάθε ετικέτα αφηγείται”, αναφέρει στο winetrails.gr o Art Director της Luminous, Θεμιστοκλής Τσιάμης.
Η Luminous είναι μια εταιρεία με μεγάλη εμπειρία στο αντικείμενο. Το portfolio των εργασιών της αριθμεί περισσότερες από 25 ετικέτες. Μεταξύ αυτών εντοπίζουμε την ανανέωση του σχεδιασμού των κρασιών του Κτήματος Καριπίδη και του Αγροτικού Συνεταιρισμού Λήμνου αλλά και το μεγαλύτερο μέρος της ανανέωσης των ετικετών του Κτήματος Λαντίδη.
Η έμπνευση για το τελικό σχέδιο από της δημιουργικής ομάδας της Luminous μπορεί να αντληθεί από τα στοιχεία και λεπτομέρειες που σχετίζονται με την παραγωγή. “Η διαδικασία παραγωγής, το terroir, τα ζώα που επισκέπτονται την περιοχή και άλλες μικρές, κρυμμένες καθημερινές ιστορίες μπορεί να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης και να διηγηθούν με πρωτότυπο και δημιουργικό τρόπο την ιστορία του brand. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των πελαργών που είδαμε να περπατούν ανάμεσα στους αμπελώνες του Κτήματος Καριπίδη, οι οποίοι αποτέλεσαν το κεντρικό στοιχείο για τον σχεδιασμό μιας βραβευμένης ετικέτας”, επισημαίνει ο κ. Τσιάμης.
Ιδανικά, η συσκευασία ενός κρασιού θα πρέπει να δίνει ένα ξεκάθαρο μήνυμα αναφορικά με την κατηγορία του προϊόντος. “Αναζητούμε το σχεδιαστικό εύρημα που θα αποδώσει με σαφήνεια τη μοναδική ιστορία και την ξεχωριστή ταυτότητα του οινοποιείου. Στόχος μας είναι να σχεδιάσουμε μια ετικέτα που θα ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό και παράλληλα θα αντανακλά τα όνειρα των παραγωγών και θα απαντά στις απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού. Αυτό που έχει σημασία, πέρα από τις όποιες τάσεις, είναι να δημιουργούμε συσκευασίες που θα παραμένουν σχεδιαστικά επίκαιρες ακόμα και μετά από χρόνια”, καταλήγει ο ίδιος.
K2DESIGN
Η ετικέτα θα πρέπει να κάνει περήφανο τον πελάτη
“Από την πρώτη κιόλας συνάντηση προσπαθούμε να μπούμε όσο πιο βαθιά γίνεται στα “παπούτσια” του πελάτη μας”, αναφέρει ο Γιάννης Κουρούδης, ιδρυτής το k2design, το οποίο τα τελευταία χρόνια έχει σχεδιάσει ετικέτες για το Κτήμα Κυρ-Γιάννη, για το Οινοποιείο Ρούβαλη, την Αποσταγματοποιία Τσιλιλή, την Οινοποιητική Μονεμβασίας, κ.α.
“Προσπαθούμε να μάθουμε ποιος είναι ο οινοποιός, τι πραγματικά πιστεύει, ποιο είναι το όραμα του, τι ακριβώς κάνει και πώς το δημιουργεί, τις ποιότητές του, τις αξίες του, το ήθος του, τη λογική του, τον αληθινό του στόχο αλλά και τον πελάτη στον οποίο στοχεύει. Εφόσον έχουμε συγκεντρώσει πληροφορίες για όλα αυτά ξεκινάμε τη μελέτη και τον σχεδιασμό. Μετά από ένα εύλογο χρονικό διάστημα, παρουσιάζουμε τις προτάσεις μας. Αφού επιλεγεί μία από αυτές τις προτάσεις, φεύγει για το τυπογραφείο”, αναφέρει ο κ. Κουρούδης.
Πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία μιας ετικέτας μπορούν να αποτελέσουν τα πάντα, σύμφωνα με τον ίδιο: “Η ιστορία, ο τόπος, η ποικιλία, το όνομα, μια λέξη, μια εικόνα, μια ιδέα, γενικά ό,τι μπορεί να μας δώσει ώθηση ώστε να χτιστεί μια εικόνα. Μια εικόνα που θα αντιπροσωπεύει απόλυτα το κρασί και ταυτόχρονα θα κάνει περήφανο τον πελάτη που το αγοράζει”.
Η ιδανική ετικέτα θα πρέπει να έχει προσωπικότητα, στυλ και όλους τους κώδικες, που θα πείσουν τον αγοραστή ότι έχει αποκτήσει το καλύτερο κρασί στην κατηγορία του. “Εφόσον έχουμε ορίσει με την εταιρεία τη στρατηγική, τους κώδικες, το κοινό και το πώς θέλουμε να επικοινωνήσουμε μαζί του, τότε είναι εύκολο να βρούμε τον στόχο μας”, καταλήγει ο ίδιος.